اخبار گردشگری, اماکن دیدنی ایران

رویداد ۲۰۱۸ همدان، رهاوردی برای همگان

به گزارش ایرنا، همدان که در دامان کوه الوند پهنه گسترانیده و با تمدن سه هزار ساله از کهن‌ ترین شهرهای جهان و پایتخت نخستین شاهنشاهی ایران در دوران مادها بوده‌ است به واسطه دارا بودن بیش از یکهزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و گردشگری در سال ۸۵ با مصوبه مجلس شورای اسلامی به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران معرفی شد.
این استان با دارا بودن آثار تاریخی و باستانی ارزشمندی همچون تپه هگمتانه، کتیبه های گنجنامه، آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، گنبد علویان و جاذبه های طبیعی همچون غار علیصدر هم‌ اکنون به عنوان پنجمین شهر گردشگری کشور شناخته می‌ شود.
در شرایط کنونی که گردشگری به عنوان یکی از صنایع شاخص در جهان شناخته می شود و با ایجاد فرصت های شغلی جدید مورد توجه دولت ها قرار گرفته و به ازای هر ۱۱ شغلی که در دنیا وجود دارد، یک شغل در بخش صنعت گردشگری فعال است، استان همدان جزو نادرترین استان های کشور بشمار می رود که یک شهر جهانی، یک شهر ملی و یک نشان جغرافیایی در اختیار دارد و به دلیل موقعیت راهبردی مناسب، نزدیک ترین استان و شهر به پایتخت است که واجد این ویژگی هاست؛ لذا می تواند مقصد بسیار خوبی برای گردشگران باشد.
این ظرفیت ها موجب شد تا مجمع گفت و گوی کشورهای آسیایی (ACD)، که بزرگ ‌ترین تشکل گردشگری آسیا با ۳۴ عضو است در خردادماه سال ۹۶ در اجلاس وزرای گردشگری کشورهای آسیایی در کشور کامبوج، همدان را به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۱۸ برگزیند.
انتخابی که به همدان، یکسال فرصت داد تا با این عنوان در عرصه پرهیاهوی گردشگری در سطح بین المللی بدرخشد و با ارائه داشته هایش، خود را در بازارهای گردشگری خارجی مطرح کند.
با شروع سال ۲۰۱۸، یک سال فرصت طلایی برای همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا آغاز شد تا همدان بتواند با بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و گردشگری قدم در راه جهانی شدن بگذارد.
همدان در سال میلادی ۲۰۱۸ میزبانی ۲ رویداد بزرگ بین المللی شامل میزبانی ۵۰۰ عضو از بیش از ۱۵۰ کشور وابسته به سازمان جهانی گردشگری و همچنین وزاری خارجی ۳۴ کشور آسیایی را بر عهده دارد که این ۲ رویداد بین المللی می تواند زمینه ساز رونق گردشگری خارجی و نقطه عطفی در معرفی ظرفیت‌ های گردشگری استان همدان در عرصه جهانی و ارتقای صنعت گردشگری این استان باشد.
در همین راستا باید به بهانه رویداد همدان ۲۰۱۸ و در چارچوب محقق کردن ظرفیت های همدان گام برداشت و این ظرفیت ها را به خوبی به مردم معرفی کرد تا مردم نسبت به گردشگری آشنایی بیشتری داشته باشند، دغدغه مند شوند و خواسته های خود را از این رویداد مطالبه گری کنند.
حال که بیش از هفت ماه از سال ۲۰۱۸ گذشته است انتظار می رود با تبلیغات انجام شده کل مردم استان درگیر این موضوع شده باشند و در این راستا خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به سراغ اقشار مختلف مردم رفت تا سطح اطلاعشان از رویداد همدان ۲۰۱۸ و مطالبه آنها از این رویداد را جویا شود.

