اخبار گردشگری

سرنوشت خانه سیاسی تهران

میرزا حسن مستوفی‌الممالک (زاده ۱۳ مهر ۱۲۵۴ و درگذشت شهریور ۱۳۱۱ خورشیدی) چند دوره نخست‌وزیر ایران در دوره قاجار و رضاشاه بوده است.
این خانه که به شرکت پست تعلق دارد؛ نخستین کابینه مشروطیت در این خانه تشکیل شد و به همین دلیل به آن لقب خانه سیاسی تهران نیز داده اند.
به گزارش ایرنا درجریان تهرانگردی روز گذشته احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران خبرنگاران از بخش های مختلف این خانه بازدید کردند و مدیرکل روابط عمومی وزارت ارتباطات نیز در جریان این برنامه اعلام کرد که مقدمات تبدیل این خانه به محل ایده پردازی کسب و کارهای نوین در دست انجام است.
چندی پیش محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در نشست هم اندیشی احیای این خانه گفته بود: با توجه به اینکه خانه مستوفی الممالک زمانی مرکز تبادل افکار تجار نیز بوده می تواند به عنوان مرکز توانمندسازی حقوقی کسب وکارهای نوپا نیز کاربری داشته باشد.

خانه قجری مستوفی الممالک در چهارراه گلوبندک، خیابان بادامچی، کوچه چال حصار، گذر مستوفی قراردارد که در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه و در سال ۱۳۱۱ هجری قمری ساخته شده و سال ۱۳۵۶ با شماره ثبت ۱۵۰۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.
سقف خانه شیروانی، دارای یک خرپشته و دودکش آجری است و در ورودی عمارت چوبی و دارای آستانه کتیبه‌دار است که با هفت پله مرمرین و دو ستون در بالای آن وارد سالن مرکزی می‌ شود.
در دو طرف آستانه‌ ورودی دو اتاق و دو طرف سالن مرکزی دو اتاق دیگر و بالای هر دو آن‌ها نیز دو اتاق وجود دارد.
این بنا تالارهای متعددی دارد که تالار آینه‌ آن با تزیینات و نقش‌های فراوانش مشهور است و تالار دیگر آن تالار پروانه نام دارد چرا که سقف کاذب آن تالار به شکل صفحه‌ای شطرنجی تزیین شده و داخل هر مربع از این شطرنج، یک پروانه‌ کاغذی قرار دارد؛ محل کار، کتابخانه و برگزاری جلسات و کنفرانس در این تالار بوده است.
تزیینات این عمارت بیشتر به صورت گچ‌بری‌های فرنگی همچنین نقوش برجسته حیوانات افسانه‌ای با سر انسان و بدن شیر، انسان بالدار، فرشته، گل و گلدان و پرندگان است.
خانواده و نوادگان مستوفی الممالک تا سال های گذشته در این خانه اقامت داشته اند.
به گزارش خبرنگار ایرنا مسجد جامعی در جریان برنامه تهرانگردی این هفته در محل این خانه گفت: خاندان مستوفی تکنوکرات (فن سالار) بودند و به همین علت در دوران های مختلف سیاسی حضور و مدیریت داشتند.
سید جمال هادیان مدیرکل روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با حضور در برنامه تهرانگردی بنای خانه را یک هزار و 600 متر اعلام و بیان کرد: در گذشته باغی پنج هزار متری داشته که بتدریج از بین رفته است.
وی گفت: این خانه تالاری به نام پروانه دارد و صاحبخانه، کلکسیونی از پروانه در این تالار نگهداری می کرده است.
هادیان ادامه داد: از آنجا که میرزا حسن مستوفی به شکار علاقه داشته پیش از این کلکسیونی از اسلحه نیز در خانه وجود داشت.
مدیرکل روابط عمومی وزارت ارتباطات عنوان کرد: از آنجا که این خانه نزدیک بازار بزرگ تهران واقع شده، پیشنهاد شده این خانه به محل هم اندیشی و ایده پردازی استارت آپها تبدیل شود.
وی یادآور شد: صفحه رسمی این بنا بر روی سایت وزارت ارتباطات هم قرار گرفته است.

وزیر ارتباطات وعده داده بود که تا پایان فعالیت دولت دوازدهم مرمت و بازسازی این خانه تاریخی به اتمام برسد و باید منتظر سرنوشت آن ماند.
تهرام /7244/ 1008

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


مستوفی الممالک


وزارت ارتباطات