اخبار گردشگری

کاهش تعداد گردشگران خارجی در ابهام

‌به گزارش ایسنا، اگرچه گردشگری و تاثیر توجه به این صنعت در رونق اقتصادی امری پذیرفته‌ شده از سوی تمام کارشناسان و صاحب‌نظران و مسئولان است اما در عمل و به دلایلی متعدد طی سال‌های گذشته نتوانسته‌ایم به‌خوبی از ظرفیت‌های گردشگری در ابعاد مختلف آن بهره‌مند شویم.

در میان دلایل متعدد کمرنگ بودن رونق در صنعت گردشگری، نبود زیرساخت‌های مناسب، جذب نشدن سرمایه‌گذار کافی و بروکراسی‌های فلج کننده همچنان جزو علل اصلی مطرح بوده است، البته یکی از موضوعات مهم که به عنوان علت کندی روند رشد گردشگری مطرح شده و می‌شود.

به گزارش ایسنا، امسال و براساس آمارها ورود گردشگران خارجی به فارس با کاهش مواجه شد؛ این کاهش موضوعی بود که مدیرکل میراث فرهنگی این استان در اولین نشست تخصصی گردشگری مطرح کرد؛ اگرچه بعد از آن اخبار با تلورانس تناقض روانه رسانه‌ها شد.

این در حالی‌ست که معمولا یکی از عوامل ترغیب کننده گردشگران برای سفر به ایران، افزایش قیمت ارزهای خارجی در مقایسه با ریال بوده است؛ عاملی موثر در کاهش هزینه‌های سفر به کشوری که بخش اعظمی از ذخایر گردشگری تاریخی، طبیعی، مذهبی و میراثی را در خود دارد.

البته مصیب امیری پیش از این بر این نکته تاکید کرده بود که کاهش ورود گردشگر خارجی تابع شرایط بین‌المللی و امری طبیعی بوده است.

امیری در این خبر اعلام کرده بود که برنامه سفر گردشگران خارجی به کشور ایران از نیمه دوم فروردین ماه تا اوایل تابستان و از نیمه دوم شهریور ماه تا اواخر آبان‌ماه است.

به گفته‌ی مدیرکل میراث فرهنگی فارس، این الگوی زمانی در سالیان گذشته همواره به عنوان الگوی غالب در ورود گردشگران خارجی به مقصد ایران و تبع آن استان فارس وجود داشته است.

امیری تاکید داشت که این اداره کل در کنار توجه جدی به توسعه گردشگری ورودی این اداره کل در نظر دارد با حمایت از برنامه های اجرایی گوناگون، شرایط را برای تحرک‌پذیری بیش از پیش گردشگری داخلی و درون استانی فراهم کند تا در فصول کم گردشگر خارجی بتوانیم ازظرفیت‌های اقتصادی این صنعت  کماکان بهره مند باشیم.

وی گفته بود: لازم است تا برای تحقق این هدف از ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه استفاده شده و با روش‌های مختلف بازاریابی از جمله ارائه بسته‌های سفرهای ارزان قیمت در جذب گردشگران داخلی بکوشیم.

موضوع کاهش ورود گردشگران خارجی به استان فارس را در گفت و گو با رییس جامعه‌ی هتل‌داران فارس دنبال کردیم.

حسن سیادتان گفت: علی‌رغم تلاش مراکز خدمات مسافرتی در نمایشگاه‌های بین‌المللی و انجام قراردادها برای جذب گردشگر در فصل پاییز، نزدیک به  ۶۰  تا  ۷۰  درصد از آن لغو شده است‌.

رییس جامعه‌ی هتلداران استان فارس افزود: هم‌اکنون تنها ۱۰ درصد از ظرفیت هتل‌های استان فارس اشغال بوده و ۹۰ درصد از این ظرفیت خالی است!!

سیادتان معتقد است که برگزاری نشست‌ها، برنامه‌ها و جشنواره های فرهنگی، هنری و ایجاد معافیت‌ها در بافت سنتی شهر برای احداث اقامتگاه، از جمله اتفاقات مثبت در حرکت به سوی توسعه صنعت گردشگری خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس با ارائه‌ی آمار ۴ ماهه‌ی ورود گردشگران به استان فارس‌ تاکید کرد ۱۳۹ هزار و ۶۸۶ گردشگر خارجی در این مدت به استان فارس سفر کرده‌اند.

مصیب امیری البته تاکید دارد که آمار کلی تعداد گردشگرانی که طی ۴ ماه گذشته به فارس سفر کرده‌اند نسبت به سال قبل ۱۲ درصد رشد داشته و امسال هم آمارها نشان می‌دهد که بیشترین گردشگران خارجی که به این استان آمده‌اند، فرانسوی، آلمانی و ایتالیایی بوده‌اند.

امیری تاکید کرد که با هدف افزایش جذب گردشگر خارجی و ایجاد زیرساخت‌های مد نظر این گردشگران، اقدامات فراوانی انجام شده است، یکی از آنها را ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سنتی در نقاط مختلف دانست.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس با اشاره به افزایش تعداد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در کل استان، گفت: از حدود ۳ سال قبل ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی در فارس مورد توجه بیشتری قرار گرفت و اکنون در شیراز شاهد تعدد این اقامتگاه‌ها در بافت تاریخی هستیم.

امیری گفت: تاکنون ۱۱ اقامتگاه در بافت تاریخی شیراز و اطراف حرم‌های مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و سید علاالدین(ع) ایجاد شده به بهره‌برداری رسیده و ۹ طرح دیگر هم در حال اجرا است.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس گفت: هم‌اینک ۶۱ اقامتگاه سنتی در فارس فعال است و بیش از ۲۵۰ اقامتگاه بومگردی در نوبت کسب پروانه قرار دارند.

به گزارش ایسنا، بازاریان خصوصا کسبه‌ی فعال در بازارهای سنتی نظیر بازار وکیل و خصوص فعالان عرضه‌ی محصولات صنایع‌دستی نیز بر این نکته تاکید دارند که علی‌رغم افزایش قیمت ارزهای خارجی و مقرون به صرفه‌بودن سفر گردشگران از سایر نقاط به ایران، امسال نسبت به سال گذشته رونق کمتری را شاهد بوده‌ایم.

برخی از بازاریان در عین‌حال امیدوار هستند که با عبور از روزهای گرم تیر و مرداد و از نیمه‌ی دوم شهریورماه بار دیگر شاهد حضور گردشگران خارجی در استان فارس و شیراز باشیم.