اخبار گردشگری

گلیم، گلیمش را از آب بیرون می کشد

به گزارش ایرنا، این رشته که در سال های نه چندان دور رونق زیادی داشت اینک تنها از سوی تعداد انگشت شماری از بانوان تولید می‌شود.
گلیم ‘مشته’ یک رو بافت است و تفاوت آن با گلیم معمولی در همین یک رو بودن آن است.
گلیم مشته از یک طرف بافته می‌شود و نقش آن در روی دیگرش ظاهر می‌شود که فقط همین یک روی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به دلیل پرزهای رها شده در قسمت زیرین گلیم، این دست بافته نرمی و قطر بیشتری نسبت به گلیم معمولی دارد.
نخ‌های تار و پود گلیم مشته را بافندگان این هنر اصیل خود تهیه می‌کنند و با استفاده از رنگ‌های طبیعی و گیاهی رنگ می‌کنند.
گلیم، دست بافته‌ای ارزشمند است که در انواع مختلف از صدها سال پیش تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد بافته می‌شود.
هر چند در سال‌های اخیر گلیم برجسته در کهگیلویه و بویراحمد احیا شد در صورت بی توجهی در سال‌های آینده امکان منسوخ شدن این دست بافته زیبا نیز وجود دارد.
یکی از بافندگان گلیم گفت: این دست بافته به صورت ذهنی و بدون استفاده از هیچ الگویی تولید می‌شود.
آمنه برماس افزود: گلیم در ابعاد و اندازه‌های مختلف بافته می‌شود و یک گلیم با ابعاد ۲ در چهار متر نیاز به ۲۰ تا ۳۰ روز وقت برای بافت دارد.
وی نبود بازار فروش را مهمترین مشکل هنرمندان این رشته دانست.
یک بانوی فعال در زمینه بافت گلیم مشته بیان کرد: ناتوانی در تولید از مشکلاتی است که باعث کم فروغ بودن رشته گلیم بافی است.
زهرا حسینی افزود: این دست بافته در صورت حمایت می‌تواند باعث افزایش درآمد روستائیان شود.
وی بیان کرد: ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی برای عرضه دائمی آن با توجه به گردشگرپذیر بودن کهگیلویه و بویراحمد مهمترین راهکار برای رونق رشته‌های اصیل و ویژه این استان از جمله گلیم مشته است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: برپایی آموزش‌های به بافی برای افزایش کیفیت محصولات برنامه امسال میراث فرهنگی برای احیای این دست بافته ارزشمند است.
پریسا راد افزود: برای حمایت از بافندگان گلیم مشته تسهیلات ارزان قیمت بانکی به بافندگان اعطاء می‌شود.
وی عرضه محصولات گلیم مشته در نمایشگاه‌های ملی و استانی را از دیگر راهکارهای احیای دست بافته گلیم ذکر کرد.
راد ابراز داشت: هفت رشته منسوخ صنایع دستی این استان در دولت‌های یازدهم و دوازدهم احیا شد.
وی بیان کرد: نی چیت بافی، گچمه بافی و سیاه چادر بافی از مهمترین رشته‌های احیا شده صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در چند سال اخیر بوده است.
راد تصریح کرد: این رشته‌های منسوخ با استفاده از آموزش، پرداخت تسهیلات و حضور در نمایشگاه‌های استانی و ملی احیا شده است.

