اخبار گردشگری

زیباترین رودخانه های گرجستان

طبیعت زیبا و متنوع گرجستان، نوعی سرمایه و ثروت برای این کشور محسوب می‌شود. رودخانه‌ها، کوه‌ها و جنگل‌ها منابع طبیعی و مهم هر کشوری به حساب می‌آیند. رود‌خانه‌های گرجستان بسیار وسیع و گسترده هستند و فعالیت‌های سرگرم‌کننده نیز در آنها انجام می‌شود. در این مقاله برخی از زیبا‌ترین و معروف‌ترین رودخانه‌های گرجستان را معرفی خواهیم کرد.


زیباترین رودخانه های گرجستان

رود کورا (Kura)

رود کورا یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های گرجستان است که از شرق ترکیه سرچشمه می‌گیرد و از کشورهای گرجستان و جمهوری آذربایجان از میان رشته کوه‌های قفقاز عبور کرده و پس از آنکه رود ارس به آن می‌پیوندد، در منطقه تالش گشتاسبی به دریای خزر می‌ریزد. رودخانه کورا از نظر اقتصادی نیز برای کشور دارای اهمیت ویژه‌ای است زیرا چندین نیروگاه بزرگ برق آبی بر روی آن ساخته شده‌اند.


زیباترین رودخانه های گرجستان

رود آراگوی (Aragvi)

این غیر ممکن است که به گرجستان سفر کنید اما جذب طبیعت زیبای آن نشوید. رودخانه آراگوی یکی از محبوب‌ترین مناطق کشور است. این رود در سراشیبی جنوبی رشته‌کوه قفقاز جای گرفته ‌است و در نهایت در شهر متسختا به رود کورا می‌ریزد. این رود ۶۶ کیلومتر است و خاک بستر آن بیشتر متشکل از سنگ آهک و ماسه‌سنگ است. سد ژینوالی با نیروگاه برق آبی ۱۳۰ مگاواتی که اکثر برق را در گرجستان تولید می کند، بر روی رودخانه آراگوی واقع شده است.


زیباترین رودخانه های گرجستان

رود ریونی (Rioni)

رودخانه ریونی، رودخانه‌ای در غرب گرجستان است که از کوه‌های قفقاز سرچشمه می‌گیرد و به دریای سیاه می‌ریزد. این رود نه تنها یکی از بزرگ‌ترین رودخانه‌های گرجستان، بلکه بزرگترین در منطقه جنوبی قفقاز است. طول این رودخانه ۳۲۷ کیلومتر است. رودخانه متعلق به حوزه دریای سیاه است و تا دریایی که در نزدیکی شهر پوتی قرار دارد، در جریان است. جریان ریونی بسیار سریع است و قایقرانی، رفتینگ و کایاک در آن می‌تواند خطرناک باشد.


زیباترین رودخانه های گرجستان

رود ترک (Terek)

ترک، رودخانه‌ای است در ناحیه قفقاز شمالی در گرجستان سرچشمه گرفته و پس از پیمودن یک مسیر طولانی در داخل سرزمین‌های روسیه، در پایان به دریای خزر می‌ریزد. این رود در گرجستان از مسیر‌های شگفت‌انگیز، رنگارنگ و زیبایی عبور می‌کند. آب رود ترک بسیار شتابان و سرکش است به همین دلیل شاعران آن را نمادی از آزادی، مبارزه و روحیه شجاع می‌دانند.


زیباترین رودخانه های گرجستان

رود اینگوری (Inguri)

رود اینگوری، یکی از زیبا‌ترین رودخانه‌های گرجستان است. این رودخانه از میان کو‌ه‌های بزرگ و باشکوه قفقاز سرچشمه گرفته و از خاک آبخازیا و گرجستان می گذرد. اینگوری متعلق به حوزه دریای سیاه است. این ناحیه از آنجایی که قلمرو نظامی، استراتژیک و به شدت محافظت شده است اما باز هم در میان گردشگران محبوب و پرطرفدار است. این رودخانه برخلاف رود‌هایی که از میان کوه می گذرند با توجه به جوش و خروشی که دارد، اصلا گل آلود نیست و آب تمیز به رنگ آبی درخشانی دارد.


مترجم: سحر مردانه
منبع: mygeotrip.com