اخبار گردشگری

روایت نهان تا عیان مشروطیت در موزه کتاب

رئیس اداره موزه و یادمان های روسای جمهور سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: در این نمایشگاه تعداد 20 برگ سند یا پرونده و 10 عکس خاص که مرتبط با حوادث انقلاب مشروطه و حضور شخصیتها و روحانیون و تحصن ها و اعتراضات آن برهه تاریخی است، به نمایش گذاشته شده است.
بهروز خرم افزود: علاقه مند بودیم که نشریات دوره قاجار نیز که به نوعی بازتاب دهنده این جریان بودند، را نیز در این نمایشگاه داشته باشیم و البته احتمال اضافه شدن نشریات مرتبط ، طی روزهای برگزاری نمایشگاه در این رویداد فرهنگی هنری هست.
وی به برخی از اسناد این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: متن تلگراف فرمان ابلاغی مشروطه از کاخ صاحبقرانیه به حکومت کردستان، دستخط محمدعلی شاه قاجار مبنی بر حمایت از مشروطه و قانون اساسی و تاکید بر انتخاب نمایندگان، تصاویری از به دار آویخته شدن عده ای از مردم و انقلابیون تبریز به دست عمال و نیروهای نظامی روسیه از جمله این اسناد است.
به گفته خرم، متن یک مقاله سیاسی که بر اساس اسناد توسط روزنامه حبل المتین به چاپ رسیده و حاوی نگرانی از حکومت های ملوک الطوایفی و نقد این جریان است و تصاویری از تجمع روحانیون و اصناف در سفارت عثمانی که بیشتر شخصیت های روحانی و مذهبی جامعه را در آن تصویر معرفی می کند، نیز از دیگر اسنادی ارائه شده در این نمایشگاه است.
وی گفت: اسنادی که راوی گزارش های ناامنی و اغتشاش در تهران و بستن دکان ها و مغازه ها، کشته شدن سردار افخم و اتفاقات اجتماعی که در آن بحبوحه و به دلیل تحرکات سیاسی و اجتماعی دوران مشروطه به ویژه در تهران اتفاق افتاده، موضوع اسناد دیگر نمایشگاه است.
رئیس اداره موزه و یادمان های روسای جمهور کتابخانه ملی با اشاره به برگزاری این نمایشگاه در سالهای گذشته با کمیت و کیفیت های متفاوت، افزود: امسال سعی شده نمایشگاه با نگاه متفاوتی به بحث مشروطه برگزار شود.
خرم یادآور شد: برگزاری نشست های تخصصی با حضور سخنرانان و اساتید حوزه تاریخ و سیاست دانشگاه ها جهت بررسی تبعات سیاسی و اجتماعی انقلاب مشروطه طی روزهای آتی از برنامه های جانبی این نمایشگاه است.
نمایشگاه «مشروطیت از نهان تا عیان» از امروز 14 مردادماه تا 10 شهریور، از ساعت 8 تا 16 در موزه کتاب و میراث مستند ایران واقع در ساختمان کتابخانه ملی برای بازدید علاقه مندان برپاست.
فراهنگ**3009**1055

انتهای پیام /*


فرهنگي


موزه


مشروطه


كتابخانه ملي