***رونق کسب و کار محلی
یکی از کسبه بازار همدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اگر رویداد همدان ۲۰۱۸ آنگونه که مسئولان می گویند به افزایش تعداد گردشگر داخلی و خارجی کمک کند می توان امید داشت که وضعیت درآمد بازار و کسب و کار محلی رونق گیرد و بازار از کسادی موجود خارج شود.
مهدی رادمند معتقد است: باید فضایی فراهم شود که گردشگران بیشتری به همدان سفر کنند و با ساماندهی هتل ها و مهمانسراها، خاطره خوشی برای مسافران به یادگار بماند تا باز هم سفر به همدان را در برنامه خود قرار دهند.
وی با بیان اینکه با تبلیغ گسترده سوغات همدان، می توان گردشگران را به سوی بازار این شهر هدایت کرد، افزود: بازار همدان نه تنها نمایشگاه زیبا و وسیعی از سوغات و صنایع دستی متنوع این استان است بلکه یک جاذبه تاریخی محسوب می شود؛ لذا مسئولان باید با تبلیغات گسترده، بازار سنتی همدان را در برنامه گردش مسافران بگنجانند تا علاوه بر رونق کسب و کار بازاریان، رضایت مسافران نیز از تنوع سوغات و دسترسی آسان به همه کالاهای مورد نیاز حاصل شود و یک رضایت دو سویه میان مشتری و فروشنده پدید آید.

*** رفع معضل بیکاری در همدان
طاهره جوادی بانوی خانه داری است که از رویداد همدان ۲۰۱۸ هیچ نمی داند و اگرچه گاهی لوگوی همدان را در بیلبوردهای شهری دیده، اما تاکنون در خصوص معنای آن کنجکاوی نکرده است.
وقتی همدان ۲۰۱۸ را برایش توضیح می دهیم به یاد بیکاری پسرش می افتد و مطالبه خود را از این رویداد، اشتغالزایی برای جوانان به خصوص آنهایی که تحصیلات دانشگاهی دارند، می داند.
وقتی برایش تبیین می کنیم که گردشگری تنها صنعتی است که برای همه اقشار جامعه از طیف محروم گرفته تا دانش آموختگان و نیز سرمایه گذاران ایجاد شغل و درآمد می کند، لبخندی رضایتبخش می زند و به رویداد همدان ۲۰۱۸ به عنوان فرصت طلایی برای رفع معضل بیکاری در این استان امید می بندد.

***معرفی سفال لالجین به گردشگران
صاحب یک مغازه سفال فروشی که خود در هنر سفالگری نیز دستی بر آتش دارد، مطالبه دیگری را مطرح می کند و می گوید: رویداد همدان ۲۰۱۸ باید این فرصت را ایجاد کند که سفالگران چهره در چهره گردشگران خارجی و داخلی ، تولیدات لالجین را به آنها معرفی کنند و تفاوت بارز کیفیت سفال این شهر جهانی از سفال چینی را به آنها نشان دهند و دیدگاه مشتریان را از خرید صنایع دستی بی کیفیت خارجی تغییر دهند.
محمد میرزایی اذعان دارد: سفال لالجین یک برند است و هنوز هم مشتریان خاص خود را در سطح جهان دارد با این وجود محصولات بی کیفیت خارجی، بازار سفال لالجین را تیره و تار کرده و باید از رویداد همدان ۲۰۱۸ برای معرفی سفال این شهر استفاده کرد و بازارهای جهانی را برای خرید سفال با کیفیت لالجین توجیه کرد.
وقتی وعده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مبنی بر برپایی نمایشگاه بین المللی صنایع دستی در لالجین با محوریت رویداد ۲۰۱۸ را یادآور می شویم، از این وعده استقبال می کند و می گوید: سفالگران همدان نیز باید این فرصت طلایی را قدر بدانند و در طرح و رنگ ساخته های خود تنوع ایجاد کرده و به ذائقه مشتری و سلیقه بازار توجه کنند تا بتوانند بیشترین بهره برداری را از این رویداد داشته باشند.

