اخبار گردشگری

گلیم ایلام بعد از ثبت ملی نیاز به حمایت بیشتر دارد

عبدالله خورانی که در نمایشگاه سراسری صنایع دستی کرمانشاه غرفه گیلم برجسته حضور دارد، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: گلیم نقش برجسته جزو آثار دستی قدیمی ایلام محسوب می شود و اکنون حدود پنج هزار نفر در شهر و روستا در این هنر فعالیت می کنند.
او گفت: مسئولان دولتی از طریق کمکهای بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت و مردم نیز با خریداری این محصول می توانند به تقویت گلیم ایلام کمک کنند.
خورانی از تلاش های مسئولان میراث فرهنگی استان ایلام برای ثبت گلیم نقش برجسته در ردیف آثار ملی قدردانی کرد و گفت: اکنون که گلیم ایلام شهرت ملی و جهانی پیدا کرده باید بیشتر تقویت شود.
وی تاکید کرد ، کار اصلی مسئولان بعد از ثبت ملی شروع می شود که باید در زمینه شناسایی هرچه بهتر و بیشتر این هنر که متعلق به همه ایرانیان است، تلاش کنند.
این هنرمند ایلامی در ادامه از صنایع دستی به عنوان کالای ناب ایرانی نام برد و گفت: امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به نام سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده و می طلبد مسئولان و مردم از این کالای ایرانی حمایت بیشتری کنند.
خورانی اظهار داشت: اکنون زمینه گلیم بافی در استان ایلام تا حدودی فراهم شده و اغلب هنرمندان برای توسعه فعالیت خود نیاز به حمایت دارند.
او گفت: ۲ کارگاه شهری و روستایی هم اکنون در ایلام دارم که در مجموع ۸۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در آنها در زمینه گلیم بافی فعالیت دارند.
این هنرمند ایلامی ادامه داد: برای توسعه کارم طرح هایی به مسئولان ارائه کرده ام که در صورت موافقت و حمایت می توانم شغل های بیشتری ایجاد کنم.
وی صنایع دستی را یکی از راهکارهای خوب برای ایجاد شغل دانست و گفت: با کمترین هزینه می توان در این زمینه شغل ایجاد کرد و به ایجاد منبع درآمد پایدار برای خانوارها کمک نمود.
خورانی یکی از نیازهای اصلی استان ایلام را نبود واحدهای رنگریزی و ریسندگی اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه پشم ایلام جزو بهترین پشم های کشور از نظر کیفیت است اما واحد ریسندگی در این استان وجود ندارد و به صورت خام از استان خارج می شود.
این هنرمند گلیم کار ایلامی در بخش دیگری از سخنان خود به ویژگی های گلیم نقش برجسته ایلام نیز اشاره کرد و گفت: گلیم نقش برجسته ایلام همانند فرش چله کشی می شود و براساس نقشه طراحی و بافته می شود به طوریکه حاشیه اول به صورت گره بافت می شود و هر جا تصویر وجود نداشته باشد پود خالی می گذاریم و هرجا تصویر باشد گره می بافیم.
او گفت: هر گره برابر با سه رج پود است که یکی از شرایط بافت سخت گلیم نقش برجسته این مورد است.
خورانی همچنین بر حمایت های بیشتر از این هنر کهن مردم ایلام تاکید کرد و گفت: اکنون که گلیم ایلام جهانی شده باید این هنر را در دنیا به اسم ایران معرفی می کنیم.
او قیمت هر گلیم را بسته به تنوع و سایز از پنج میلیون ریال به بالا دانست و افزود: ما در نمایشگاه کرمانشاه گلیم را به قیمت تعاونی یعنی قیمت تمام شده محصول به اضافه ۱۰ درصد سود می فروشیم.
این هنرمند ایلامی یادآور شد که گلیم ایلام در سایز، رنگ، همپای فرش تنوع طرح و رنگ و سایز دارد.
هنرمندانی از ۲۷ استان کشور در قالب ۱۵۰ غرفه آثار خود را در یازدهمین نمایشگاه سراسری و تخصصی صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران از دوم الی هفتم مرداد در محل نمایشگاه های بین المللی استان کرمانشاه در بوستان شاهد به نمایش گذاشته اند.
۳۰۳۳/۸۰۶۶

انتهای پیام /*


فرهنگی


گلیم ایلام


نمایشگاه صنایع دستی


ثبت ملی