اخبار گردشگری

بازیهای محلی در معرفی فرهنگ اقوام خوزستان نقش مهمی دارند

به گزارش ایرنا سیدکریم حسینی روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در اهواز اظهار داشت: خوزستان ظرفیت های بالایی به لحاظ تنوع جمعیتی دارد و جمعیت استان همیشه توجه و علاقه خاصی به امر ورزش به خصوص ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی دارد.
رییس هیات ورزش های روستایی و عشایری خوزستان به وجود زمین ورزشی در تمامی روستاهای استان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه توجه مدیران استان به خصوص استاندار به ورزش روستایی موجب به حرکت درآمدن چرخه ورزش در بین روستائیان شده به گونه ای که ورزشکاران زیادی از همین روستاها به تیم های ملی فراخوانده می شوند.
وی با اشاره به این که قومیت های متعدد در استان با گویش ها و رسومات مختلف نمایانگر همدلی و همراهی اقوام ایرانی در کل کشور است افزود: بازی های بومی و محلی که با بیش از صدها نوع و شکل در جامعه روستایی کشور دایر هستند فرصت مناسبی برای مدیران فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی است تا از این طریق بازی های ورزشی که در گذشته انجام می شد به نسل جوان امروز معرفی شود.
حسینی به وجود بیش از 20 هزار ورزشکار بیمه شده در سطح استان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه تمامی هیات های ما در حوزه های فوتبال، والیبال، بسکتبال، 2 گل کوچک و ورزش کلاسیک مشغول فعالیت هستند. با توجه به تنوع جغرافیایی استان، همه ساله بازی های بومی و محلی زیادی در نقاط مختلف استان برگزار می کنیم.
وی با بیان این که بازی های بومی و محلی با فرهنگ و سنت های مردم آمیخته شده است افزود: بازی های بومی و محلی سن و سال نمی شناسد و علاقه مندی همه مردم به این بازی ها از ویژگی های منحصر به فرد این نوع ورزش به شمار می رود. خوشبختانه در 27 شهرستان استان، هیات فعال داریم همچنین در 24 شهرستان خانه ورزش روستایی راه اندازی کرده ایم.
رییس هیات ورزش های روستایی و عشایری به برگزاری المپیاد خانه های ورزش روستایی استان در چهار رشته دارت، فوتبال دستی، تنیس روی میز و شطرنج در مهرماه سال جاری اشاره کرد و گفت: هیات ورزشی روستایی و عشایری بر خلاف هیات های دیگر در چندین رشته فعالیت می کند و برای رسیدگی به امورات خود نیازمند یک اداره ورزش روستایی و عشایری است.
وی با بیان این که هیات روستایی و عشایری جایی نیست که بتوان از آن استفاده شخصی کرد گفت: شان و ارزش روستائیان بالاتر از آن است که بخواهم به سود یک جریان فعالیت کنم، بسیاری از روسای هیات های شهرستانی سابقه مدیریتی داشته و بدون هیچ چشم داشتی فعالیت می کنند همچنین برای رسیدن به اهداف خود نیازمند یک نگاه همه جانبه از سوی مسئولان استان هستیم.
حسینی در ادامه به ثبت ملی بازی های بومی و محلی استان در کشور اشاره کرد و گفت: در تلاش هستیم رسم چوب بازی و دستمال بازی قوم بختیاری و یزله قوم عرب استان را قانون مند و به ثبت ملی برسانیم همچنین یک سری مسابقات در این 2 بخش در بین روستاها برگزار کنیم.
وی در پایان گفت: در حال حاضر 25 بازی بومی و محلی به شکل گسترده در روستاها برگزار می شود که بخشی از این بازی ها مختص خوزستان است. در ابتدای سال میزبان مسابقات کشوری هفت سنگ بودیم که سه نفر از بازیکنان استان به عضویت تیم ملی درآمدند.
به گزارش ایرنا شهرها و روستاهای مختلف جهت حفظ روحیه جمعی و ایجاد نشاط و شادی در میان اهالی به برگزاری بازی ها و مسابقات سنتی می پردازند تا فرهنگ شهر خود را از این طریق زنده نگه دارند در این بین استان خوزستان با چهار هزار روستا یکی از استان هایی است که فعالیت گسترده ای در حوزه ورزش روستایی دارد.
9879/6002

انتهای پیام /*


ورزش


ورزش هاي روستايي و عشايري


رييس هيات خوزستان


حسيني