اخبار گردشگری

بزرگداشت روز ملی استان اردبیل در تهران برگزار می شود

سالروز استقرار صفویان به عنوان اولین دولت ملی بعد از اسلام در ایران و تاجگذاری شاه اسماعیل صفوی و رسمیت مذهب تشیع در ایران به عنوان روز ملی اردبیل برگزیده شده و هر ساله آئین بزرگداشت این روز همزمان در اردبیل و تهران برگزار می‌شود.
به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی کمیته برگزاری روز ملی استان اردبیل، این آئین با حضور مفاخر استان اردبیل در تهران و آحاد اردبیلی‌های مقیم تهران و با اجرای برنامه‌های متنوع و شاد برای خانواده ها از جمله موسیقی سنتی آذربایجان برپا می‌شود.
همچنین در این مراسم از مدیران موفق ملی و مقیم پایتخت که در راستای توسعه استان اردبیل گام های موثری برداشته اند، تقدیر خواهد شد.
از شخصیت‌های برجسته دانشگاهی و فرهنگی کشور برای سخنرانی در این مراسم دعوت شده است.
در حاشیه این مراسم نمایشگاهی از آثار فرهنگی و فاخر استان اردبیل پیش بینی شده است.
براساس این گزارش، در این آئین زمینه ملاقات مردمی و سرمایه گذران با اکبر بهنام جو استاندار اردبیل تدارک دیده شده است.
استان اردبیل واقع در شمال غرب کشور از جمله استان های تاریخی و باستانی است که قدمتی سه هزار ساله دارد، این استان در تقسیمات جغرافیایی شامل ۱۰ شهرستان پارس آباد، بیله سوار، گرمی، مشگین شهر، نمین، اردبیل، سرعین، نیر، کوثر و خلخال است.
شورای فرهنگ عمومی کشور ثبت چهارم مردادماه را به نام روز شیخ صفی الدین اردبیلی در تقویم ملی تصویب کرده و بعد از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم ملی ثبت می‌شود.
بر اساس منابع معتبر تاریخی؛ چهارم مرداد روز تولد شاه اسماعیل صفوی است که خدمات ارزنده ای را برای سرزمین پهناور ایران داشته است. پس از سلسله ساسانیان کشور ایران به ۱۹ قسمت جداگانه تقسیم شده بود که هیچکدام حکومت مرکزی را قبول نداشتند.
شاه اسماعیل توانست با به رسمیت شناختن مذهب تشیع در ایران آن را به شکل یکپارچه درآورد و در طول دوران حکومت خویش خدمات و آثار عمرانی ارزنده ای نیز در نقاط مختلف کشور به یادگار گذاشته است.
علاقه مندان برای حضور در آیین بزرگداشت روز ملی استان اردبیل می توانند روز سه شنبه نهم مردادماه ساعت ۱۷:۳۰ به تالار ایوان شمس واقع در بزرگراه جلال آل احمد، ابتدای بزرگراه کردستان مراجعه کنند.
تهرام/۷۲۴۵//۱۳۴۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


ایوان شمس


اردبیل


روز ملی اردبیل