اخبار گردشگری

آیین نوروز صیاد در سطح بین المللی برگزار می شود

به گزارش ایرنا، فریدون همتی دوشنبه شب در پانزدهمین جشنواره بومی «صیاد نوروز» جزیره قشم افزود: آیین نوروز صیاد یک ظرفیت فرهنگی غنی برای استان هرمزگان و کشور است که نشان از فرهنگ کهن و غنی این مرز و بوم دارد.
وی ادامه داد: با برنامه های انجام شده مقرر شد تا از سال آینده با هماهنگی دستگاه های اجرایی استان هرمزگان و سازمان منطقه آزاد قشم این آیین کهن به ایرانیان و جهانیان معرفی شود.
استاندار هرمزگان تصریح کرد: در حالی که دشمن گمان می کند با خروج از برجام و تهدید ایران اسلامی، ملت ایران دچار غم و می شود، برگزاری آیین هایی چون نوروز صیاد می تواند سند شور و نشاط ایرانیان باشد و امید ملت ایران را به خوبی نشان دهد.
وی اظهار داشت: رسانه ها نیز باید این آیین را به صورت گسترده پوشش دهند تا همه مردم ایران در جشن امروز سهیم باشند.
همتی در ادامه بیان داشت: با تأکیدهای رییس جمهوری و پیگیری های وزیر کشور امتیازاتی برای ملوانان و لنج داران در سرزمین اصلی در نظر گرفته شده است که هم اینک رایزنی ها بهرمندی ملوانان جزیره از این امتیازات ادامه دارد.
آیین نوروز صیاد شامل برنامه های تفرحی از قبیل سنت های بومی و مسابقه مختلف است که از آغاز روز اول مردادماه تا انتهای شب در روستای سَلَخ جزیره قشم اجرا می شود.
در مسابقه شنا بزرگسالان به ترتیب عابدین صابری، حسین صابری، بشیر صابری، مقام های اول تا سوم را به دست آوردند.
همچنین در مسابقه طناب کشی نیز صالح صابری، فیصل صابری، عبدالله تماخره، علی اصغر زارعی و حسین اسلامی در قالب یک تیم توانستند تیم های رقیب را شکست دهند و به مقام برتر دست یابند.
در مسابقه هوری نیز حسن ابراهیمی به مقام نخست دست یافت، حسن گورانی دوم شد و صالح فروزنده عنوان سومی را از آن خود کرد.
در بخش مسابقه تخته اسکی یحیی ایرانی مقام نخست را از آن خود کرد و در مسابقه «جل کش» نیز عبدالله پوره به مقام قهرمانی دست یافت.
جلکش و هوری نوعی مسابقه بین قایق ها و لنچ های ماهی گیری است که در آیین نوروز صیاد برگزار می شود.
در این مسابقه به نفرهای برتر با اهداء لوح تقدیر و جوایز نقدی از یک تا ۲۵ میلیون ریال تقدیر به عمل آمد.
اجرای موسیقی ها و آیین های سنتی سلخ نیز از دیگر برنامه های اجرا شده در این آیین بود. در میانه نوای رزیف، شوشی ها با لباس های سیاه، کلاه های بلند ساخته شده از شاخه های نخل به رنگ صورتی و سفید و ریش های ساخته شده از لیف خرما وارد جشن می شوند.
این بیگانه ها که گویی با شنیدن صدای جشن از دور دست ها به این روستا آمده اند، تلاش می کنند با شاخه های نخل افراد سر راه خود را کتک بزنند و بچه های روستای سَلَخ نیز با اشتیاق به سمت شوشی ها می دوند و قبل از کتک خوردن پا به فرار می گذارند.
شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هرمز، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت در جنوب استان هرمزگان واقع است.
۷۵۰۰

انتهای پیام /*


فرهنگی


نوروز صیاد


گردشگری


قشم