اخبار گردشگری

عرصه تپه باستانی کانی‌ نیاز سقز تعیین شد

به گزارش ایرنا، به مروز زمان تپه کانی نیاز در طرح تفضیلی جدید در حریم شهر سقز قرار گرفته که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منظور جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز و اعمال قوانین در محدوده های خارج از حریم این تپه را انجام داده است.
سرپرست هیات تعیین عرصه تپه کانی نیاز سقز روز چهارشنبه در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: مرحله تحقیقات میدانی تعیی عرصه و حریم و این تپه در مدت یک ماه انجام شده که در آن سطح عرصه حدود سه هکتار تعیین شد.
روناک احمدی نیا با بیان اینکه تحقیقات کامل آن نیز در یک ماه آینده ادامه دارد، اظهار داشت: در این مطالعات احتمال وجود نقش این تپه تاریخی و باستانی در توالی فرهنگی غرب کشور در دوره های پیش از تاریخی، تاریخ و دوره اسلامی منطقه زاگرس مرکزی بررسی شده و به نتایج قطعی رسیده ایم.
وی اضافه کرد: از این رو مطالعات بیشتر روی این تپه می تواند برای گاه نگاری، مطالعه تاریخ و فرهنگ منطقه در دوره های مختلف تاریخی بسیار حائز اهمیت است.
احمدی نیا در خصوص قدمت این طرح ثپه نیز یادآور شد: با توجه به اشیای بدست آمده از جمله سفال ها، ابزارهای سنگی و مصالح ساختمانی احتمال اینکه تپه تاریخی کانی نیاز از تاریخی هفت هزار ساله مربوط به دوران ابزار سنگی برخوردار باشد زیاد است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سقز نیز در این ارتباط گفت: تپه کانی نیاز در طرح تفضیلی جدید در حریم شهری قرار گرفته که عملیات تعیین عرصه آن به منظور جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز و اعمال قوانین در محدوده های خارج از حریم انجام شد.
حمید گلالی پور اظهار داشت: تپه کانی نیاز سقز دومین اثر شهرستان پس از تپه زیویه است که حریم آن تعیین شد و برای اجرای آن نیز حدود ۲۱۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.
وی افزود: با توجه به شواهد این اثر تاریخ آن مربوط به هزاره چهارم قبل از میلاد یعنی ۶ هزار سال پیش قطعی شده و برای هفت هزار سال پیش نیز در مرحله دوم مطالعات علمی آن انجام می شود.
به گزارش ایرنا، تپه کانی نیاز مشهور به قلعه گاره ش به شماره ۵۱۱۳ در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ ثبت ملی شده است که به لحاظ تاریخی و باستان شناسی از اهمیت خاصی برخوردار است.
گفتنی است شهرستان تاریخی سقز دارای بیش از ۳۵۰ اثر باستانی و تاریخی بوده که تاکنون ۱۶۲ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۰ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است، ۸۷۲ اثر از این تعداد شامل ۷۷۳ اثر غیر منقول شامل (آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۰ مورد میراث طبیعی، ۵۶ مورد میراث معنوی و ۲۳ مورد میراث منقول در فهرست آثار باستانی کشور به ثبت رسیده است.
۳۰۳۴/۹۱۰۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


اثر باستانی


عرصه و حریم


میراث فرهنگی