اخبار گردشگری

مرمت مساجد استان مرکزی ۵۰ میلیارد ریال نیاز دارد

اسماعیل شراهی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این بناهای مذهبی نیازمند عملیات رفع خطر اضطراری هستند و مسجد حاج محمد ابراهیم خوانساری آخرین بنای مذهبی است که سال گذشته عملیات مرمت آن در استان انجام شد.
رئیس گروه حفظ و احیای محوطه های تاریخی اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: ۳۰ مسجد در این استان به عنوان اثر ملی ثبت شده اند که در شهرستان های آشتیان، اراک، تفرش، خمین، دلیجان، زرندیه و ساوه قرار دارند.
وی اظهار داشت: وضعیت معماری و ساختاری مساجد ثبت ملی شده این استان مطلوب است و علاوه بر اداره کل میراث فرهنگی سازمان اوقاف و هیات امناء مساجد نیز در عملیات مرمتی مشارکت داشته اند.
رئیس گروه حفظ و احیای محوطه های تاریخی اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: مساجد بخش مهمی از بناهای شاخص و فاخر استان هستند که سازمان میراث فرهنگی با تامین منابع لازم کار مرمت و بازسازی آن‌ها را انجام می‌دهد.
شراهی افزود: با توجه به نقش و ارزش معنوی و فرهنگی مساجد باید اعتبارات نگهداری بهینه این بناها افزایش یابد.
وی بیان کرد: مساجد تاریخی نمونه برجسته از نمایش تقدس و روحانیت در کالبد هنر و معماری هستند و از دیرباز زمینه ساز رویدادهای تاریخی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی هستند و از مهمترین جاذبه‌های گردشگری فرهنگی محسوب می‌شوند.
وی اظهار داشت: مساجد در دوره اسلامی نقش محوریت هر منطقه را داشته است و صاحبان هنر تمام خلاقیت خود را در ساخت این بناها به نمایش گذاشته اند و جلوه های ویژه معماری اصیل ایرانی اسلامی در آن ها لحاظ شده است.
رئیس گروه حفظ و احیای محوطه های تاریخی اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: مسجد جامع به لحاظ ساختار و معماری در استان مرکزی و کشور شاخص است و با توجه به مصالح و سبک شناسی دارای چند دوره ساخت است که دوران مختلف به ویژه سلجوقی، ایلخانی وصفویه به بنای اولیه پیوست شده است.
بیش از ۲ هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که ۸۹۹ اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
۶۹۹۱/۶۰۱۳/

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


مسجد


استان مرکزی