اخبار گردشگری

شهرکرد به عنوان «شهر ملی نمد» ثبت شد

به گزارش ایرنا، بهمن عسگری سوادجانی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران تاکید کرد: در نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی و با توجه به قابلیت ها و ظرفیت های هنر دستی نمدمالی و قدمت دیرینه این هنر در استان، پرونده شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد در معاونت صنایع دستی بررسی و تایید شد.
وی افزود: نمد چهارمحال و بختیاری هم اینک نشان یونسکو و نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی ایران را دارد.
عسگری سوادجانی تصریح کرد: ایجاد و راه اندازی رشته تحصیلی نمد در دانشکده هنر به دانشگاه شهرکرد نیز پیشنهاد شده است.
وی یادآور شد: هم اینک ۲۵۰ کارگاه کوچک و ۱۵ کارگاه بزرگ تولید نمد در چهارمحال و بختیاری با اشتغالزایی ۵۰۰ نفر فعال است.
عسگری سوادجانی اظهار داشت: سالانه ۴۰ تن انواع محصولات نمدی در این استان تولید می شود که قابلیت افزایش تا ۵۰ تن را دارد.
وی در ادامه گفت: از این میزان، سالانه ۱۵ تن برابر ۲۵۰ هزار دلار تولیدات نمدی از چهارمحال و بختیاری به خارج از کشور صادر می شود.
عسگری سوادجانی تولید محصولات نمدی چهارمحال و بختیاری را به ۲ روش سنتی و نوین اعلام و تاکید کرد:‌ امروزه در بخش تولید نمدهای نوین، به علت نوآوری و کاربردهای مختلف افزون بر ۴۰ نوع محصول نمد تولید و روانه بازار مصرف می شود.
وی افزود: ‌برخی از تولید کنندگان نمد این استان تحصیلات دانشگاهی در رشته های طراحی و صنایع دستی و برخی نیز تحصیلات غیرمرتبط دارند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد:‌ تولید کنندگان محصولات نمدی استان رقابت مطلوب و سالمی در ارائه تولیدات خود دارند.
وی یادآور شد: با توجه به بررسی های علمی صورت گرفته، محصولات نمدی علاوه بر هنر دستی دارای ویژگی های خاص و در حوزه پزشکی و صنعت خودرو کاربرد دارد.
عسگری سوادجانی اظهار داشت: ‌هنر نمدمالی به واسطه وجود دام فراوان و تولید پشم به عنوان ماده اولیه، تولید این هنر دستی قدمت دیرینه و طولانی در استان دارد.
به گزارش ایرنا، کارشناسان معتقدند شهرکرد توان تبدیل شدن به ‘شهر جهانی نمد’ را دارد.
۲۰۹۷/۷۳۶۲/۶۰۲۱

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


صنایع دستی


نمد