*** ساماندهی ورودی های شهر همدان
مهدی عظیمی راننده کامیون است؛ او که تبلیغات همدان ۲۰۱۸ را بر روی بیلبوردهای بین شهری، بسیار دیده است از این رویداد فراملی انتظار دیگری دارد.
وی ساماندهی و زیباسازی ورودی های همدان را مطالبه خود از رویداد ۲۰۱۸ عنوان می کند و می افزاید: شهرداری دست کم می تواند ورودی های همدان را با کاشت گونه های گل، زیبا سازی کند و با ایجاد فضای سبز در همه ورودی های شهر، فضایی را برای استراحت رانندگان و مسافرانی که قرار است به همدان سفر کنند، ایجاد کند.
وی ادامه می دهد: ساماندهی ورودی های همدان موجب می شود هر مسافری که به این شهر پا می گذارد در بدو ورود با مناظر ناشایستی برخورد نکند و نگرش منفی ای از این استان در ذهنش شکل نگیرد.
زمانی که درمی یابد عباس صوفی شهردار همدان پیشتر در این خصوص گفته است ‘از سال گذشته ساماندهی ورودی های همدان کلید خورده است، امسال اقدامات ویژه ای در این حوزه آغاز می شود و ساماندهی ورودی های همدان در سه سال آینده به اتمام می رسد’، لبخند رضایتی می زند و بر تحقق این وعده چشم امید می دوزد.

***ترمیم آسفالت خیابان ها و بهسازی پیاده روها
از یک راننده تاکسی که لوگوی همدان ۲۰۱۸ را در پشت شیشه خودروی خود نصب کرده است، در خصوص اهمیت رویداد ۲۰۱۸ می پرسیم و مطالبه او را از این رویداد جویا می شویم.
رضا کرمی در پاسخ به این سوال چهره درهم می کشد و با اشاره به آسفالت ترک خورده خیابان، می گوید: در رویداد همدان ۲۰۱۸ قرار است مهمامانان خارجی وارد شهر ما شوند اما وضعیت آسفالت برخی از خیابان های شهر بسیار نامطلوب و حتی سنگفرش پیاده روها نیز در برخی از نقاط به شدت خراب است.
وی ادامه می دهد: آبروی همدان را باید در این میزبانی خرید و شهر را برای ورود مهمانان خارجی و داخلی به بهترین شکل ممکن ساماندهی و زیباسازی کرد؛ البته بهسازی برخی پیاده روها و خیابان های شهر آغاز شده که امید است این روند متوقف نشود و همه محلات همدان را شامل شود.

***همدان را بر سر زبان ها بیندازیم
یکی از فرهنگیان همدانی نیز مطالبه خود از همدان ۲۰۱۸ را اینگونه بیان می کند: همدان با وجود داشتن جاذبه های تاریخی و طبیعت زیبا و آب و هوای مطلوب، باید جایگاه بالاتری در حوزه گردشگری داشته باشد که امیدواریم با رویداد همدان ۲۰۱۸ و تبلیغات گسترده در سطح کشور، جایگاه دیار هگمتانه بیش از گذشته معرفی شود و مسافران و گردشگران بیشتری به این استان سفر کنند.
زهرا خرمرودی اضافه می کند: من به عنوان یک معلم سعی دارم ارزشمند بودن جاذبه های طبیعی و گردشگری همدان را برای دانش آموزان خود تبیین و آنها را به تلاش برای حفظ و حراست از جاذبه های ارزشمند شهرشان آموزش دهم.
وی ادامه می دهد: مردم همدان باید با رفتار نیک و شایسته، بهترین میزبانی را از مهمانان داخلی و خارجی داشته باشند تا هر مسافری که به همدان سفر می کند با خاطره ای خوش این شهر را ترک کند.

