اخبار گردشگری

میراث فرهنگی اردبیل بناهای تاریخی بخش خصوصی را مرمت می کند

به گزارش ایرنا ، نادر فلاحی روز یکشنبه افزود: مشکلی برای مرمت خانه ها و بناهای تاریخی وجود ندارد و امکانات لازم برای مشارکت با مالکان خانه ها فراهم است.
او گفت: میراث فرهنگی استان نقشه فنی ، نقشه مرمتی ، کمک مالی و ناظر را در اختیار مالک قرار می دهد و مالکان خانه ها و بناهای تاریخی می توانند در مرمت این اماکن همکاری داشته باشند.
او اظهار داشت: در حال حاضر ۹ بنای تاریخی در اختیار میراث فرهنگی استان است و این ابنیه به صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی معرفی شده است.
فلاحی افزود: در سال جاری مشارکت در مرمت سه خانه تاریخی رئیسی، شیخ زاده و منافزاده در دستور کار قرار گرفته و علاوه بر این حمام یعقوبیه ، حمام پیرزرگر و حمام حور نیز از طرح های مرمتی فعال این اداره کل است.
او گفت: برای مرمت هر خانه تاریخی حدود ۳۰۰ میلیون ریال اختصاص یافته که کافی نیست و برای تحقق کامل این امر نیازمند مشارکت مالکان بخش خصوصی هستیم.
فلاحی نمونه موفق مشارکت بخش خصوصی در مرمت ابنیه تاریخی را بازار تاریخی اردبیل ذکر کرد که از مساحت هشت هکتاری بازار سالانه بخش هایی مرمت می شود.
خانه های تاریخی با معماری اصیل و کم نظیر خود بخشی از حافظه تاریخی اردبیل بوده و بازسازی و ساماندهی آنها در واقع هویت تاریخی این منطقه را زنده نگهداشته و حلقه پیوندی با گذشتگان و فرهنگ غنی آنها برقرار می کند.
خانه صادقی ، خانه منافزاده ، خانه سیدهاشم ابراهیمی ، خانه رضازاده ، خانه مبشری ، خانه وکیل الرعایا ، خانه مروج ، خانه عاصف ، خانه خادم باشی ، خانه ارشادی ، خانه میرفتاحی و دبیرستان صفوی از جمله بناهای تاریخی شهر اردبیل هستند.
۶۰۱۸/ ۱۲۵۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


اردبیل


مرمت