اخبار گردشگری

پنج حفار غیر مجاز در گرمی دستگیر شدند

به گزارش ایرنا ، علی اصلان زاده روز یکشنبه گفت: بر اساس گزارش مردمی مبنی بر حفاری غیر مجاز در یکی از روستاهای بخش انگوت شهرستان گرمی ، عوامل یگان به محل اعزام شدند.
وی افزود: در این عملیات پنج حفار غیر مجاز در یک منزل مسکونی اقدام به حفاری می کردند که با ورود به موقع ماموران این افراد دستگیر شده و به مقامات قضایی تحویل شدند.
او اظهار کرد: پرونده این حفاران در دادگاه عمومی و انقلاب بخش انگوت تشکیل شده و در حال رسیدگی است.
اصلان زاده افزود: در روزهای اخیر نیز ۹ حفار غیر مجاز در شهرستان مشگین شهر دستگیر و تحویل مقامات قضایی استان شده اند.
او همچنین با اشاره به اینکه در راستای جلب مشارکت های اجتماعی جلسات تعاملی مختلفی برگزار شده بیان کرد: تهیه پیام های آموزشی و توزیع بروشورهای اطلاع رسانی در این استان عملیاتی شده است.
او به گشت زنی های روزانه و مستمر در سطح حوزه استحفاظی اشاره و تصریح کرد: همچنین با هدف حفاظت از مواریث باستانی از ظرفیت انجمن های میراث فرهنگی استفاده می شود.
شهرستان گرمی مغان در شمال اردبیل واقع شده و یادگار ایران باستان و بجای مانده از دوران کهن تیموری و اشکانی است که میراث فرهنگی نقش بسته در لابلای صفحات سرگذشتش اهمیت تاریخی این منطقه را فریاد می زند.
بر اساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل ، گرمی با ثبت بیش از ۲۲۰ اثر بیشترین آثار تاریخی ثبت شده در استان را دارد.
به گفته کارشناسان ، آثار تاریخی گرمی بیشتر در درون تپه ها و قلعه های باستانی در خاک مدفون بوده و این ویژگی در پاسداری از میراث فرهنگی این منطقه در رهگذر زمان نقش مهمی ایفا کرده است.
قلعه های تاریخی آنزر ، یئل سویی و برزند در بخش انگوت ، تپه های باستانی آغامعلی در بخش مرکزی ، تپه سلاله در روستای سلاله و خرمن تپه سی در روستای شیخ لر بخش موران و شاه تپه سی که محل تاجگذاری نادر شاه افشار بوده از تاریخ پرفراز و نشیب و قابل تامل گرمی حکایت دارد.
از دیگر جاذبه های تاریخی گرمی قبور خمره ای و صندوقی شکل روی تپه های طبیعی کوچک در بخش موران است که در بین مردم به نام (دوه بوینی) یعنی گردن شتر شهرت دارد.
بر اساس تحقیقات باستان شناسان، شهر گرمی در قدیم الایام یکی از مراکز عمده استقرار اشکانیان بوده و آثاری از دوره اشکانی در روستاهای رمضانلو ، دریامان و پرمهر این شهرستان کشف شده است.
۶۰۱۸/ ۱۲۵۷

انتهای پیام /*


اجتماعی


ناجا


حفاری غیر مجاز


اردبیل