اخبار گردشگری, اقامتگاه

دانستنی های یک سفر خوب

سفر همیشه حال و هوای خود را دارد؛ با این حال، خیلی وقت ها این فرصت طلایی با بی برنامگی و مدیریت بد، می تواند به سادگی از بین برود و خاطره بدی به جا بگذارد…
همین است که می گویند سفر آداب دارد و برای داشتن یک سفر خوب باید راه و رسم آن را دانست. برای اطلاع از بهترین دانستنی های سفر در ادامه با سیری در ایران همراه باشید.
اولین دانستنی مهم خوردن در سفر است
کسانی که با اتومبیل شخصی مسافرت می کنند ۲ راه بیشتر ندارند یا از منزل غذایی بردارند یا این که بین راه غذا بخورند. در هر دو صورت امکان فاسد بودن یا فاسد شدن مواد غذایی و مسموم شدن آنها وجود دارد. رعایت نشدن بهداشت در رستوران های بین راه از یک طرف و دردسرهای پخت غذای تازه در اقامتگاه های بین راهی از طرف دیگر، مشکلی به نام تغذیه را در سفر به وجود می آورد.
ممکن است بگویید که در سفر مراقب بهداشت رستوران بین راهی هستید اما باید بگوییم که برخی از این رستوران ها اگرچه ظاهر تمیزی دارند از برای حفظ سلامت شما گزینه مطمئنی به شمار نمی روند.
مثلا در این رستوران ها از صابون های جامد استفاده می شود که خود می تواند عامل انتقال بعضی بیماری ها باشد. اگر در رستوران های بین راهی غذا می خورید سعی کنید تا حد امکان سالاد، به ویژه سالادی که در آن از کاهو استفاده شده نخورید. غذاهای دریایی هم انتخاب مناسبی در غذاخوری های بین راهی نیستند.
از دانستنی های سفر این است که بدانید مصرف غذاهای مانده در هنگام سفر بخصوص گوشت چرخ کرده و ماهی سرخ شده از عوامل اصلی ایجاد مسمومیت است. کنسروها، غذاهای خشک و نان تازه جزو غذاهای سالم هستند
همچنین تا حد امکان از خوردن انواع خورشت و کباب کوبیده خودداری کنید، فراموش نکنید خورشت را می توان چندین بار گرم کرد و ماندگی آن قابل تشخیص نیست.
کباب کوبیده هم که تکلیفش روشن است. کیفیت گوشت و ماندگی گوشت و به کار بردن موادی مانند خرده نان و مانده غذاها در تهیه کباب کوبیده خوردن آن را به واقع نامطمئن می سازد. بنابراین می بینید که عملا هیچ غذایی برای خوردن در رستوران های بین راهی مطمئن نیست.
اما اگر از منزل غذا به همراه می برید همیشه بسته غذایی خود را روی یخ قرار دهید. در صورت عدم دسترسی به یخدان از مصرف مجدد غذایی که بیش از ۲ ساعت از طبخ آن می گذرد خودداری کنید؛ در هر شرایطی غذاهایی را که بیش از ۳ روز باقی مانده اند، مصرف نکنید.
مصرف غذاهای مانده در هنگام سفر بخصوص گوشت چرخ کرده و ماهی سرخ شده از عوامل اصلی ایجاد مسمومیت است. کنسروها، غذاهای خشک و نان تازه جزو غذاهای سالم هستند.
شاید دوست داشته باشید بساط کباب را در کنار جاده به راه کنید اما به یاد داشته باشید زمانی که بیرون از منزل کباب می پزید، از ظروف تمیز برای قرار دادن کباب های پخته استفاده کنید، و هیچ وقت از ظروفی که در آنها گوشت خام قرار داشته و هنوز شسته نشده است برای کباب های پخته استفاده نکنید و حواستان باشد گرسنگی مانع از پخت کامل کباب نشود. گوشت را هم از مغازه های داخل شهرها بخرید تا از سلامت آن مطمئن باشید.
وقتی به نقاط گرم سفر می کنید از دیگر نکات و دانستنی های سفر این است که اگر بدن شما آب و املاح زیادی دفع می کند؛ به همین دلیل به آب بیشتری نیاز دارید. اما آب های غیر بهداشتی یکی از عوامل بیماری زا در مسافرت ها هستند. سعی کنید از آب های معدنی ای استفاده کنید که از بهداشتی بودن آنها مطمئن هستید.
اگر از سلامت آب مورد مصرف اطمینان ندارید ابتدا آب را حداقل به مدت چند دقیقه جوشانده و پس از سرد شدن مصرف کنید. به خاطر داشته باشید یخ های فروخته شده در کنار جاده ها ممکن است از منابع آلوده تهیه شده باشند پس نباید از آنها استفاده کنید. نوشابه های گازدار شیرین هم گزینه مناسبی برای آشامیدن نیستند. چون نه تنها مضرند، بلکه تشنگی را تشدید می کنند.