***برپایی اردوهای ورزشی فراملی در همدان
علی تکلو یکی از ورزشکاران این استان است که انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی در سال ۲۰۱۸ را فرصتی طلایی برای رونق صنعت گردشگری ورزشی می داند و به ایرنا می گوید: مسابقات ورزشی یکی از بهترین راهکارها در جذب گردشگر است و همدان با برخورداری از طبیعت بکر، ویژگی های فصلی و نیز امکانات مناسب می تواند از این فرصت لازم برای توسعه فراگیر حوزه گردشگری ورزشی به خوبی بهره مند شود.
وی ادامه می دهد: در این استان در طول ۶ ماهه بهار و تابستان، بهترین شرایط آب و هوایی برای پرداختن به رشته هایی نظیر کوهنوردی، دوچرخه سواری کوهستان، کوهپیمایی، اسکی چمن، سنگنوردی و صخره نوردی مهیاست و در زمستان نیز به دلیل قرار گرفتن در منطقه کوهستانی می تواند در رشته هایی نظیر اسکی برف، کوهنوردی، طبیعت گردی، دوچرخه سواری کوهستان، سنگنوردی، صخره نوردی، ورزش های هوازی، یخ نوردی و سایر ورزش های مفرح در سطح کشور مطرح باشد.
تکلو مطالبه از همدان ۲۰۱۸ را تجهیز مناطق بکر منطقه کوهستانی الوند به خدمات تفریحی و رفاهی عنوان می کند و معتقد است: همدان با ظرفیت های مناسب خود می تواند میعادگاه ورزشکاران باشد و و این ظرفیت را دارد که اردوهای ورزشی برای مدت زمان طولانی در این استان سپری شود.

***افتتاح راه آهن همدان
فاطمه موسوی دانشجوی غیربومی دانشگاه بوعلی سینای همدان است که انتظار دارد رویداد همدان ۲۰۱۸ به راه اندازی قطار مسافربری همدان – تهران بینجامد تا بتواند با سهولت و امنیت بیشتری با استفاده از امکان خط ریلی برای رفت و آمد به شهر خود استفاده کند.
وی راه اندازی خط ریلی همدان – تهران را راهکاری برای کاهش میزان بار ترافیکی، افزایش جابجایی بار و مسافر، رونق اقتصاد و رشد صنعت گردشگری می داند و تاکید می کند: این امکان در کنار رونق فرودگاه همدان مولفه های مهمی هستند که بی شک تاثیر بسزایی در میزبانی همدان در برگزاری رویدادهای بین المللی در سال ۲۰۱۸ دارند.

***آموزش مشتری مداری اصناف همدان
مرضیه بختیاری فعال رسانه ای که بارها در جلسات رویداد همدان ۲۰۱۸ شرکت داشته و فعالیت های مسئولان را از زبان خبر به گوش مردم استان رسانده است، در خصوص همدان ۲۰۱۸ به عنوان یک شهروند همدانی، مطالبه دیگری دارد.
وی بر ضرورت تحول در نوع نگرش مردم نسبت به حضور گردشگران در این استان تاکید می کند و می گوید: اصناف مختلف از نانوا و راننده تاکسی و مغازه دار گرفته تا فروشنده بلیط موزه ها و آثار تاریخی باید نحوه صحیح برخورد با گردشگران و مسافران را فرا بگیرند و به حضور مسافر در اماکن مختلف به عنوان عاملی برای رونق شهر و استانشان نگاه کنند.
بختیاری ادامه می دهد: اگر اصناف همدان بتوانند به بهانه رویداد ۲۰۱۸ با فراگیری زبان انگلیسی ارتباط خود با گردشگران خارجی را بهبود بخشند به رونق کسب و کار خود کمک کرده و می توانند بازارهای فروش خود را گسترش دهند.
وی تاکید دارد: مردم همدان بسیار مهمانواز هستند اما این خصلت حسنه به تنهایی کافی نیست و باید رفتار خود را نیز با گردشگران بهبود بخشند و برای مثال در رانندگی یا برخورد در کوی و برزن، به رعایت حق تقدم بیش از پیش پایبند باشند تا خاطره خوشی از سفر به همدان در ذهن گردشگران شکل بگیرد.

