اخبار گردشگری

نام زنجان بر ملیله ایران حک شد

به گزارش ایرنا، درست ۲۰ روز قبل بود که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به همراه شهردار، فرماندار و نماینده مجلس راهی یک دفاعیه برای ثبت زنجان بنام شهر ملی ملیله شدند.
جلسه شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی فرصتی برای دفاع از هنر ۲۰۰ ملیله کار ماهری شد که ظریف ترین صنعت فلزی جهان را تولید می کنند.
کلمه ظریف ترین صنعت فلزی جهان زمانی معنا پیدا می کند که کسی شیوه تولید این محصول را از نزدیک مشاهده کرده باشد و از نزدیک ببیند چگونه نوارهای به عرض یک میلیمتر با انبرهای مختلف پیچ و تاب می خورند و در قالب طرح های اسلیمی کنار هم می نشینند و ثمره ساعت ها صبوری و حوصله یک هنرمند را در قالب یک بشقاب، فنجان، سینی، گلدان، شمعدان، لاله، آینه یا ظرف جواهرات نشان می دهند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان خبر از ثبت نام ملیله برای این شهر داد و گفت: مهمترین ثمره شهر ملی ملیله شدن، دفاع از غرور منطقه ای و هویت جغرافیایی زنجان است.
یحیی رحمتی با بیان اینکه از این پس خبر از ثبت این هنر به نام منطقه دیگر نیست، افزود: با ثبت شهر ملی ملیله به نام زنجان، نام این شهر در حافظه تاریخی کشور حک شد.
وی اضافه کرد: اینکه صنعتی به نام شهری ثبت شود که تولید، عرضه و فروش تمام بخش های آن را بر عهده دارد، یک افتخار برای شهروندان آن محسوب می شود.
رحمتی اظهار داشت: برای ثبت نام زنجان به عنوان شهر ملی ملیله مسئولان شهرستان از جمله شهردار، فرماندار و نماینده مجلس پیگیری جدی و مصرانه ای داشتند.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان هم در ادامه به مزایای ثبت زنجان به عنوان شهر ملی ملیله برای این استان اشاره کرد و گفت: نخستین و بزرگترین هدف از این رویداد، برندسازی برای این شهر و تمام تولیدکنندگان ملیله است.
الناز خدایی ادامه داد: سال ها بعد این کار می تواند یکی از اقدامات بزرگ انجام شده برای ثبت زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله باشد.
وی اظهار داشت: افزون بر رونق کسب و کار تولیدکنندگان، برپایی نمایشگاه های تخصصی و افزایش فروش این صنایع دستی، به حتم می تواند نتایج فرهنگی و اجتماعی قابل توجهی برای شهر زنجان به دنبال داشته باشد.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: به دنبال ثبت زنجان به عنوان شهر ملی ملیله، اعتبار خاصی برای اجرای برنامه های این حوزه به خصوص در زمینه ارائه آموزش های رسمی و غیر رسمی، ایجاد طراحی های نوین، نوآوری در کارهای موجود و معرفی هنرمندان این صنعت در سطح ملی و جهانی پیش بینی می شود.
نماینده مردم زنجان وطارم در مجلس شورای اسلامی که از قضا رئیس فراکسیون فرش و صنایع دستی این نهاد قانون گذار هم محسوب می شود، زنجان را صاحب صنایع دستی منحصر به فردی خواند که ملیله یکی از آنها به شمار می آید.
علی وقفچی در همین زمینه به خبرنگار ایرنا گفت که بدون شک حتی تماشای محصولات ملیله تولید شده این شهر، شگفت انگیز است و باید از توسعه آنها حمایت کرد.
وی اظهار داشت: برخی استان ها ظرفیت بالایی برای معرفی به عنوان شهرهای ملی صنایع دستی دارند و زنجان هم در جمع این استان ها قرار می گیرد و در زمینه ملیله سرآمد این حوزه است.
ماهانه یک تا ۱٫۵ کیلوگرم محصول ملیله با نقره خالص به دست ۲۰۰ ملیله کار چیره دست زنجانی تولید می شود، محصولی که از این پس برند و نام آن به نام همین شهر به ثبت رسید و در سراسر جهان به همین عنوان شناخته خواهد شد تا هویت جغرافیایی صنعتگران این دیار را به نمایش بگذارد.
ثبت یک شهر به عنوان شهر ملی صنایع دستی در زمره اقدامات انجام شده برای میراث ناملموس آن منطفه محسوب می شود و گاهی برای حفاظت از هویت تاریخی و جغرافیایی یک هنر صنعت به شمار می آید.
۳۰۰۱/۸۰۶۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


صنایع دستی


شهر ملیله