اخبار گردشگری

گونه نادر خرچنگ در قنات های ماهان کرمان مشاهده شد

امین ماهانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این خرچنگ آب شیرین حین مستندنگاری قنات های محدوده شهر ماهان مشاهده و از آن عکاسی شده است.
به گفته ماهانی ،خرچنگ یاد شده درون قنات و در عمق ۶۰ متری زمین و در تاریکی مطلق زیست می کند و تاکنون بیرون از زیستگاه خود دیده نشده است.
وی تصریح کرد: تاپیش از این خرچنگ آب شیرین تنها در رودخانه و تالاب ها مشاهده شده بود و این برای نخستین مرتبه است که زیستگاه این جانور در عمق مادر چاه قنات شناسایی شده است.
مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ماهان بیان کرد: همچنین درون مادرچاه قنات ۲ گونه ماهی، کرم و عنکبوت مشاهده شد که نشان از حیات متنوع جانوری در اعماق قنات های ماهان دارد و جا دارد کارشناسان و پژوهشگران تحقیقات بیشتری در این حوزه داشته باشند.
ماهانی گفت: در زمان حاضر پروژه استقرار بشر در جنوب شرق کشور و مستند نگاری آثار فرهنگی و تاریخی ملموس و ناملوس در دست انجام است.
خرچنگ ها پیشرفته ترین عضو شاخه بندپایان هستند و خرچنگ‌های آب شیرین (نام علمی: Potamidae) نام یک تیره از بالاخانواده آب‌شیرین‌واران است.
خرچنگ های آب شیرین موجودات بسیار جذاب و باهوشی هستند و زیستگاه اصلی آنان آب شیرین است و بیشتر اوقات در آب و در پناهگاه خود به سر می برند.
منطقه تاریخی و تفریحی ماهان در ۲۵کیلومتری جنوب شرقی شهر کرمان قرار دارد.
باغ شاهزاده، آرامگاه شاه نعمت الله ولی و عمارت شترگلو از جمله آثار ثبت جهانی و ملی این منطقه بشمار می رود.
۷۴۳۷/ ۵۰۵۴

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


قنات


گونه نادر جانوری


ماهان