اخبار گردشگری, گردشگری ورزشی

توسعه سرزمین اقوام و ادیان از رهگذر گردشگری

به گزارش ایرنا، معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه و هیات همراه به آذربایجان غربی سفر کرد و بازدید رییس امور «فرهنگی، گردشگری و ورزش» این معاونت از چندین ظرفیت گردشگری استان با شهرت جهانی از جمله تخت سلیمان تکاب و غار سهولان مهاباد، افق روشنی را برای تخصیص اعتبار لازم در بودجه 1398 و تامین زیرساخت های گردشگری استان ترسیم کرد.
این استان به ویژه در بخش های فرهنگی به پشتوانه آثار غنی ثبت شده ملی و جهانی از ظرفیت های قابل توجهی برخوردار است و این قابلیت ها در این سفر 2 روزه از چشم مدیران سازمان برنامه و بودجه مخفی نماند.
وجود بیش از یکهزار و 500 اثر ثبت شده ملی در آذربایجان غربی و مناظر بکر، سرپرست امور فرهنگی، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه را بر آن داشت که بگوید: آذربایجان غربی ظرفیت های بی بدیل طبیعی و تاریخی برای توسعه گردشگری دارد.
هادی جعفر نژاد در حاشیه بازدید از میراث جهانی تخت سلیمان تکاب افزود: ظرفیت های گردشگری این استان مورد توجه جدی مسوولان دولتی قرار گرفته و زیرساخت های مناسبی با استفاده از اعتبارات دولتی در مراکز گردشگری این استان در حال ایجاد است.
وی هدف از بازدید ظرفیت های گردشگری آذربایجان غربی را مساعدت دولت به توسعه زیرساخت ها و شناسایی مشکلات بخش گردشگری این استان عنوان کرد و گفت: تعیین اولویت های تخصیص اعتبار برای بودجه سال آینده از دیگر اهداف سفر به این استان مرزی است.
سرپرست امور فرهنگی، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه در سفر به تکاب با اشاره به وجود یک اثر تاریخی ثبت جهانی و بیش از 160 اثر ثبت ملی در این شهرستان، گفت: راه های دسترسی به آثار تاریخی و اماکن گردشگری این شهرستان از جمله جاده مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان مناسب نیست.
جعفری نژاد بیان کرد: سال گذشته بیش از 22 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه امکانات گردشگری، مرمت آثار و نگهداری مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان تکاب تصویب شد که 16 میلیارد ریال از آن تخصیص یافت.
وی ابراز امیدواری کرد که امسال نیز همین میزان اعتبار برای توسعه امکانات و زیرساخت های گردشگری تخت سلیمان تخصیص یابد و اضافه کرد: امسال 120 میلیارد ریال برای معرفی و شناساندن آثار جهانی ایران هزینه می شود.
به گفته جعفری نژاد، تنها چهار یا پنج مورد از آثار جهانی کشور از جمله مجموعه پاسارگاد و تخت جمشید شناخته شده بوده و بقیه آثار همچون تخت سلیمان با وجود ثبت در یونسکو به خوبی معرفی نشده است.
وی که همراه با مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی به شهرستان های جنوبی آذربایجان غربی سفر کرده بود، اظهار امیدواری کرد که در سایه توجه ویژه دولت، بخش گردشگری این استان در مسیر توسعه روزافزون قرار گیرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز گفت: در سال 1395 اعتبار این استان در حوزه گردشگری در حدود 30 میلیارد ریال بود و طی سال گذشته با هفت برابر افزایش به رقمی بالغ بر 210 میلیارد ریال رسید.
جلیل جباری ابراز امیدواری کرد تا با سفر مدیران سازمان برنامه و بودجه به آذربایجان غربی، پشتیبانی های محلی و پیگیری های فرمانداران در سال جاری نیز اعتبار این استان نسبت به سال قبل افزایش چشمگیری پیدا کند.
وی اضافه کرد: آثار تاریخی، طبیعی و تنوع فرهنگی و آیین ها، این استان را در سطح کشور منحصر به فرد کرده و آن را به یکی از مقصدهای مهم گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرده است.
جباری با تاکید بر اینکه راه های دسترسی به تعدادی از جاذبه های آذربایجان غربی نامطلوب است و مسیرهای برخی مقصدها به هیچ وجه رضایت بخش نیست، افزود: تخصیص اعتبار برای تامین زیرساخت های لازم از مهمترین نیازهای بخش گردشگری این استان به شمار می رود.
یک کارشناس گردشگری نیز درباره ظرفیت های آذربایجان غربی گفت: سواحل دریاچه ارومیه، رودخانه ها، ظرفیت های تاریخی، ورزشی، روستایی و عشایری از جمله جاذبه های جذب گردشگران در این استان به شمار می رود و این استان را از نظر برخورداری از آثار باستانی نیز در سطح کشور برجسته کرده است.
حسین امامی افزود: آذربایجان غربی به دلیل برخورداری از مسیر ترانزیتی و پایانه های مرزی در زمینه گردشگری تجارت نیز ظرفیت خوبی دارد اما تامین زیرساخت های لازم جهت شکوفایی این بخش ضروری است.
وی ادامه داد: گردشگری غذا که در دنیای امروز مورد توجه دوستداران فرهنگ قرار گرفته در این استان از ظرفیت بالایی برخوردار است و تنوع پوشش، آیین ها، بازی های بومی و محلی و در یک کلام تعدد فرهنگ ها عامل مهمی در جذب دوستداران فرهنگ و هنر به آذربایجان غربی محسوب می شود.
به گزارش ایرنا، با توجه به نیاز آذربایجان غربی برای افزایش و توسعه زیرساخت های صنعت توریسم 25 طرح گردشگری در این استان در مناطق مختلف استان اجرا می شود که شامل 2 هتل پنج ستاره، یک هتل چهار ستاره، مراکز خدمات رسانی و گردشگری و اقامتی و همچنین مجتمع های آب درمانی است.
تامین زیرساخت های گردشگری 2 اثر ثبت جهانی آذربایجان غربی از جمله تخت سلیمان تکاب و قره کلیسای چالدران افق روشنی را پیش روی صنعت گردشگری این استان قرار می دهد و در توسعه توریسم منطقه نقش محوری دارد.
7129/3072

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی و گردشگری


سازمان برنامه و بودجه


آذربایجان غربی