اخبار گردشگری

حریم قلعه تاریخی سمیران از حضور احشام پاک سازی شد

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین، سرهنگ اکبر بهنامی پور روز شنبه افزود: با توجه به قرارگیری بنای تاریخی قلعه سمیران در اطراف مناطق روستایی که زندگی اهالی آنها از طریق دامپروری می‌گذرد، گاه شاهد استقرار و تردد گله‌های گاو و گوسفند در این منطقه و در حریم اثر تاریخی بودیم که علاوه بر منظر ناخوشایند در ذهن گردشگران، موجب وارد آمدن آسیب به این بنای ارزشمند تاریخی ثبت می شد.
وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از انجام هرگونه عملیات مخرب در حریم و عرصه آثار ملی ثبت شده،اظهار داشت: پیرو گزارش های واصله از نگهبانان مستقر در قلعه سمیران مبنی بر حضور تعدادی از گله داران در داخل محوطه قلعه، نیروهای یگان حفاظت استان به محل اعزام وحریم قلعه را تخلیه و پاکسازی کردند.
فرمانده یگان حفاظت استان قزوین یادآور شد: شهروندان می توانند برای اعلام هر گونه گزارش مشابه در حریم و عرصه آثار تاریخی با شماره ۳۳۲۳۶۹۶۶ فرماندهی یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تماس بگیرند تا با اقدام به موقع واتخاذ تدابیر پیشگیرانه بتوانیم از آثار ارزشمند تایرخی فرهنگی استان حراست و پاسداری کنیم.
قلعه شمیران یا سمیرم طارم در کنار سد سفید رود و در جنوب بهرام آباد بر فراز تپه ای مرتفع و سنگی که رود قزل اوزن از جنوب آن می گذرد در ۹۰ کیلومتری غرب استان قزوین قرار دارد.
پیشینه بنای این قلعه را به دوران قبل از اسلام نسبت می دهند و در طول سالهای سده چهارم هجری تختگاه کنگریان (آل مسافر) بوده است.
جهانگردان و جغرافی دانانی همچون ابودلف (۳۳۱ ه. ق)، یاقوت حموی در ابن حوقل به سال ۳۷۶ هجری قمری و ناصر خسرو (۴۳۸ ه. ق) از شکوه و عظمت این بنا سخن گفته اند.
دژ شمیران نزدیک به ۲ قرن جزو قلعه های اسماعیلیان بوده و پس از هجوم هلاکو تا پایان دوره صفوی نیز در از اهمیت سیاسی زیادی برخوردار بوده است.
پایگاه ملی میراث فرهنگی طارم در این نقطه به مطالعات باستان شناسی می پردازد.
استان قزوین دارای بیش از یک هزار و ۳۵۰ اثر تاریخی و طبیعی ثبت شده در فهرست آثار ملی است.
۳۰۱۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


یگان حفاظت از میراث فرهنگی


قلعه سمیران