اخبار گردشگری

جای خالی کری خوانی و شیپورچی در رقابت های ورزشی تربت حیدریه

صرف نظر از الفاظ رکیکی که لیدرها یا کری خوان ها در سالن های ورزشی بکار می برند، اما همین بیان اگر با کمی موسیقی شیش و هشتی ( یکی از ردیف های موسیقی ) و رقص لزگی ( لزگی که موسیقی آن شیش و هشتی است ابتدا با جهش‌ های آرام‌ شروع شده و بتدریج ضرب آن زیادتر شده و در پایان به ریتم تند تبدیل می‌شود ) نوچه های آن ها آمیخته شود، فضای لمپنی خاصی را بوجود می آورند که هر چند فاتحه فرهنگ، ادب و نزاکت اجتماعی را می خواند، اما حداقل فروش گیشه را برای دست اندرکاران مسابقات به همراه دارند.
حال بماند که برخی، این افراد را ‘ دولت در سایه ورزش ایران ‘ می نامند زیرا قدرتشان گاه آنقدر زیاد می شود که حتی در عزل و نصب های باشگاه ها نیز دخالت دارند.
در سالن مالک اشتر تربت حیدریه که محل برگزاری رقابت های پنج روزه فوتسال نونهالان کشور است، صرف نظر از دوری راه، اما فقدان کری خوان و تماشاچیانی که در پی آن ها برای تشویق بازیکنان وارد سالن شوند، دل هر انسان ورزش دوستی را به درد می آورد.
تازه میزبان رقابت ها یعنی تیم تربت حیدریه حداقل این شانس را دارد که در این وانفسای بی پولی و خنسی بازار اسپانسر ورزشی دارای یک حامی مالی پا به جفت به نام ‘ گوشت روز ‘ است.
مدیرعامل این باشگاه فرهنگی ورزشی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: در طول ۱۴ سال توانسته ایم به عنوان یک برند و تنها نماینده استان خراسان رضوی خود را در سطح کشور مطرح کنیم.
ابوالفضل رجبی در خصوص انتخاب سالن دور از مرکز شهر افزود: سالن نهم دی مورد تایید فدراسیون نیست و اکنون در مرحله نصب کفپوش است و سالن کارگران نیز چون در اختیار بخش خصوصی است و تنها به سود خود فکر می کند.
وی با بیان اینکه تیم داری در تربت حیدریه جریانی یک طرفه می باشد و تا امروز فقط برای ما هزینه در بر داشته است، گفت: متاسفانه هیچ حمایتی از ما صورت نمی گیرد برای همین تنها به فکر برگزاری آبرومند مسابقات هستیم و دیگر از تامین هزینه لیدر برنمی آییم.
رییس هیات فوتبال تربت حیدریه نیز گفت: طبق قانون وظیفه تیم داری نداریم و کار ما متولی گری فوتبال است و تمامی برنامه ریزی ها به عهده باشگاه است.
احمد رضوی افزود: در عین حال در دیدار دوستانه تیم پیشکسوتان تربت حیدریه با تیم هوادارا خداداد عزیزی که بتازگی در این شهر برگزار شد، انجمن هواداران را تشکیل و این افراد با لباس متحد الشکل به باشگاه آمده و به زیبایی تیم را تشویق کردند.
وی در عین حال گفت: مشکل کنونی ورزش تربت حیدریه آن است که اکنون مسوولان نه تنها از ورزش حمایت نمی کنند، بلکه اگر خودمان هم به دنبال حامی مالی برویم، فورا او را از ما می قاپند.
رییس کمیته انضباطی هیات فوتبال تربت حیدریه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: لیدرها قبل از انقلاب خیلی فعال بودند بطوری که حتی در رقابت های خارج شهر نیز تیم را همراهی می کردند.
اصغر غضنفری افزود: اما در سال های اخیر حضورشان در باشگاه های تربت حیدریه زیاد محسوس نیست و به نظر می رسد انگیزه های حضور در سالن های ورزشی را از دست داده اند.
وی همچنین گفت: ‘ غلامحسین پشمی ‘ ، ‘ رضا کله پز یا خدابنده’ ، ‘ رجب شاداب ‘ ، و غلامرضا حکمتی از جمله معروف ترین لیدرها یا کری خوان های تربت حیدریه بوده و هستند.
رییس اداره ورزش و جوانان تربت حیدریه نیز در خصوص انتخاب سالن با بیان اینکه سالن نهم دی مشکل کف پوش داشت، گفت: باید همه چیز را در نظر می گرفتیم و امکانات این سالن بیش از سالن های دیگر شهر بود و تمرینات تیم ما هم در این سالن بود و باید از امتیاز میزبانی بیشترین استفاده را می بردیم.
حمیدرضا امینی افزود: خلوت بودن سالن نیز محدود به این رقابت ها نیست و الان غالب رقابت های لیگ کشوری به این سرنوشت دچار هستند و از سوی دیگر معمولا برای رقابت های نونهالان غالبا تماشاچی بیشتر از این نمی آید.
رقابت های لیگ مناطق فوتسال نونهالان کشور، عصر دیروز (دوشنبه) با حضور پنج تیم از استان های قزوین، همدان، مرکزی، گلستان و خراسان رضوی آغاز و به مدت پنج روز ادامه دارد.
همچون دیگر رقابت هایی که رنگ و لعاب استانی و ملی دارد، در این دیدار نیز رد و نشانی از مسوولان به چشم نمی خورد.
اکنون در شهرستان تربت حیدریه ۳۲ باشگاه ورزشی فعالند که هفت باشگاه مربوط به بانوان، ۲ باشگاه ویژه آقایان و بقیه به صورت مشترک فعالیت دارند.
شمار بیمه شدگان ورزشی این شهرستان نیز چهار هزار و ۶۷۰ نفر است.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
گزارش از : علیرضا حسینی مقدم خبرنگار ایرنا در تربت حیدریه
۶۱۲۱/۱۷۴۴

انتهای پیام /*


ورزش


رقص لزگی


کری خوانی و شیپورچی


تربت حیدریه