اخبار گردشگری

موازی کاری بلای جان صنایع دستی شده است

‘میثم براری’ روز شنبه در گفتگو با ایرنا، با بیان اینکه صنایع دستی مانند آب زاینده رود مورد غفلت، قرار گرفته، خاطرنشان کرد: نبود یک مرجع اصلی تصمیم گیر و فراگیر از موانع تحول در بخش صنایع دستی است، به همین دلیل بسیار دیده شده که مجموعه هایی مانند سازمان میراث فرهنگی، دانشگاه ها، شهرداری و اتحادیه ها منفرادنه تصمیماتی اتخاذ می کنند که در کل برای مجموعه صنایع دستی سودبخش نیست.
وی نگاه ماندگار و بلند مدت به جای چاره اندیشی روزانه و روزمرگی را به عنوان راهکاری برای حل مشکلات صنایع دستی بویژه در بخش سیاست گذاری و تصمیم سازی ارزیابی کرد.
عضو هیأت علمی دانشکده صنایع دستی اصفهان همچنین، عدم برنامه ریزی دقیق را از دیگر موانع رشد بخش صنایع دستی دانست و تاکید کرد: آینده نگری و اتکا به دانش و مهارت فعالان عرصه دستی باید در برنامه ریزی مدیران جای خود را بیش از گذشته باز کند.
به گفته رئیس دانشکده صنایع دستی دانشگاه هنر اصفهان، تولید انبوه و کسب بازارهای جهانی نیازمند حمایتهای جدی دولت نیز هست، زیرا ارتباط موثر با سایر کشورها و ایجاد بازارهای جدید از وظایف دستگاه های متولی و حاکمیتی به شمار می رود.
این استاد دانشگاه خواستار حمایت دستگاههای مختلف از پایان نامه ها و نظرات کارشناسی دانشجویان شد و ابراز امیدواری کرد که با بها دادن بیشتر به جوانان و دانشجویان از توانمندیهای آنان برای پیشرفت و شکوفایی هرچه بیشتر صنایع دستی استفاده شود.
به گزارش ایرنا، طبق آمارهای اعلام شده در مجموع 602 رشته صنایع دستی در جهان شناسایی شده که 299 رشته آن مربوط به ایران و از این تعداد 196 رشته در اصفهان به ثبت رسیده است.
با وجود اینکه شورای جهانی صنایع دستی، روز چهاردهم شهریور سال 94، اصفهان را از بین شش شهر جهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی برگزید، اما زری بافی، ترمه، مخمل، گیوه دوزی، قفل سازی سنتی، علامت سازی، فیروزه کوبی، سفره بافی و کاغذ سازی سنتی از جمله صنایع دستی کم رونق و درحال رکود استان است.
ت / 6020 / 1339

انتهای پیام /*


فرهنگی


صنایع دستی


استان اصفهان


مشکلات تولید