اخبار گردشگری

بخش خصوصی گره گشای شکوفایی گردشگری کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش ایرنا،این استان با داشتن 300 جاذبه طبیعی، تاریخی و مذهبی یکی از قطب های گردشگری جنوب کشور محسوب می شود و در صورت ورود جدی سرمایه گذاران به بخش گردشگری می تواند هزاران فرصت شغلی ایجاد کرد.
اقلیم چهارفصل، غذاهای سنتی متنوع، مناطق عشایری ،آواها و نواهای محلی، پوشش لباس محلی زنان و مردان در کنار چشمه ساران، رودخانه ها و بناهای تاریخی از جاذبه های گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد است.
به رغم این ظرفیت ها ،صنعت گردشگری نتوانسته هنوز برای مردم این خطه درآمد قابل توجهی داشته باشد.

**نگاهی به جاذبه های گردشگری طبیعت گردی در زمستان و پاییز
روستای مارین در 30 کیلومتری شهر دوگنبدان مرکز گچساران به عنوان ماسوله جنوب ایران پذیرای هزاران گردشگر در فصول پاییز، زمستان و بهار است.
آب و هوای مفرح، وجود بقعه متبرکه بی بی حمیده (س)، باغ‌های میوه‌های رنگارنگ مارین را به بهشت گمشده جنوب ایران معروف کرده است.
باغ تاریخی چشمه بلقیس چرام با تنوع گونه‌های درختی و چشم‌انداز زیبا، چشمه‌ساران و استخر بزرگ آن در شهرستان چرام یکی از جاذبه‌های منحصربه‌فرد این استان تبدیل کرده است.
تفرجگاه شلال دون از توابع شهرستان باشت با آب و هوایی مفرح، پوشش جنگلی بلوط و طبیعتی چشم نواز در اواخر زمستان و بهار محل مناسبی برای استراحت گردشگران است.
این پارک طبیعی 30 هکتاری در کنار جاده ارتباطی گچساران – شیراز قرار دارد.
حرم حضرت بی بی حکیمه (س) در دل کوه‌های نفت خیز جنوب گچساران در فصول پاییز، زمستان و بهار پذیرای کاروان های زیارتی سیاحتی ایرانی و کشورهای عربی است.
وجود چشمه‌های آب گرم و قرار گرفتن ساختمان حرم در دل کوه جاذبه‌های آن را دوچندان کرده است.
براساس گزارش‌ها این بانوی بزرگوار از دختران بلافصل حضرت امام موسی بن جعفر (ع) است که در زمان حکومت بنی عباس زندگی می‌کرده است.
حرم بی‌بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) در 80 کیلومتری دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.
منطقه گردشگری رود رونه که در دامنه‌های کوه سترگ خامی آرمیده، تجلی گاه آفرینش و هنرمندی نقاش چیره دست طبیعت و شکوه تمدن ایرانی است.
رود رونه که سه کیلومتر طول دارد، آب آن از برف‌های کوه خامی سرچشمه می‌گیرد و مهمترین جاذبه گردشگری این کوه است.
آب سرد و گوارا، سایه سار درختان انگور، انجیر، توت وحشی، گردو، رایحه خوش بوته‌های پونه، آب و هوای دلپذیر و وجود قلعه‌ها، این منطقه را به بهشتی رؤیایی در دل مناطق گرمسیری جنوب کشور تبدیل کرده است.
غار بزرگ معروف به اشکفت میر محمد ظاهری که در بلندی قرار دارد یکی از دیگر جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این منطقه است.
منطقه زیبای گردشگری «رود رونه» در 10 کیلومتری غرب شهرستان باشت و یک کیلومتری روستای تلچگاه قرار دارد.
سد کوثر برای تأمین آب آشامیدنی 2 میلیون نفر از مردم استان‌های جنوبی کشور مانند خوزستان، هرمزگان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد ساخته شده است.
امکان قایق سواری و ماهیگیری تکمیل کننده جاذبه‌های گردشگری این منطقه است.
پرواز پرندگان بر پهنای آب‌های درخشان دریاچه سد کوثر یکی از زیبایی‌های بی بدیل فصل زمستان است.
دشتک زیبای دیل؛ قلات گناوه و آبریگون از تفرجگاه‌های طبیعی جنوب کشور است.
این دشت‌ها با انبوهی از درختان بلوط، بادام، کلخنگ و بنه رنگین کمانی از جاذبه‌های طبیعی فصل بهار و اواخر زمستان است.

