اخبار گردشگری

ماکو، میزبان سفرنگاران

۶۰ سفرنگار از میان ۲۵۸ شرکت‌کننده در فراخوان جشنواره سفرنگاری «ماکوگرام» به مرحله نهایی راه پیدا کردند، تا با تولید محتوا ویژگی‌های تاریخی و طبیعی ماکو به عنوان دروازه آسیا به اروپا را معرفی کنند. مهم‌ترین هدف برگزاری این جشنواره، شناسایی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری ماکو از طریق ابزارهای فضای مجازی است. سفرنگارها هر روز و در طول گشت و گذار خود در گوش چپ گربه ایران از طبیعت، تاریخ، آداب و رسوم، خوراک و مردم روایت خواهند کرد و با ثبت عکس، فیلم، تصاویر زنده و… این خطه از کشور را به مخاطبان خود معرفی می‌کنند. در روز پایانی جشنواره هیات داوران بر اساس شاخص‌های تعیین شده، محتوای تولید شده توسط شرکت‌کنندگان در طول روزهای جشنواره را بررسی و ۳ برگزیده نهایی را تعیین خواهند کرد. از ۲۵۸ شرکت‌کننده در فراخوان جشنواره سفرنگاری ماکوگرام ۶۰ نفر به مرحله نهایی راه پیدا کردند.

ماکو، میزبان سفرنگاران

این تعداد شرکت‌کننده از ۲۴ استان کشور در سه بخش وب‌سایت و وبلاگ، اینستاگرام، فیسبوک انتخاب شده‌اند. در بخشی از شاخص‌ها تاکید شده است که ارزیابی با در نظرگرفتن چندین شاخص صورت گیرد، اما تنها تعداد «فالوور» و «لایک» ملاک قرار داده نشد، هرچند این فاکتور به عنوان یکی از معیارها مد نظر داوران قرار گرفت، اما ثبات فعالیت شرکت‌کننده‌ها در شبکه‌های اجتماعی هم مورد بررسی قرار گرفت. عدم فعالیت مستمر از مواردی بود که امتیاز برخی شرکت‌کننده‌ها را کاهش ‌داد.

انسجام مطالب، هماهنگی عکس و تصویر، زیبایی تصویر و روایی بودن متن، استفاده از فیلم، وجود کپشن، استفاده از «هشتگ» از بقیه مواردی بود که مورد نظر هیات داوران قرار گرفت. همچنین از زمان فراخوان تا زمان داوری مهلت داده شد تا صفحه‌های خصوصی به صفحه‌های عمومی تبدیل شود. برخی شرکت‌کنندگان این موضوع را مورد غفلت قرار دادند و از جشنواره خارج شدند. تاکید می‌شود که شرکت‌کنندگان بومی/ محلی (اهل منطقه آزاد ماکو) مورد ارزیابی قرار گرفتند ولی برای بالابردن مشارکت بومی، داوران با ملایمت و ملاطفت بیشتری رای خود را برای این افراد صادر کردند. شهاب چراغی، حسین عبدالهی، ستایش فرجی، پژمان نوروزی و آرش نورآقایی هر‌کدام به عنوان سفرنامه‌نویس، راهنمای گردشگری، مدرس، جهانگرد، پژوهشگر، داوران جشنواره سفرنگاری ماکوگرام حضور دارند. علاقه‌مندان به مشارکت در انتخاب منتخب مردمی، برای اطلاع از ادامه فرآیند جشنواره به صفحه اینستاگرام maku. Gram @ مراجعه کنند. گفتنی است جشنواره سفرنگاری ماکوگرام از ۸ تا ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ به همت منطقه آزاد ماکو و همکاری فصلنامه گیلگمش برگزار می‌شود.

منبع: روزنامه اعتماد