اخبار گردشگری

سومین کاوش در محوطه گور باستانی وستمین مازندران آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایرنا ، گورستان وستمین کیاسر یکی از مهم ترین محوطه های باستانی کشور است که در جریان عملیات حفاری به منظور انتقال خط لوله گاز از دامغان به ساری از دل خاک بیرون آمد.
این محوطه که در سال ۱۳۹۴به شماره ۳۱۳۳۸ در فهرست آثار ملی ثبت شد ، قدمتی پنج هزار ساله دارد و تاریخ آن به دوره اشکانیان بر می گردد.
نخستین فصل کاوش در وستمین سال ۹۴ آغاز انجام شد و در پی آن ۶۰ گور دخمه در محوطه که ۴۸ گورِ آن باز شده بود، از دل خاک بیرون آورده شد.
باستان شناسان در دومین فصل کاوش هم که سال ۹۶ انجام شد ، ۱۲ گور دیگر را بررسی کردند تا بتوانند عرصه محوطه را به مشخص کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران روز چهارشنبه اعلام کرد که سومین فصل کاوش محوطه باستانی وستمین با اعتباری حدود ۲۰ میلیارد ریال آغاز شده است .
سیف الله فرزانه افزود : این فصل کاوش با هدف اتمام تعیین عرصه و حریم محوطه و آماده سازی بستر ایجاد سایت موزه انجام می شود و ۴۵ روز زمان می برد.
وی گفت که با ورود هیات ایتالیایی به عنوان مشاور تهیه طرح سایت موزه ، پیگیری برای تبدیل این محوطه باستانی منحصر به فرد به عنوان یکی از سایت موزه های شاخص کشور به طور جدی ادامه دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران به کشف گورستان اسلامی در حفاری فصل گذشته این محوطه باستانی اشاره کرد و گفت که کشف این گورستان در نوع خودش با توجه به تدفین دوره اسلامی و تدفین اشیا در کنار آنها کم نظیر است.
۷۳۳۵/۱۶۵۴

انتهای پیام /*


فرهنگی


کاوش


وستمین


مازندران