** افزایش تعداد کارگاه‌های صنایع دستی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای جلوگیری از افزایش منسوخ شدن صنایع دستی تعداد کارگاه‌های صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد که در سال ۱۳۹۲ هفت مورد بود در پایان سال ۱۳۹۶ به ۱۰۰ کارگاه افزایش یافت.
باقری تصریح کرد: آماده حمایت همه جانبه از تولیدکنندگان، فعالان و هنرمندان حوزه صنایع دستی این استان بوده و این حمایت‌ها شامل صدور مجوز، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، راه اندازی کارگاه‌های تولیدی و پرداخت تسهیلات بانکی مورد نیاز به متقاضیان خواهد بود.
جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبدبافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین دست بافته‌های سرپنجه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد است.
وی گفت: تاکنون اقدام‌ها و رایزنی‌های لازم برای ساخت و راه اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی در شهرهای مختلف این استان انجام شده است.
محمود باقری اظهار داشت: شهرداری باشت تلاش‌هایی در زمینه تأمین زمین مورد نیاز برای ساخت و راه اندازی این بازارچه انجام داده در حالی که اقدام خاصی توسط شهرداری دیگر شهرهای استان انجام نشده است.
وی افزود: ساخت و راه اندازی این بازارچه کمک بسزایی به معرفی و فروش هر چه بیشتر انواع تولیدات صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد می‌کند و دسترسی مردم استان و گردشگران به این محصولات نیز آسان‌تر خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: استفاده از نمادها و معماری اسلامی – ایرانی در ساخت و سازها و طرح‌های عمرانی این استان در راستای زیباسازی نما و منظر شهرها و جذب گردشگران بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
باقری عنوان کرد: شهرداری‌ها، شورای اسلامی شهرها، سازمان نظام مهندسی ساختمان و اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه اقدام کنند.
وی ابراز داشت: یک ردیف اعتباری خاص از محل اعتبارات کهگیلویه و بویراحمد برای برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری در طول سال لحاظ شود.

** ایجاد شغل و احیای صنایع دستی با پرداخت تسهیلات
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: با پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و فراگیر در بخش صنایع دستی در این استان زمینه اشتغال ۳ هزار و ۳۳۷ نفر و احیای این هنرها فراهم می‌شود.
محمود باقری اظهار داشت: ۴۲۸ میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای اجرای طرح‌های گردشگری و صنایع دستی در کهگیلویه بویراحمد در نظر گرفته شده است.
وی افزود: متقاضیان برای دریافت تسهیلات اشتغال روستایی و فراگیر تا پایان تیرماه امسال فرصت دارند.
باقری بیان کرد: ۲۱۴ میلیارد ریال اعتبار از محل تسهیلات اشتغال روستایی و فراگیر به اجرای طرح‌های صنایع دستی این استان اختصاص یافته است.
وی عنوان کرد: این اعتبار در قالب تسهیلات بانکی با سود ۶ درصد و با سه سال دوره تنفس به متقاضیان پرداخت خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تاپایان خرداد امسال ۶۴۱ نفر به کارگروه اشتغال معرفی شده‌اند که از این تعداد ۲۱۵ مورد به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.
وی از بانک‌های عامل خواست که با پرداخت به موقع تسهیلات سبب ایجاد اشتغال پایدار در جامعه، ایجاد درآمد و در پی آن صادرات صنایع دستی شوند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: سال گذشته برای اولین بار یک محموله صنایع دستی این استان به ارزش چهار میلیارد ریال به کشور آمریکا صادر شد.
وی عنوان کرد: تلاش بر این است که محموله صادراتی دوم نیز در سال جاری به کشورهای هدف فرستاده شود.
باقری بیان کرد: این استان چهار هزار و ۵۵۲ نفر هنرمند صنایع دستی شناسنامه دار وجود دارد که سه هزار و ۵۰۰ نفر از آنان در این زمینه فعالیت و درآمد دارند.
وی ابراز داشت: هر یک از هنرمندان صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد سالیانه ۴۸ متر مربع محصول تولید می‌کنند.
باقری تصریح کرد: آماده حمایت همه جانبه از تولیدکنندگان، فعالان و هنرمندان حوزه صنایع دستی این استان بوده و این حمایت‌ها شامل صدور مجوزهای لازم، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، راه اندازی کارگاه‌های تولیدی و پرداخت تسهیلات بانکی مورد نیاز به متقاضیان خواهد بود.
کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی بیش از ۷۱۳ هزار نفر در جنوب غربی ایران واقع شده و با استان‌های فارس، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و بوشهر همسایه است.
جاجیم بافی، رنگرزی سنتی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سنگ‌های قیمتی سبدبافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین رشته‌های صنایع دستی در این استان است.
سالانه ۲۱۸ هزار مترمربع انواع صنایع‌دستی بافتنی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.

۸۱۴۳/۶۱۱۰

انتهای پیام /*


اقتصاد


گلیم مشته


صنایع دستی


کهگیلویه و بویراحمد