اخبار گردشگری

میراث فرهنگی آذربایجان شرقی علیه شهرداری تبریز اقدام قضایی می کند

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران، از تخریب بخشی از عرصه تاریخی مسجد المهدی تبریز واقع در محله سرخاب و خیابان سرباز شهید خبر داد و افزود: به سبب تعدی عملیات تعریض معبر شهرداری منطقه ۱۰ تبریز در عرصه این اثر ملی، از طریق مراجع قضایی پیگیر موضوع خواهیم بود.
محمد فتحی اظهار داشت: مسجد المهدی که در جوار مسجد حسن درزی واقع شده با توجه به کتیبه موجود روی بنا در زمان ناصرالدین شاه قاجار با نام مسجد «میرزا رستم» ساخته شده است.
وی با بیان اینکه به دنبال عملیات متعدد شهرداری منطقه ۱۰ تبریز در راستای عقب نشینی و تعریض معابر در مراحل مختلف، پیش از این اقدامات پیشگیرانه و اعلام ممنوعیت ورود به عرصه تاریخی این مسجد صورت پذیرفته بود، اظهار داشت: در چند ماه اخیر شهرداری منطقه ۱۰ تبریز اقدام به تعریض معابر در محدوده مسجد تاریخی المهدی تبریز کرده بود که با اقدامات پیشگیرانه و اعلام ممنوعیت این عملیات مواجه شد.
فتحی ادامه داد: طی مکاتبات و جلسات مشترک برگزار شده بین اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری منطقه ۱۰، موضع اداره کل در مورد تعدی در عرصه آثار ملی مشخص و هشدار لازم در خصوص احتمال تخریب این بنای تاریخی اعلام شد.
وی با اشاره به اینکه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان طی مکاتبه با شهرداری منطقه مذکور خواستار ارایه طرح اصلاحی برای اجرای عملیات تعریض معابر بود، گفت: متاسفانه به رغم نظر اعلامی از سوی این اداره کل، طی عملیات شبانه شهرداری منطقه ۱۰ اقدام به تعریض معبر با تعدی به عرصه تاریخی نموده و بخشی از عرصه تاریخی مسجد را تخریب و آسفالت کرده است.
فتحی اعلام کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اقدامات قضایی کیفری علیه تخریب عمدی آثار تاریخی ملی را در دستور کار قرار داده است.
۵۱۸/۳۰۳۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


تاریخی


میراث


مسجد