**طبیعت گردی در تابستان
تنگ مهریان
مهریان نام روستایی دراستان کهگیلویه وبویراحمد است که در شهرستان بویراحمد ، بخش مرکزی و دهستان سررودشمالی قرار دارد.
ارتفاع متوسط آن ازسطح دریا 1850متر است و از نظرطبیعی نیزمیان رودخانه مهریان درشرق و کوه های دناکه درشمال آن قرار دارد محصور شده است.
تنوع درختانی نظیر سپیدار، بلوط، افرا، چنار، کاج، انگور وحشی و بنه بر جاذبه های طبیعی این منطقه افزوده است.

**تنگ گنجه ای‌
این مکان تفریحی که د‌‌‌‌ر 10 کیلومتری شمال غربی یاسوج قرار د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌ منطقه‌ای خوش آب و هوا با رود‌‌‌‌خانه‌ای زلال و پوشید‌‌‌‌ه از جنگل است که از د‌‌‌‌ل کوه‌های د‌‌‌‌نا می‌جوشد‌‌‌‌ و نوازشگر چشمان گرد‌‌‌‌شگران د‌‌‌‌ر بهار و تابستان است.

**روستای تاریخی کریک
روستای کریک نمونه ای از معماری پلکانی است که خانه ها به صورت متراکم و بر روی یک شیب ملایم شکل گرفته اند و بام هر خانه نقش حیاط خانه ی بالادستی را دارد.
تاریخ روستا در قدمت آسیاب ها ، گورستان ها و رشته قنات قدیمی هنوز هم تماشایی است.
آب و هوای خوش روستا با چشم اندازهای طبیعی در دل کوهستان آرامش خاصی را به ارمغان می آورد.
رودخانه های پرآب بشار و پُل کِلو در روستا با انبوه درختانی که در حاشیه آن قرار دارد ، چشمه های پشت آسیاب ، ارتفاعاتی که با جنگل های گسترده ی بلوط و درختان بنه و بادام مزین شده اند ، دره کریک و زیبایی های بی بدیلش از جلوه های تماشایی روستای کریک است.

**تنگ تامرادی
گردشگران زیادی این روزها در سایه سار درختان بلوط تنگ تامرادی لحظات تکرار ناشدنی را تجربه می کنند.
وجود چندین آبشار و ارتفاعات اطراف می توانند مقصدی برای علاقه مندان به کوهنوردی در این منطقه باشند.
در ورودی تنگ تامرادی و در مجاورت روستایی به نام حسین آباد، دخمه و مقبره ای وجود دارد که متعلق به دوران هخامنشی است که توجه فرهنگ دوستان را به خود جلب می کند.

** آبشار یاسوج
پارک طبیعی آبشار یاسوج در نزدیکی مرکز شهر با انبوده جنگل ها، آبشار خاطره ای به یادماندنی به ویژه در شب هنگام و صبح گاهان را در دل مسافران به یادگار می گذارد.

** پارک جنگلی یاسوج
پارک جنگلی یاسوج که با 80 هکتار وسعت بزرگ‌ترین پارک جنگلی د‌‌‌‌ر جنوب کشور است د‌‌‌‌ر شمال شهر یاسوج قرار د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌ و پوشید‌‌‌‌ه از د‌‌‌‌رختان بلوط، باد‌‌‌‌ام کوهی، ارزن، کیکم و بنه یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این دیار است.

