اخبار گردشگری

اوج زیبایی های طبیعت در آوج

به گزارش ایرنا، شهرستان آوج در جنوب غربی استان قزوین و در همسایگی با استان های همدان و زنجان قرار دارد، این منطقه کوهستانی سرزمین کمتر شناخته شده ای است که خیلی از گردشگران و علاقه مندان به تاریخ و طبیعت از وجود جاذبه های تاریخی و طبیعی متنوع موجود در آن مطلع نیستند.
آوج با آثار متنوعی از جمله برج های معروف دوگانه خرقان همراه با چشمه های آبگرم و آبسرد، آبشارها و مناظر بکر کوهستانی و با آب و هوای خنک و ییلاقی خود سرزمینی کم نظیر برای گردشگران به شمار می رود.
آب و هوای ییلاقی و خنک آوج در روزهای گرم سال می تواند پای بسیاری از مسافران بویژه از پایتخت را بدلیل نزدیکی به این دیار بکشاند.

** آوج استعدادی نهفته در گردشگری ایران
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین در خصوص جاذبه های آوج گفت: این منطقه با برخورداری از جاذبه های طبیعی بکر در مسیر شرق به غرب ایران قرار گرفته و دروازه ورود به استان قزوین از سمت غرب است.
محمد علی حضرتی ها با بیان اینکه آوج بدلیل ارتفاع بالا از سطح دریا دارای مناطق ییلاقی و خوش و آب و هوایی است و استعدادی نهفته در گردشگری کشور به شمار می رود،افزود: از این منطقه باید به عنوان یکی از قطب های گردشگری قزوین و حتی ایران نام برد که با برنامه های مناسب جهت معرفی این منطقه و جذب گردشگر در آن هموطنان نام آنرا در آینده بیشتر خواهند شنید.

**لذت آبتنی در آبگرم آهکی خرقان
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین از آبگرم معدنی خرقان به عنوان یکی از جاذبه های مهم گردشگری این منطقه نام برد و گفت: در حال حاضر این آبگرم توسط شرکتی در شهر آبگرم در حال بهره برداری و ارایه خدمات به گردشگران می باشد که البته در حال توسعه کار خود و ایجاد زیرساخت های رفاهی از جمله هتل و مجتمع های جدید آبدرمانی است.
این مسئول با بیان اینکه شهر آبگرم آوج جزو مناطق نمونه گردشگری استان قزوین به شمار می رود،افزود: در حال حاضر چندین سرمایه گذار در حال ساخت هتل و مجتمع های آبدرمانی در این شهر هستند.
وی با بیان اینکه آبگرم آوج می تواند سرعین دیگری در کشور باشد،اظهار داشت: در آینده ای نزدیک با هدایت سرمایه گذاران به این منطقه می توان امیدوار بود از ظرفیت های گردشگری آبگرم به خوبی برای جذب گردشگران استفاده شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته در حال ایجاد زیرساخت ها و امکانات لازم برای جذب گردشگر به این شهرستان هستیم.
حضرتی ها اظهار داشت: به دلیل وجود مناظر بکر و زیبا در اطراف آوج مرکز این شهرستان، شهرداری این شهر در پی احداث یک پل معلق است که می تواند پس از بهره برداری از جاذبه های مهم گردشگری این منطقه باشد.

**غار تاریخی قلعه کرد مهیای بازدید گردشگران
وی از ساماندهی آبشار شاه دره و همچنین غار تاریخی قلعه کرد برای ایجاد شرایط مناسب جهت بازدید گردشگران خبر داد و گفت: کار محوطه سازی در این غار و امکان سنجی برای ایجاد تاسیسات گردشگری در این مکان در حال انجام است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: مطالعات باستان شناسی مربوط به این غار نیز همزمان با فعالیت های یاد شده پیگیری می شود.
این مسئول گفت: برای واگذاری کاروانسرای تاریخی آوج به سرمایه گذار بخش خصوصی به منظور تبدیل این امکان به هتل و مجتمع پذیرایی سنتی نیز آمادگی لازم بوجود آمده است.

