اخبار گردشگری

توسعه صنعت گردشگری در بروجرد نیازمند اعتبار است

به گزارش ایرنا شهر بروجرد از دو بخش قدیمی و مدرن تشکیل شده که هر دو جذابیتهای خود را دارند.
بافت قدیمی بروجرد که حدود نیمی از شهر را تشکیل می دهد به جای مانده از دوران قاجار است که تا دهه های قبل محصور به یک قلعه بزرگ با دروازه های متعدد بوده و بیش از ۲۰۰ خانه اعیانی قدیمی در این بافت مورد شناسایی قرار گرفته است.
مسجد ها، بازار قدیمی بروجرد، خانه های کاهگلی دو طبقه و کوچه های تنگ و تو درتوی قدیمی از دیدنی های این بخش است.
بافت نوین بروجرد نیز جاذبه های خود را دارد و بیشتر خیابانهای اصلی بروجرد بصورت بلوار طراحی شده اند که سایبانی زیبا از درختان بر فراز آنها قرار دارد. تقاطع بیشتر خیابانهای شهر بصورت میدان طراحی شده که علاوه بر سهولت رفت و آمد ماشینها، زیبایی ویژه ای نیز به شهر بخشیده است.
پاساژها، فروشگاهها و مغازه های فراوانی در خیابانهای مرکزی شهر وجود دارند که بویژه خیابانهای صفا، شهدا، بهار و تختی از مراکز عمده خرید به حساب می آیند.
بروجرد دارای جاذبه های زیادی برای گردشگری است که می تواند پاسخگوی سلیقه های مختلف باشد.
مسجد سلطانی و مسجد جامع بروجرد به همراه امامزاده جعفر مهمترین آثار تاریخی درون شهر بروجرد هستند.
گردشگاههای تپه چغا، پارک شهید بهشتی، شهربازی، پارک مادر، پارک بانوان، کوچه باغی و صامتیه در شهر و دهها بیشه و گردشگاه در حاشیه شهر نظیر گلدشت، تاک درخت، چنارستان، بیشه دالان و ونایی می توانند ساعتها و روزها میزبان شما باشند.
سوغات بروجرد نیز از طیف وسیعی برخوردار است که شامل انواع مواد غذایی، شیرینی ها، لبنیات و صنایع دستی نظیر ورشو، جاجیم، گلیم و فرش می شود.

*** صنعت توریسم و گردشگری بروجرد در حال رشد است
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد گفت: شهرستان بروجرد با توجه به ظرفیت و پتانسیل های مختلف مانند طبیعت بکر، آب و هوای معتدل، بناهای تاریخی و مذهبی و بیش از 60 هنر دستی در زمینه توسعه صنعت گردشگری می تواند بیش از گذشته رشد نماید.
حجت الله یارمحمدی افزود: بروجرد به عنوان دومین شهر بزرگ استان در مقایسه با شهر خرم آباد که دارای قلعه فلک افلاک است از تعداد گردشگر کمتری برخوردار است.
وی بیان کرد: بروجرد به دلیل برخوردار بودن از منطقه زیبای گردشگری ونایی و کپرگه و 165بنای تاریخی مانند خانه فرهنگ، خانه افتخارالاسلام، امام زاده ها و مسجد جامع از آمار بالای بازدید کننده برخوردار بوده و در نوروز 97 بیشترین تعداد مسافر و گردشگر را استان بعد از خرم آباد به خود اختصاص داد.

*** جاذبه های گردشگری بروجرد به درستی معرفی نشده اند
وی تاکید کرد: غرب کشور به لحاظ توسعه گردشگری همانند شمال کشور رشد چندانی نکرده است.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد اظهارداشت: باید از همه ابزارهای لازم برای معرفی بناهای تاریخی و مذهبی شهر استفاده نمود زیرا این مهم در گذشته به نحو مطلوب عملی نشده است.
یارمحمدی اضافه کرد: باید با ساماندهی و ارتقا امکانات در مناطق طبیعی و روستاهای هدف گردشگری مانند ونایی بروجرد در زمینه جذب توریسم بیش از گذشته اقدام کرد.

