اخبار گردشگری

کاوش های باستان شناختی شهر بلقیس پایان یافت

مدیر پایگاه ملی شهر تاریخی بلقیس روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فصل نهم کاوش شهر تاریخی بلقیس از اواخر اردیبهشت ماه آغاز تا اوایل تیرماه سال امسال به مدت ۴۰ روز با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی در دو بخش داخل ارگ و شارستان انجام شد.
علیرضا نجفی افزود: این کاوش ها در داخل ارگ با هدف شناخت و آگاهی از ساختار معماری داخل ارگ و فضاهای موجود در آن، فراهم کردن بستری برای حفاظت و مرمت اضطراری و تکمیلی در داخل ارگ و در محدوده شارستان با تاکید بر تپه منار با هدف مشخص کردن کاربری و تکمیل ساختار بنای احتمالی مسجد یا مدرسه که بخش هایی از آن در فصول گذشته با کاوش های باستان شناختی نمایان شده بود انجام شد.
وی گفت: از مهم ترین یافته های شارستان در بخش معروف به تپه منار می توان به تعداد حجره با مصالح آجر و گچ در پیرامون حیاط مرکزی و یک بنای چهار ضلعی به ابعاد ۸ × ۸ متر با دیواری به ضخامت ۶۰ /۱ سانتیمتر که احتمالاً در بالای آن گنبد قرار داشته، می باشد که در فصول قبل بخشهایی از ساختار این بنا شامل ایوان، راهرو مزین به گچبری و تعدادی حجره طی کاوش های باستان شناسی کشف شده بود.
نجفی افزود: یافته های باستان شناختی در این بخش بیانگر آن است که احتمال دارد این ساختار با حمله مغولان تخریب و پس از آن تغییر کاربری داده شده و به یک فضای صنعتی(کوره های آهنگری و ساخت سفال) تبدیل شده و تا ابتدای حکومت سربداران این روند ادامه داشته است.
مدیر ملی پایگاه شهر تاریخی بلقیس مهم ترین کشفیات در داخل ارگ در این کاوش را تعدادی اتاق با ساختار پی سنگی و دیوارچینه ای که ادامه ساختارهایی که در فصول قبل کشف شده بود ذکر کرد و گفت: بخش اعظم این ساختار طی حفاری غیر مجاز تخریب شده است.
نجفی از دیگر یافته های مهم این کاوش در داخل ارگ پس از تخریب های حفاری های غیرمجاز و ساخت سازهای دوره های متعدد که در آن صورت گرفته و باقی مانده را ساختارآبرسانی شامل یک حوض هشت ضلعی و یک حوض چهارضلعی با یک آبراهه آجری در داخل حیاط مرکزی ذکر کرد.
وی افزود: هنر سفالگری، شیشه گری، فلزکاری و گچبری که قطعه هایی ازآن در کاوش بدست آمده از دیگر یافته ها در زمینه صنعت، هنر و حرفه در این شهر تاریخی است.
به گزارش ایرنا شهر کهن اسفراین معروف به «شهر بلقیس» به عنوان دومین بنای عظیم خشتی و گلی ایران پس از ارگ بم است که در فاصله سه کیلومتری جنوب غربی شهر کنونی اسفراین قرار دارد.
به گفته مدیر پایگاه ملی شهر تاریخی بلقیس این شهر کهن بیش از ۲۰۰ هکتار وسعت دارد و متشکل از سه بخش ارگ، شارستان و ربض است که براساس اسناد تاریخی این شهر در قبل از اسلام آباد و شکوفا بوده و در سال ۳۱ هجری توسط مسلمانان فتح شده است.

** قدیمی ترین استقرار در بلقیس
به گفته وی، با استناد به یافته های باستان‌شناختی و اشارات متون تاریخی قدیمی ترین استقرار در این شهر تاریخی که تاکنون شناسایی شده مربوط به اواخر دوره ساسانی – صدر اسلام است و زندگی در آن تا پایان دوره صفوی به طور مداوم جریان داشته است.
این شهر در اواخر دوران طهماسب دوم و ابتدای حکومت نادر یعنی در سال ۱۱۳۱ هجری قمری توسط افاغنه کاملاً ویران و تخریب شده، به نحوی که جایگاه پیشین خود را از دست داده است و از این زمان، کم کم نام افسانه ای بلقیس بر روی خرابه های شهر قدیمی اسفراین گذاشته شد.
نخستین فعالیت های باستان‌شناسی به صورت علمی در این مجموعه از سال ۱۳۸۶ آغاز شده و هر ساله به صورت مستمر ادامه داشته است.
مجموعه شهر تاریخی بلقیس دومین بنای عظیم خشتی و گلی ایران پس از ارگ بم است که به شماره ۴۴۹۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است
بنای عظیم شهر تاریخی بلقیس پر بازدید ترین اثر تاریخی و گردشگری استان خراسان شمالی از سال ۹۴ تاکنون بوده است.
شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد مرکز خراسان شمالی قرار دارد.
۷۱۸۹ / ۶۰۴۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


شهر بلقیس


خراسان شمالی