اخبار گردشگری

۸۰۰ میلیون برای طرح مردم نگاری روستاهای سقز اختصاص یافت

حمید گلالی پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه طرح مردم نگاری روستاهای سقز در قالب طرح های پایگاه پژوهشی کرفتو و زیویه اجرا می شود، اظهار داشت: این میزان اعتبار برای مطالعه فرهنگ های مختلف ۲۷۶ روستای این شهرستان هزینه می شود.
وی افزود: مردم ‌نگاری از مهم‌ترین روش‌های پژوهش در مطالعات مردم‌شناسی است که به ویژگی‌های اقلیمی، اقتصادی، معیشتی، اجتماعی، خانوادگی، مذهبی، سیاسی، آیین‌ها و مراسم، اعتقادات و باورها، هنر، ادبیات شفاهی و سایر شئون و جزییات و جنبه‌های زندگی روستاییان می ‌پردازد.
گلالی پور تاکید کرد: ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار این طرح از سوی فرمانداری در شورای برنامه ریزی شهرستان به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داده شده که به محض تخصیص از سوی مردم شناسان شهرستان اجرا می شود.
وی با بیان اینکه اجرای طرح مردم نگاری در ۹ روستای این شهرستان واقع در اطراف تپه تاریخی زیویه هم اکنون آغاز شده است، یادآور شد: اعتبارات این روستاها خارج از ۸۰۰ میلیون ریال مصوب شورای برنامه ریزی تامین شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سقز اضافه کرد: این روستاها شامل قره ناو، قپلانتو، زیویه، یورقل، ابوالمومن، دالو، سولاکان، میر سعید و چی چی خوار است که پروژه مردم نگاری آنها به مدت یک هفته اجرا می شود.
وی گفت: این پروژه از محل اعتبار پایگاه پژوهشی کرفتو و زیویه و به سرپرستی امیر صادقی و ابراهیم هاشمی از کارشناسان مردم شناسانی و کارمندان اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان انجام می گیرد.
گلالی پور اظهار داشت: همچنین در سال گذشته فرهنگ عروسی هشت روستای این شهرستان، مردم نگاری شده است.
شهرستان تاریخی سقز دارای بیش از ۳۵۰ اثر باستانی و تاریخی است که تاکنون ۱۶۲ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۰ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است، ۸۷۲ اثر از این تعداد شامل ۷۷۳ اثر غیر منقول شامل (آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۰ مورد میراث طبیعی، ۵۶ مورد میراث معنوی و ۲۳ مورد میراث منقول در فهرست آثار باستانی کشور به ثبت رسیده است.
۳۰۳۴/۹۱۰۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


مردم نگاری


اختصاص اعتبار