*** توسعه بومی گردی در بروجرد ضروری است
وی توسعه بوم گردی در مراکز اقامتی را ضروری دانست و گفت: جذب گردشگر تنها وظیفه یک ارگان و دستگاه خاص نیست بلکه همه دستگاه ها باید در حیطه وظایف خود با ارائه بهترین خدمات زمینه جذب مسافر و گردشگر را فراهم نمایند.
رئیس میراث فرهنگی و گردشگری بروجرد افزود: بروجرد از دیرباز از فلات ایران تا جلگه خوزستان همیشه توقفگاه مسافران و گردشگران بوده که وجود کاروانسراهای متعدد و مهمانپذیرمقدم در این شهر بیانگر صحت این ادعا است.
یارمحمدی بیان کرد: سال گذشته منطقه روستایی ونایی بروجرد به عنون منطقه نمونه گردشگری معرفی شد اما این منطقه به رغم قرار گرفتن در دل کوه آب فراوان و طبیعت بسیار زیبا باید بیش از گذشته ساماندهی شده تا جاذبه های لازم را برای اسکان توریست و گردشگر داشته باشد.
وی ساماندهی منطقه نمونه گردشگری ونایی را نیازمند ورود بخش خصوصی و اخذ استعلام 11گانه دانست و گفت: هم اکنون روستاییان در این منطقه اقدام به استقرار آلاچیق و عرضه انواع مواد خوراکی به مسافران کرده اند که چندان زیبایی و جاذبه لازم را نداشته و موارد ایمنی گردشگران نیز در آن دیده نشده است.
وی نبود فرکانس موبایل و امکانات لازم استراحت گردشگران و نیز وجود خطراتی نظیر سقوط از ارتفاعات و یا غرق شدن کودکان در آب رودخانه را به دلیل نبود حصار لازم از جمله مشکلاتی دانست که باید با هدف رفاه هرچه بیشتر گردشگر ساماندهی شود.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد گفت: موضوع گردشگری یک موضوع فرابخشی است و همه نهادها مانند شهرداری میراث فرهنگی حمل و نقل باید خوب به وظیفه خود عمل کنند و تاثیر آن را در جذب گردشگر به خوبی نمایان خواهد شد.
یارمحمدی افزود: از 10 سال پیش تا کنون ونایی به عنوان منطقه نمونه گردشگری در استان مطرح شده و اولین منطقه نمونه گردشگری در لرستان است و طبق قانون مناطق نمونه باید سرمایه گذار ورود پیدا کرده و منطقه را به عنوان یک پکیج کامل اقامتی در اختیار گیرد.
وی اظهارداشت: در این منطقه افراد بومی با سرمایه اندک کار اقامتی و توسعه گردشگری را انجام می دهند و انتظار می رود با ورود بخش خصوصی این منطقه تحول پیدا کند.
یارمحمدی افزود: مراکز اقامتی ونایی می توانند با تشکیل تعاونی یا انجمن تجمیع شوند و برای اخذ مجوز تلاش نمایند.
وی ازعملکرد شورای شهر در زمینه توسعه گردشگری با میراث فرهنگی انتقاد کرد و گفت: شورای شهر بروجرد در بخش فرهنگی با حمایت خود می تواند بیشترین تاثیر را در توسعه گردشگری داشته باشد اما عملا حمایتی صورت نمی گیرد.

*** رونق گردشگری پیشرفت همه جانبه شهرو منطقه را به دنبال دارد
کارشناس امور اجتماعی و فرهنگی فرمانداری بروجرد گفت: صنعت گردشگری در صورت رونق گرفتن موجب تحول و رونق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه وشهرخواهد شد.
حامد پرچی افزود: در حوزه گردشگری آثار و بناهای تاریخی به بهترین شکل معرفی و تبلیغات گسترده ای در این راستا صورت گیرد چرا که مردم آنگونه که باید با پتانسیل های موجود آشنایی ندارند و همه ظرفیت ها باید در قالب برنامه و بروشور برای مردم معرفی شود.
وی بیان کرد: برای رونق گردشگری علاوه بر معرفی ابنیه تاریخی، ساماندهی منطقه تفریحی مانند روستای ونایی و گلدشت بروجرد باید در جهت ارتقا سطح دانش و آگاهی کارکنان هتل، آشنایی آنها به زبان های خارجی برگزاری تورهای گردشگری، جابجایی گردشگران با اتومبیل های مخصوص و ایجاد کانکس های ویژه برای مسافران و گردشگران اقدام نمود.
وی توسعه بوم گردی در این شهرستان رابرای معرفی هرچه بهتر فرهنگ بومی این شهرستان ضروری دانست.