***دستاوردهای همدان ۲۰۱۸ از صفر تا صد
اما مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان نکته جالبی را برای رهاوردهای رویداد همدان ۲۰۱۸ عنوان می کند و می گوید: با برگزاری این رویداد به هر نحو، چیزی از دست نخواهیم داد و متضرر نمی‌ شویم چرا که دستاوردهای این رویداد از صفر تا صد است و هر چقدر مشارکت مردم بیشتر باشد دستاورد بیشتری کسب می‌ کنیم.
علی مالمیر با تاکید بر اینکه برای میزبانی مطلوب این رویداد باید همه ارکان جامعه مشارکت داشته باشند، می افزاید: گفتمان سازی، فرهنگ سازی و تبلیغات در حوزه گردشگری مهمترین اهداف رویداد همدان ۲۰۱۸ است و سقف دستاوردهای این رویداد این است که آحاد مردم استان از این رویداد منتفع شوند.
وی با بیان اینکه طبق مصوبه مجلس ۱۰۰ میلیارد ریال برای رویداد همدان ۲۰۱۸ اختصاص یافته اما هنوز این رقم تخصیص نیافته است، ادامه می دهد: در برگزاری رویدادهای گردشگری، باید بخش خصوصی متولی، ذینفع و جاذب گردشگر بوده و متولی برنامه‌ ریزی برای حضور گردشگر در آن رویداد باشد.

***جذب سرمایه گذار خارجی برای همدان
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذار استانداری همدان نیز معتقد است: همدان ۲۰۱۸ فرصتی ناب است تا بتوانیم همدان را به همه جهان معرفی کنیم و کشورهای اقتصادی برتر قاره آسیا را به همدان دعوت کرده و از وجود آن ‌ها نفع کافی ببریم.
سید مهرداد موسوی بیان می کند: اتاق اصناف باید برای اجتماعی کردن این رویداد در بین اصناف و بازاریان اقدام کند؛ چراکه هنوز بسیاری از مردم از ماهیت این رویداد بی ‌اطلاع هستند و همچنین باید تبلیغات محیطی بیشتری صورت گیرد.
وی با تاکید بر بهره مندی از فرصت های سرمایه گذاری خارجی یادآور می شود: سرمایه ‌گذاری شرکت‌ های خارجی هر چند کوچک ضمن اینکه تعامل فرهنگی را بیشتر می‌ کند، دستاوردهای بسیار مثبتی برای کشور همچون افزایش امنیت و از میان بردن تبلیغات منفی دشمن در پی دارد.
موسوی، فرآوری محصولات کشاورزی همچون سیر، سیب زمینی، گیاهان دارویی و پرورش گیاهان زینتی، ساخت الیاف شیشه، تولید کاغذ از سنگ، توسعه زنجیره مبل و منبت، توسعه زنجیره سفال، احداث مجتمع های گردشگری و اجرای طرح های سرمایه گذاری در مناطق ویژه گردشگری را از جمله طرح های دارای قابلیت سرمایه گذاری خارجی می داند.
وی ادامه می دهد: با تهیه فرصت های سرمایه گذاری استان و ارائه آن در رویداد همدان ۲۰۱۸، باید زمینه سرمایه گذاری در طرح های اشتغالزای استان را فراهم کرد.

*** قرارگیری همدان در رینگ گردشگری کشور
اما رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی همدان انتظار دارد که رویداد ۲۰۱۸ موجب شود که این استان در رینگ نخست گردشگری کشور قرار گیرد و راهنمایان تورها، همدان را در لیست مسافرتی گردشگران خارجی قرار دهند.
علی اصغر زبردست اظهار می کند: مدت زمان اقامت در سفرهای خارجی بین پنج تا ۱۰ روز است و حتی در صورتی که یک مسافر خارجی ۱۰ روز قصد گردش و اقامت در ایران را داشته باشد، به علت قرار نداشتن همدان در رینگ گردشگری کشور، اسم این استان در فهرست مقصدهای گردشگری وی قرار نمی گیرد.
وی با بیان اینکه برای قرار دادن نام این استان در رینگ اول گردشگری کشور، باید هزینه تبلیغاتی و مالی زیادی صورت گیرد و بسیاری از سفارتخانه های ایران شناختی از همدان ندارند، اضافه می کند: باید کتابچه و بروشورهایی حاوی ظرفیت های گردشگری این استان تهیه و در اختیار سفارتخانه ها قرار گیرد تا افرادی که به این مکان ها مراجعه می کنند، اطلاعات لازم را دریافت کنند.

