اخبار گردشگری

راه دسترسی اماکن تاریخی و گردشگری تکاب مناسب نیست

هادی جعفری نژاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در تکاب با بیان اینکه جاده های نامناسب از مهمترین مشکلات و کمبودهای توسعه شهرستان تکاب به شمار می رود، افزود: کیفیت نامطلوب و نامناسب جاده های منتهی به محوطه های باستانی و اماکن گردشگری تکاب از مهمترین نقایص این شهرستان گردشگرپذیر است و باید با اصلاح و بهبود جاده ها، زمینه ای برای بهتر دیده شدن آثار تاریخی تکاب از جمله مجموعه تخت سلیمان را فراهم کنیم.
وی با اشاره به ضرورت توجه ویژه به توسعه زیرساخت های گردشگری تکاب بیان کرد: سال گذشته بیش از 22 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه امکانات گردشگری، مرمت آثار و نگهداری مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان تکاب تصویب شد که 16 میلیارد ریال آن تخصیص یافت.
وی با بیان اینکه میراث فرهنگی از جمله مهمترین نشانه های هویت فرهنگی کشور است، ادامه داد: تلاش می کنیم امسال نیز همین میزان اعتبار برای توسعه امکانات و زیرساخت های گردشگری تخت سلیمان تخصیص یابد.
مدیر امور فرهنگی و گردشگری سازمان برنامه و بودجه در خصوص اهداف سفر به آذربایجان غربی و بازدید از مجموعه آثار تاریخی این استان گفت: بررسی وضعیت زیرساخت های گردشگری و کمک به ارتقای این زیرساخت ها از مهمترین اهداف این بازدید است.
جعفری نژاد ابراز امیدواری کرد که این سفر و بازدید ها زمینه ساز توسعه زیرساخت های گردشگری استان شده و مقدمات تخصیص اعتبار برای تکمیل طرح های عمرانی و زیرساختی محوطه های تاریخی و گردشگری آذربایجان غربی را فراهم کند.
وی بیان کرد: اعتبارات لازم برای ارتقا و توسعه حوزه فرهنگ، گردشگری و ورزش استان آذربایجان غربی به ویژه مشکلات و ضعف های مربوط به جاده های منتهی به آثار تاریخی تکاب از جمله مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان، پس از پایان سفر و جمع بندی نتایج بازدید ها، در شورای برنامه ریزی استان آذربایجان غربی مطرح و پس از بررسی به تصویب خواهد رسید.
وی اضافه کرد: آذربایجان غربی 2 اثر ثبت شده جهانی در فهرست آثار سازمان یونسکو در تخت سلیمان تکاب و قره کلیسای چالدران دارد و این آثار میراث فرهنگی فرصتی بالقوه برای توسعه حوزه گردشگری استان و منطقه است.
به گزارش ایرنا، مدیر امور فرهنگی، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه در سفر یک روزه به شهرستان تکاب از محوطه های تاریخی و اماکن گردشگری این شهرستان از جمله مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان، مجتمع آبگرم احمدآباد، مجموعه تفریحی و درمانی آبگرم قینرجه و هتل تالار تخت سلیمان بازدید کرد و به بررسی وضع زیرساخت ها و امکانات آنها پرداخت.
مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان با دریاچه ای اسرار آمیز در وسط بقایای تاریخی در 45 کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و در سال 1382 به عنوان چهارمین اثر ملی کشور در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسید.
به عقیده باستان شناسان محوطه تاریخی 12 هکتاری تخت سلیمان قبل از اسلام آتشکده زرتشتیان و یکی از سه آتشکده مهم ساسانیان بوده و در دوره پس از اسلام به عنوان تفرجگاه و کاخ تابستانی ایلخانان مورد استفاده قرار گرفته است.
اکنون نمونه آثار و بقایای کاخ های ایلخانی تنها در مجموعه تخت سلیمان تکاب به چشم می خورد.
همچنین کوه میان تهی زندان سلیمان، چمن متحرک چملی گل، مجتمع آبگرم احمدآباد، مجموعه آبشار و آبگرم قینرجه از مهمترین جاذبه های گردشگری تکاب به شمار می رود.
شهرستان تکاب با 80 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است و بیش از 160 اثر میراث فرهنگی و گردشگری تاریخی و طبیعی ثبت شده ملی دارد.
7514/3093/2093

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگري


زيرساخت


تخت سليمان