اخبار گردشگری

23 اثر تاریخی در فهرست آثار ملی ثبت شد

به ‌گزارش روز یکشنبه ایرنا از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کمیته آثار غیرمنقول درحالی با حضور صاحب ‌نظران و کارشناسان میراث فرهنگی برگزار شد که چهار استان به ارائه پرونده‌های خود پرداختند.
مدیر کل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی با اعلام این خبر گفت: «خانه باغ صنعتی، مجموعه خانه های صنعتی زاده و مسجد هرمزآباد رفسنجان (صاحب الزمان) با قدمت قاجار تا پهلوی اول از جمله پرونده‌های ارائه شده استان کرمان بودند که در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفتند.
فرهاد نظری افزود: دو پرونده ثبت اضطراری از استان قزوین شامل دو قنات حصار خروان و قنات شریف آباد که هر دو قنات هایی به جا مانده از دوره قاجارند از دیگر موضوعات ارائه شده در این نشست بود که با تصویب هیات کارشناسی واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی شناخته شد.
به گفته وی در این نشست همچنین یک اثر از استان گیلان و 17 اثر از شهرستان نیریز استان فارس شامل هشت قنات، هشت تپه، یک سیستم آبرسانی و حمام قدیمی مورد بررسی قرار گرفت و از سوی هیات کارشناسی جهت جای گرفتن در فهرست آثار ملی تایید شد.
نظری قنات های شادابخت، خبار، آب زرتشت، میبد، لای حنا، دهویه، شیخ مور، سیستم آبرسانی ده فاضل، محوطه خواجه احمد انصاری، تل خندق، تل خاکی، تم های احمدآباد، تم کل جعفری، قلات مش رفیع، محوطه و قبرستان حسین آباد سورمق، محوطه های گورهای سنگ چین قنات دوگلو با 17 گور و حمام حاج محمد حسن را از جمله آثار ثبتی استان فارس برشمرد.
فراهنگ **1085**1055

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


ثبت ملی