اخبار گردشگری

مسگری در قزوین، هنری که نفس هایش به شماره افتاده است

به گزارش ایرنا، سابقه مسگری در قزوین به گذشته های دور برمی گردد به طوری که در مقطعی از حرفه های رایج و مهم این شهر نیز به شمار می رفته است اما طی چند دهه اخیر با تغییر شیوه زندگی و مصرف توسط مردم، بازار محصولات مسی از رونق سابق برخوردار نیست و دیگر از بازار سنتی قزوین صدای چکش مس گرها به گوش نمی رسد.
معدود مسگرهای باقی مانده در قزوین نیز امروز بدلایل گوناگون به کار تولید نمی پردازند و بیشتر به فروش و عرضه محصولات مسی مشغول هستند و یا تنها به کار سفیدگری مس می پردازند.
امروزه همچنین به دلیل کهولت سن استادکاران و عدم تمایل آنان به آموزش و همچنین فقدان افرادی که تمایل دارند تا مسگری را به عنوان حرفه بیاموزند، این هنر و حرفه در قزوین رو به فراموشی گذاشته است.

**مسگری حرفه ای رو به زوال
کریم بروجردی از مسگرهای با سابقه قزوین در گفت و گو با ایرنا گفت: این حرفه شغل پدربزرگ و پدر بنده بوده و اکنون نیز خودم سالهاست به آن اشتغال دارم.
وی با اشاره به کم شدن استقبال مردم از ظروف مسی،گفت: از زمانی که ظروف آلومینیومی و پلاستیکی به بازار آمدند خرید مس توسط مردم کم شد.
این مس گرادامه داد: قبلا ما ۲ کارگاه فعال تولید ظروف مسی داشتیم اما با کم رمق شدن بازار این دسته از محصولات امروز در نقش فروشنده ظاهر شده ایم.
بروجردی با بیان اینکه مسگری امروزه جایگاهی در جامعه ندارد و حرفه ای رو به زوال است،افزود: حمایت خاصی نیز از تولیدکنندگان این صنف انجام نمی شود که بتوان نسبت به آینده مسگری در قزوین و ایران امیدوار بود.
وی با بیان اینکه گاهی اوقات از رسانه ها نیز مسایلی بیان می شود که به صنعت مسگری ضربه وارد می کند، گفت: در صداوسیما بحث هایی غیرکارشناسی در خصوص زیان های مصرف مس انجام می شود که در بازار فروش این محصولات اثر منفی گذاشته است در حالی که در بسیاری از اماکن عمومی و بیمارستان ها این ظروف مورد استفاده قرار می گیرد و هیچ سندی نیز برای آسیب رسانی آن به بدن وجود ندارد.
بروجردی با بیان اینکه امروزه تقریبا مسگری به شکل دستی به جز به شکل محدود و در چند شهر وجود ندارد،افزود: این صنعت امروز توسط ماشین و دستگاه فعال است چرا که تهیه یک قابلمه مسی بوسیله دست حداقل ۲ روز زمان می برد که با هزینه های بالای کارگر اصلا به صرفه و منطقی نیست.
وی با بیان اینکه مسگرها در تهیه مواد اولیه نیز دچار مشکل هستند،افزود: نوسانات قیمت در بازار موجب شده تا تولیدکنندگان نتوانند به شکل مطلوب به فعالیت بپردازند چرا که در این حرفه تهیه مواد اولیه تنها با پول نقد انجام می شود.
بروجردی با بیان اینکه عمده ظروف مسی موجود در بازار کار ماشین و دستگاه است و از اصفهان و زنجان به قزوین و دیگر شهرها می آید،گفت: برای اینکه جلوه و اصالت به این محصولات بخشیده شود، پس از تولید در دستگاه چندین چکش نیز به کار تولید شده زده می شود تا محصول کار دست جلوه دهد.
این مسگر با بیان اینکه چند وقت پیش از میراث فرهنگی برای بیمه کردن پیشکسوتان مسگر به ما مراجعه کردند اما در ادامه خبری نشد،گفت: اگر مسئولان به شکل واقعی به حمایت از صنایع دستی بپردازند شاهد فراموشی و انقراض این گونه هنرها نخواهیم بود.
وی ادامه داد: قزوین یک شهر گردشگری است و هرساله شاهد افزایش گردشگر در آنرا شاهد هستیم و همین موضوع باید به یک ظرفیت مناسب برای تقویت صنایع دستی از جمله مسگری تبدیل شود.
بروجردی افزود: اگر واقعا قرار است به حرفه مسگری اهمیت داده شده و از انقراض آن جلوگیری شود باید به پیشکسوتان آن بها داد و به فعالان این حرفه تسهیلات با نرخ سود پایین اختصاص یابد چرا که وام هایی با سود بالا و با بازپرداخت کوتاه مدت هیچ سودی نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه بازار خرید محصولات مسی از جنبه مصرفی به تزیینی تغییر یافته است،افزود: این یک خطر برای تولیدکنندگان محسوب می شود چرا که با تغییر مد و سبک زندگی ممکن است دیگر همین مقدار کم مصرف ظروف مسی نیز قطع شود.

