اخبار گردشگری

معاونت گردشگری مجوزهای سه گانه آژانس‌ها را صادر خواهد کرد

به گزارش ایرنا شرکت‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی یا به تعبیر عموم آژانس‌های گردشگری بنابر تقسیم بندی فعالیت با سه مجوز در سه بخش مجزا فعالیت می کنند:
مجوز بند «الف» که بر اساس آن، دفاتری با نام‌های «دفاتر خدمات مسافرتی» یا «آژانس‌های هواپیمایی» دارای این مجوز، رزرو و صدور بلیت هواپیما در مسیرهای خارجی و داخلی مربوط به هر ایرلاین را صورت می‌دهند؛ این مجوز هم اکنون توسط سازمان هواپیمایی کشور زیر مجموعه وزارت راه و ترابری اعطا می‌شود.
مجوز بند «ب» که محدوده فعالیت آن بیش از سایر مجوزهاست و برنامه ریزی و اجرای تورهای داخلی و خارجی مهمترین فعالیت مراکز دارای این مجوز است. اجرای اموری چون رزرو هتل در سراسر دنیا، رزرو (چارتری) و اخد ویزا از عمده کارهای «دفاتر یا شرکت های خدمات سیاحتی- جهانگردی» محسوب می شود؛ این مجوز را هم اکنون معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی اعطا می‌کند.
در نهایت، مجوز بند «پ» که بر پایه آن « دفاتر یا آژانس‌های خدمات زیارتی» به فعالیت در زمینه‌ ثبت‌نام، تنظیم و انجام مسافرت‌های زیارتی به داخل و خارج از کشور و هرگونه خدمات زیارتی با‌ رعایت قوانین و مقررات حج و زیارت می‌پردازند. سازمان حج و زیارت این مجوز را اعطا می‌کند.
محمد محب خدایی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در پاسخ به این پرسش که آیا با تحقق مصوبه هیات وزیران درمورد تجمیع بندهای سه گانه آژانس‌های گردشگری در مجوز سازمان میراث فرهنگی، دیگر دو سازمان حج و زیارت و هواپیمایی کشوری دخل و تصرفی در صدور مجوز نخواهند داشت، تصریح کرد: بله؛ این قانون مصوبه دولت است و من، سازمان حج و زیارت یا سازمان هواپیمایی کشوری نمی‌توانیم و نباید در مقابل آن مقاومت کنیم.
وی تاکید کرد: با اجرایی شدن این مصوبه از این پس ما شاهد آن خواهیم بود که مجوز هر سه بند الف، ب و پ فقط از یک سازمان و از یک پنجره واحد صادر شود که آن هم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.
معاون گردشگری کشور درباره زمان اجرایی شدن این طرح نیز افزود: پیش بینی می کنیم این طرح یک یا دو ماه دیگر اجرایی شود.
به گزارش ایرنا برخی آژانس‌های گردشگری از زمان تفکیک مراجع صدور این مجوزها به ویژه گردشگری زیارتی در بند پ که آمار بسیاری از گردشگران کشور را به خود اختصاص می‌دهد و هم اکنون زیر نظر سازمان حج و زیارت انجام می‌شود گلایه دارند که این امر سبب ایجاد رانت شده است؛ ایرنا صحت و سقم این مساله را رد یا تایید نکرده و حاضر به بررسی و درج اظهار نظر متولیان گردشگری زیارتی در بخش‌های دولتی و خصوصی در این باره است.
فراهنگ**۳۰۷۹** ۹۰۵۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


محب خدایی


آژانس های گردشگری