اخبار گردشگری

مصوبه شورای شهر تهران درباره خانه لرزاده اجرایی شد

به گزارش روز شنبه ایرنا خانه لرزاده در منطقه 7 شهر تهران واقع شده است، این خانه در حقیقت خانه حسین بن محمد معمار معروف به لرزاده(1285 تهران – 1383 تهران) معمار و هنرمند ایرانی بود؛ وی طراح و سازنده آرامگاه فردوسی است.
خانه تاریخی لرزاده در محدوده خیابان شریعتی، نرسیده به خیابان بهار شیراز، کوچه سخن قرار دارد.
نخستین کار مستقل استاد را می‌توان سر در بانک شاهی (بانک تجارت فعلی) واقع در میدان توپخانه تهران دانست.
لرزاده در طول عمر هنری نزدیک به یک قرن خود، مساجد متعددی را طراحی و اجرا کرد که در راس آن مسجد اعظم (قم) به دعوت مستقیم آیت‌الله بروجردی قرار دارد.
همچنین وی بنا به ماموریتی که آیت‌الله بروجردی به وی محول کرد، مامور تعمیر و پاره‌ای تغییرات در حرم امام حسین (ع) در کربلا شد.
این خانه با مصوبه چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، از خانه هنرمندان 2 به خانه معماری (استادلرزاده) تغییر یافت و مهدی چمران، رئیس وقت شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به سوابق استاد لرزاده تصریح کرد: استاد لرزاده یکی از بزرگترین و برجسته ترین معماران ایرانی و اسلامی تاریخ کشور است.
وی ادامه داد: این استاد برجسته فردی متدین و دلسوز بود و با وضو بر سر کار حاضر می شد و اینکه خانه خود استاد را به نام خانه استاد لرزاده نامگذاری کنیم کاری پسندیده است.
همچنین مرتضی طلائی نایب رئیس وقت شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اصلاحات انجام شده در متن لایحه گفته بود، با این مصوبه عرصه و اعیان خانه استاد لرزاده همچنان در دست شهرداری باقی مانده و در ترکیب هیات امنا این خانه، یک نفر از اعضای شورای شهر و یک نفر از انجمن معماری کشور قرار می گیرند.
پس از گذشت بیش از یکسال از این مصوبه شورای شهر تهران، اکنون علی اعطا سخنگوی شورای پنجم نیز با انتشار مطلبی در توئیتر خود از اجرای این مصوبه خبر داد و عنوان کرد که این مصوبه شورای شهر تهران با پیگیری های انجام شده، اجرایی شده است.
وی گفت: در تماسی از سوی قائم مقام شهرداری منطقه 7 تهران، گفته شد که خانه لرزاده ظرف یکی دو هفته آینده به هیات موسس خانه معمار تحویل داده خواهد شد.
اعطا از پیگیری های شهرداری منطقه 7 تشکر کرد و افزود: به عنوان ناظر شورا در خانه معمار تلاش خواهم کرد خانه معمار مرکز موثری در راستای ارتقا معماری اصیلمان باشد.
تهرام/7244/ 1539

انتهای پیام /*


اجتماعی


خانه لرزاده


تهران