چند نکته دانستنی های سفر که لازم است بدانید :
* یک فهرست از کلیه لوازم و وسایل مورد نیاز خود را تهیه کنید و پس از هر سفر و تجربه جدید آن را بازنگری و تکمیل کنید. قبل از شروع سفر ، وسایل خود را مطابق این فهرست به دقت همراه خود بردارید.سعی کنید یک نقشه شهری از مقصد خود تهیه کنید.
* سعی کنید جزئیات سفر خود را حتی الامکان ، از پیش برنامه ریزی کنید. برای احتمالات مختلف ، پیش بینی های لازم را انجام دهید.در ایام شلوغ ،مانند تعطیلات عمومی، از مسافرت خودداری کنید.

مصرف غذاهای مانده در هنگام سفر از عوامل اصلی ایجاد مسمومیت است
* قبل از ترک منزل کلیه وسایل مربوط به سرگرمی های مورد علاقه خود را بردارید.این سرگرمی ها می توانند بسته به علاقه شما سرگرمی های دیجیتالی مانند فیلم وبازی های رایانه ای و یا سرگرمی های فیزیکی یا فکری و غیره باشند.
* برای غلبه بر پیشامدهای غیرمترقبه مانند تاخیر در پرواز ها ، یا ترافیک ، همیشه سعی کنید ، کمی زودتر از منزل خارج شوید تا به موقع به مقصد برسید.برای تاخیرهای احتمالی یا از دست دادن پرواز، برنامه ریزی داشته باشید. پول و وقت لازم را پیش بینی کنید.
* سبک مسافرت کنید. از حمل وسایل غیر ضروری و حجیم خود داری کنید. در کل فردی آسانگیر باشید و در سفر زیاد سخت نگیرید. تا می توانید از تشریفات سفر کم کنید.
* مسائل ایمنی را در نظر بگیرید. بعنوان مثال از سلامت اتومبیل خود مطمئن باشید. یا با یک شرکت مسافربری معتبر سفر کنید. یا قبل از سوارشدن به هواپیما کلیه وسایل فلزی و یا اشیای ممنوعه خود را مانند ناخن گیر ، موچین ، چاقو و غیره را در قسمت بار بگذارید.
* اقوام و دوستان نزدیک خود را از برنامه سفر و مقصد خود آگاه سازید و آنها را در جریان موقعیت های خود در طول سفر قرار دهید. و اگر احتمالا مجبور به اقامت در یک مکان ناشناس و نامطمئن هستید، و یا تاخیری در بازگشت پیش آمده ،حتما آنها را در جریان بگذارید.
* قبل و در حین سفر اعتدال را در غذا خوردن رعایت کنید. با شکم خالی سفر نکنید. گرسنگی و ضعف باعث سردرد و ناتوانی شما می گردد. از طرفی شکم خالی موجب بروز حالت تهوع و ناراحتی شما خواهد شد. از طرفی پرخوری نیز ناراحتی های خود را دارد.
* قبل از شروع سفر کارهای ضروری خود را مانند دستشویی رفتن و اجابت مزاج انجام دهید و مدت و مکانهای بعدی را پیش بینی کنید.
* اگر به جاهای دوردست و کشورهای دیگر مسافرت می کنید سعی کنید در مورد بیماریهای شایع در آنجا اطلاعات لازم را کسب کنید و اگر لازم است واکسن های مورد نیاز را تهیه و تزریق کنید.کلا در مورد سلامتی خود و بسته به آب و هوای مقصد ، پیش بینی های لازم را به عمل آورید.در هنگام سفر از غذا خوردن و آشامیدن آب در مکان های غیر بهداشتی جدا خودداری کنید. همیشه مقداری داروهای عمومی همراه خود بردارید. بویژه اگر داروهای خاصی مصرف می کنید ، حتما به اندازه لازم آنها را بردارید.
* بخاطر داشته باشید که دیگران هم مانند شما استرس دارند و نگران برنامه های خود هستند ، بنا براین در سفر همراهی و همکاری با دیگر مسافران و رعایت نظم و ترتیب و نوبت در سوار و پیاده شدن و غیره بسیار مهم است و حتی به کاهش استرس خودتان کمک می کند.
* لذت بردن از سفر را از درب منزل آغاز کنید. راه را جزئی از سفر بدانید. از شتابزدگی و تعجیل بپرهیزید. اگر خودتان رانندگی می کنید ، قوانین و مقررات رانندگی را حتما مراعات کنید. با تانی و توجه به مسیر سفر ، مسافرت کنید. با گفتگوهای شیرین و فرح بخش به هشیاری راننده کمک کنید. برای بچه ها در طول راه، سرگرمی و بازی ترتیب بدهید. امیدواریم توانسته باشیم دانستنی های سفر مفیدی در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم.

منبع : بیتوته