*** فضای فیزیکی مجتمع های اقامتی باید از نظر ایمنی تجهیز شوند
معاون عملیات و خدمات ایمنی آتش نشانی بروجرد گفت: فضاهای فیزیکی بسیاری از هتل ها، مهمانپذیرها و سفرخانه های سنتی از نظر فنی و ایمنی مناسب این کار نیستند و در صورت بروز حوادث و آتش سوزی امداد رسانی به آنها با مشکل روبرو خواهد شد.
نادر موسیوند افزود: مکان های اقامتی گردشگری باید قبل از احداث توسط سازمان آتش نشانی تایید شوند.
وی اظهارداشت: برخی از مکان های گردشگری و سفره خانه ها از داشتن یک کپسول آتش نشانی محروم و در مکان هایی نیز که این وسیله مهم وجود دارد طریقه استفاده از آن آموزش داده نشده است.
معاون عملیات و خدمات ایمنی آتش نشانی بروجرد با اشاره به اینکه درمنطقه گردشگری ونایی و نظام آباد در سال جاری سه مورد فوتی در اثر سقوط به رودخانه داشته ایم، بیان کرد: عرض کم جاده و همچنین عدم وجود حفاظ در مسیر رودخانه باعث سقوط خودروها و یا افراد در رودخانه می شود و خاطرات جبران ناپذیری را به جای می گذارد.
موسیوند ضمن ابراز تاسف از غرق شدن کودک 2 ساله خوزستانی در رودخانه ونایی اضافه کرد: این حادثه دردناک و دیدن پدر و مادر این کودک بعد از غرق شدن کودکشان دردناکترین لحظه فعالیت در این شغل بود.
وی اظهارداشت: مسئولان مربوطه با ایجاد سنگ چین و یا نصب نرده فلزی در مسیر رودخانه از وقوع حوادث دردناک جلوگیری کنند.
موسیوند اضافه کرد: اگر می خواهیم شهری گردشگر پذیر داشته باشیم و از مزایای بالای صنعت گردشگری بهره مند شویم باید ابتدا شرایطی را مهیا کنیم که گردشگران با اطمینان خاطر از مناطق بکر و زیبای شهرستان بروجرد استفاده کنند.
معاون عملیات و خدمات ایمنی آتش نشانی بروجرد گفت: منطقه گردشگری گپرگه و ونایی بروجرد از پوشش آنتن دهی تلفن همراه محروم است و در صورت بروز اتفاقاتی برای گردشگران مشکلات بسیاری ایجاد می شود که لازم است شرکت مخابرات اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهد.

*** اشترینان از مزایای صنعت گردشگری محروم است
بخشدار اشترینان با اشاره به اینکه شهرستان بروجرد جاذبه های گردشگری فراوانی دارد، افزود: بخش اشترینان دارای جاذبه های گردشگری طبیعی مانند سراب کرتول و ونایی است که می تواند سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی را جذب کند.
مقداد صارمی اظهارداشت: در منطقه ونایی هم اکنون برای بیش از 120 نفر شغل ایجاد شده است که باید مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان بروجرد و استان توجه بیشتری به این منطقه داشته باشند.
وی اضافه کرد: آب و هوای مطبوع منطقه ونایی در فصل گرم تابستان بسیاری از هموطنان خوزستانی را به این منطقه کشانده و هر روزه شاهد حضور گردشگران بسیاری از استانهای همجوار به خصوص خوزستان هستیم.
صارمی ادامه داد: برای جذب گردشگران بیشتر و رونق اقتصادی این منطقه ضروری است تا سفرخانه های این منطقه ساماندهی شوند و از ساخت و سازهای غیر مجاز در منطقه جلوگیری شود.
وی بیان کرد: یکی از مشکلات عمده در مناطق گردشگری ونایی و کرتول عدم پوشش آنتن تلفن همراه است که شرکت مخابرات باید به این موضوع سریعا رسیدگی کند.
بخشداراشترینان با اشاره به اینکه سفره خانه های سنتی در مسیر دربند ونایی زباله های خود را در رودخانه رها می کنند گفت: نیاز است که با ایجاد یک شرکت تعاونی از افرادی که در این سفره خانه ها مسئولیت دارند برنامه ریزی لازم برای جمع آوری روزانه زباله ها انجام شود تا از مشکلات زیست محیطی جلوگیری شود.
صارمی اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلاتی که توسط سفره خانه ها در منطقه ونایی ایجاد شده انشعابات غیر مجاز آب است که باید این موضوع سریعا حل و فصل شود.
7190/7273/6052

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميزگرد ايرنا


چالش ها


گردشگري