** سوغاتی‌ها
خوراکی‌هایی مانند گردو، مویز، کشک، قره قورت، روغن حیوانی، عسل، گیاهان دارویی و خوراکی خشک شده مانند چویل، کرفس، قارچ کوهی، بیلهر، کنگر و کارده از مهمترین سوغاتی‌های کهگیلویه و بویراحمد است.
دست بافته‌ها و صنایع دستی مانند مهلو و میخک که به صورت دستبند، گردنبند، انگشتر، گلیم‌هایی که به صورت تابلو فرش تهیه می‌شود، سبدهایی که به صورت حصیری در اندازه‌های مختلف تهیه می‌شود از دیگر سوغاتی‌های این استان است.

** آواها و نواها
صدای دانشین لالایی زنان به ویژه در مناطق روستایی و عشایری، نوای دلکش نی، اشعار شاد با نام یاریار، نواهای غمگین موسوم به غمنامه و اشعار جذابی که روستائیان در هنگام برداشت محصول همخوانی می‌کنند از جاذبه‌های مردم شناسی است که سفر به کهگیلویه و بویراحمد را منحصر به فرد می‌کند.

** برنامه دولت برای حمایت
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:23 طرح گردشگری این استان برای دریافت وام از محل تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر به بانک‌های عامل معرفی شد.
محمود باقری اظهار داشت: سه هزار و 731 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح‌ها تصویب شده است.
وی بیان کرد: با بهره برداری از این طرح‌ها 578 فرصت شغلی ایجاد می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این طرح‌ها در قالب واحدهای اقامتی، اردوگاه‌های گردشگری و طبیعت گردی در شهرستان‌های گچساران، باشت، کهگیلویه، بهمئی، بویراحمد و دنا ایجاد خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: سالانه سه میلیون نفر از جاذبه‌های گردشگری و مناظر طبیعی و تاریخی این استان دیدن می‌کنند.
باقری اظهار داشت: 90 درصد از گردشگرانی که از جاذبه‌های دیدنی کهگیلویه و بویراحمد بازدید می‌کنند ایرانگردان هستند.
وی اظهار داشت: 75 درصد از گردشگرانی که وارد کهگیلویه و بویراحمد می‌شوند در کمپینگ های اقامتی اسکان می‌یابند.
باقری افزود: براساس برآوردهای کارشناسی به دلیل استقبال گردشگران از کمپینگ های اقامتی به جای هتل هر ایرانگرد روزانه 350 هزار ریال درآمد برای مردم این استان ایجاد می‌کند.
وی بیان کرد: هر گردشگر خارجی نیز بین یک هزار تا یک هزار و 500 دلار ارز وارد کشور می‌کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سالیانه سه میلیارد ریال از گردشگران برای ورود به مناطق گردشگری دریافت می‌شود.
باقری عنوان کرد: براساس امکان سنجی که در سال 1390 از سوی کارشناسان انجام شده 300 جاذبه طبیعی گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که 50 منطقه آن دارای زیرساخت است.
وی گفت: 13 طرح گردشگری در مناطق مختلف این استان برای واگذاری به بخش خصوصی شناسایی شده است.
باقری عنوان کرد: پیش از این مناطق گردشگری باغ فردوس، شلال دان، تنگ تامرادی و تنگ گنجه‌ای به بخش خصوصی واگذار شده بود.
وی اظهار داشت: این طرح‌ها برای اجرای زیرساخت‌های گردشگری و بهره برداری به مدت زمان محدود به بخش خصوصی واگذار می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سرمایه گذاران پس از اجرای زیرساخت‌های مورد نیاز و برداشت هزینه انجام شده به مدت زمان 15 تا 20 سال از مناطق گردشگری بهره برداری و سپس به دولت بازگرداننده می‌شود.
وی با بیان اینکه دولت با پرداخت تسهیلات بانکی با کارمزد اندک از سرمایه گذاران این طرح‌ها حمایت می‌کند تصریح کرد: میزان تسهیلات بانکی پس از ارائه طرح توجیهی براساس نیاز مصوب خواهد شد.
استان 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.
8143/1662

انتهای پیام /*


اقتصاد


صنعت


گردشگري


كهگيلويه و بويراحمد