**برج های دوگانه خرقان، شاهکار معماری با آجر
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین از برج های دوگانه خرقان به عنوان مهم ترین آثار تاریخی در آوج نام برد و گفت: دور جدید مرمت این بناهای کم نظیر در کنار مرمت کاروانسرای شاه عباسی آغاز شده است.
وی اظهار داشت: برج های آجری دوگانه خرقان از بناهای سلجوقی و آرامگاه دو تن از بزرگان این دوره است که باید آنرا از شاهکارهای معماری ایرانی مربوط به این دوران یاد کرد.
حضرتی ها از پل اروان و امامزاده علاءالدین و منصور به عنوان دیگر جاذبه های گردشگری و بناهای تاریخ آوج نام برد و گفت: غارهای عباس آباد آبگرم نیز از دیگر مکان های گردشگر پذیر در این منطقه به شمار می رود.
این مسئول گفت: برای تقویت گردشگری در آوج با چندین سرمایه گذار در حوزه ایجاد اقامتاگاه های بوم گردی مذاکره شده و در آینده نه چندان دور اتفاقات خوبی در این خصوص در سطح این شهرستان رقم خواهد خورد که به جذب گردشگران بیشتر منجر می شود.

**آوج دارای ۳۰۰ اثر تاریخی و طبیعی ثبت شده
فرماندار آوج نیز در خصوص ظرفیت های گردشگری این شهرستان در گفت و گو با ایرنا گفت: این منطقه با برخورداری از مناظر بکر و زیبای طبیعی همچون غارها، آبشارها و چشمه های آبگرم و آبسرد و همچنین ۳۰۰ اثر تاریخی سرزمینی منحصر به فرد برای جذب گردشگر به شمار می رود.
علی اکبر سلیمانی با بیان اینکه آوج به عنوان قطب گردشگری استان قزوین معرفی شده است،افزود: این منطقه همچنین در صورت ایجاد زیرساخت های رفاهی مناسب می تواند به یکی از مهم ترین قطب های گردشگری مرکز ایران تبدیل شود.
این مسئول گفت: برج های دوگانه خرقان از آثار مربوط به دوره سلجوقی، غار قلعه کرد با سابقه چندین هزار ساله، چشمه علی ارتش آباد،چشمه های معدنی سلطان بلاغ، کاروانسرای شاه عباسی،آبشار شاه دره،غارهای عباس آباد، چشمه های آبسرد علی بلاغی و چشمه آبگرم خرقان و امامزاده علاء الدین و منصور با برخورداری از بقاع متبرکه تاریخی از جمله جاذبه های گردشگری این شهرستان به شمار می روند.
وی اظهار داشت: به تازگی دومین پل معلق بزرگ کشور بر روی آبشار شاه دره احداث شده و به زودی مورد بهره برداری قرار می گیرد که از آن باید به عنوان یکی از جاذبه های جدید گردشگری این شهرستان یاد کرد.
فرماندار آوج گفت: جاذبه های تاریخی و طبیعی این شهرستان کمتر معرفی و مورد توجه قرار گرفته اما طی سالیان اخیر با اقدامات انجام شده و برنامه ریزی میراث فرهنگی کارهای خوبی برای شناساندن ظرفیت های گردشگری این منطقه به مردم کشور انجام شده که البته کافی نیست.
سلیمانی افزود: در راستای معرفی جاذبه های تاریخی و طبیعی آوج به گردشگران در نوروز امسال تورهای آوج گردی را برای مسافران فعال کرده ایم.
وی اظهار داشت: در حال حاضر آماده سازی غار قلعه کرد که به لحاظ زیبایی چیزی از غار علیصدر همدان کم ندارد نیز در حال انجام و پیگیری است تا مهیای بازدید گردشگران شود.
فرماندار آوج گفت: مردمان خونگرم و میهمان نواز به همراه جاذبه های یاد شده و همچنین مناظر طبیعی بکر و باشکوه همراه با آب و هوای مطبوع و خنک در فصل گرما به همراه نزدیکی به تهران شرایط مساعدی را برای رونق گردشگری در این شهرستان ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه در پی تقویت زیرساخت های گردشگری در این شهرستان هستیم،اظهار داشت: در حال حاضر ساخت چندین هتل و مجموعه آبدرمانی در شهر آبگرم در دست اجرا و پیگیری است و در سطح روستاها نیز در حال جذب سرمایه گذار برای ایجاد اقامتگاه های بوم گردی هستیم.
سلیمانی همچنین گفت: آوج دارای روستاهای زیبایی از جمله کلنجین، منصور، پرسبانج،امامزاده علاء الدین،حصار، قهوج و شهید آباد است که می توانند پذیرای گردشگران باشند.
۳۰۱۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


آوج


استان قزوین