***جبران مظلومیت گردشگری همدان
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است که ۴۰ سال حق این استان در حوزه گردشگری تضییع شده است و رویداد فراملی ‘همدان ۲۰۱۸’ فرصت طلایی برای احیای این صنعت مهم در دیار هگمتانه است تا مظلومیت این سال ها جبران شود.
امیر خجسته تاکید دارد که همدان با یکهزار و ۸۰۰ جاذبه گردشگری در دهه های گذشته مظلوم و محروم واقع شده و مورد توجه لازم قرار نگرفته است، در حالیکه برخی استان ها با قدمت ۴۰۰ ساله از این فرصت در رونق گردشگری در سطح بین المللی استفاده کردند تا جایی که قطار گردشگری اروپا به این شهرها می رود.
وی اضافه می کند: هم اکنون عزم مجموعه نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی شناساندن ظرفیت های بالقوه همدان در سطح آسیا و بین المللی است؛ هر چند در زمینه رویداد ۲۰۱۸ حق تبلیغات به خوبی ادا نشده است.

***افزایش تعاملات منطقه ای
اما فارغ از تمامی این مطالبات، استاندار همدان انتظاری فراتر از سطح استانی و ملی از رویداد ۲۰۱۸ دارد و ابراز امیدورای می کند: حضور وزرای گردشگری و سفرای خارجی در همدان موجب شود این افراد با معرفی قابلیت ها و ظرفیت های استان همدان به مردمشان، به رونق بیشتر و افزایش تعاملات منطقه ای کمک کنند.
محمد ناصر نیکبخت تاکید دارد که سفیران خارجی ظرفیت های سرمایه گذاری همدان را به مسئولان، فعالان اقتصادی و مردم کشور متبوع خود معرفی و کمک کنند تا همدان مرکز تعامل، هم اندیشی و ارتباطات منطقه ای به ویژه در حوزه گردشگری، فرهنگی و سیاسی باشد.
وی با بیان اینکه سرمایه داران می توانند با اطمینان از بازگشت سرمایه و سود در همدان فعالیت کنند، اضافه می کند: همدان در زمینه کشاورزی، سفال، نیروگاه خورشیدی، معادن، علمی، بهداشتی، درمانی، ورزشی و تفریحی آماده همکاری با کشورهای دوست و همسایه است.
از ابتدای انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی تاکنون، استاندار همدان همواره بر اهمیت انعقاد تفاهم نامه های مختلف با دیگر کشورها تاکید داشته و دارد و در این راستا در تیرماه اخیر، نخستین تفاهم نامه بین المللی رویداد فراملی همدان ۲۰۱۸ در اجلاس ۲ روزه سفرای خارجی در همدان که با حضور حدود ۵۰ سفیر و نماینده خارجی، میان مجمع جهانی شهرهای جاده ابریشم و اتاق بازرگانی همدان با هدف توسعه راهبردی گردشگری در این استان امضا شد و امید است انعقاد تفاهم نامه های همکاری و قراردهای تجاری ادامه یابد.
با این توصیف می توان سال ۲۰۱۸ را سال شکوفایی گردشگری استان همدان در عرصه های جهانی دانست و با همکاری و همفکری مسئولان امر، فعالان حوزه گردشگری و بهره مندی از ظرفیت های مردمی بیشترین آورده را از رویدادهای ملی و فراملی کسب کرد.
در این شرایط باید همه دلسوزان و دغدغه مندان، پا از مرز شعار فراتر نهاده و با ساماندهی و زدودن گرد غفلت از چهره داشته های تاریخی و جاذبه های همدان، این فرصت را تبدیل به افقی درخشان برای همدان ۲۰۱۸ کنند.
گزارش از الهام تدین
۱۱۸۱/۲۰۹۰

انتهای پیام /*


فرهنگی


همدان ۲۰۱۸


گردشگری


مطالبات مردمی