** نبود صنف و فقدان بیمه از مشکلات جدی مسگران
محمود اویسی، یک مسگر دیگر در قزوین با ۵۰ سال سابقه کار است که به ایرنا می گوید: امروزه مسگری دیگر از رونق افتاده است و با ورود محصولات بلور و چینی دیگر مردم به استفاده از ظروف مسی تمایل چندانی ندارند.
وی نداشتن صنف و بیمه را از عمده مشکلات جدی و مهم صنعتگران این حرفه دانست و گفت: امروز مسگران مسن و کهنسال شده اند و به جای تولید به فروشنده تبدیل شده و جوانان نیز رغبتی برای ورود به این حرفه قدیمی نشان نمی دهند.
اویسی با بیان اینکه مسگری دیگر جنبه صنایع دستی خود را از دست داده است،افزود: بیشتر ظروف تولیدی از مس امروزه به وسیله دستگاه و ماشین تولید می شود چرا که برخلاف گذشته که مس و کارگر ارزان بود، تولید به روش سنتی و دستی دیگر صرفه اقتصادی ندارد.
وی همچنین گفت: میراث فرهنگی با انجام بعضی کارها از جمله آموزش به افراد علاقه مند برای حمایت از حرفه مس گری اقدام کرده اما این گونه حمایت ها تا زمانی که تسهیلات مناسبی به فعالان این حرفه اختصاص نیابد جنبه مسکن و موقتی دارد چرا که امروز کمتر کسی با شرایط فعلی راغب به ورود به این حرفه است.
اویسی خاطر نشان کرد: با ارایه تسهیلات ویژه به صنعتگران مسگر می توان این حرفه را از وضعیت رکود و حالت فراموشی خارج کرد.

** تلاش میراث فرهنگی برای روشن نگه داشتن چراغ مسگری در قزوین
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: محصولاتی که از حالت کاربردی بودن و پاسخ گویی به نیازهای عمومی خارج بشوند و به یک کالای لوکس و یا تزیینی تبدیل شوند دچار تغییر مسیر شده و پایداری خود را از دست می دهند که این اتفاق برای صنعت مسگری نیز رقم خورده است.
محمد علی حضرتی ها با بیان اینکه مسگری در ایران و قزوین از دهه ۴۰ به بعد رو به تضعیف گذاشت،افزود: در این مقطع با ورود ظروف پلاستیکی و روی ظروف مسی که مصرف عموم مردم بود کمتر مورد استفاده قرار گرفت و عرصه برای فعالان این هنر و صنعت تنگ شد.
وی با بیان اینکه در گذشته رونق مسگری در قزوین تا حدی بود که بازاری به نام مسگرها در این شهر وجود داشت،افزود: آخرین مغازه های این بازار با کم فروغ شدن این صنعت و هنر در اوایل دهه ۶۰ از میان رفتند و حیات آنها پایان یافت.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین به اقدامات این اداره کل برای جلوگیری از فراموشی و از بین رفتن هنر مسگری اشاره کرد و گفت: تلاش کرده ایم با ارایه آموزش به علاقه مندان، این صنعت و هنر را حفظ کرده و چراغ آنرا روشن نگه داریم.
وی با بیان اینکه در این خصوص از ظرفیت استادکاران با سابقه که دارای رویکردهای هنری هستند استفاده خواهیم کرد،افزود: امیدواریم با تغییر فرهنگ مردم شاهد استفاده بیشتر آنان از ظروف مسی باشیم تا این بخش از صنایع دستی ما به رونق گذشته خود بازگردد.
حضرتی ها همچنین گفت: با توجه به نیاز به کوره و سروصدای زیادی که اقتضای صنعت مسگری است برای ایجاد کارگاه های مس گری در شهرها دارای محدودیت هستیم اما از افرادی که بدنبال ایجاد کارگاه در نقاط روستایی باشند حمایت می کنیم و آنان را برای دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی خواهیم کرد.

**کم رغبتی استادکاران مسگر برای آموزش به علاقه مندان
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: به منظور حفظ و احیا و ترویج مسگری، راه انداری کارگاه تولیدی-آموزشی این رشته را برای علاقه مندان به یادگیری این حرفه برنامه ریزی کرده ایم.
سید میثم حصاری ادامه داد: این در حالی است که پس از مراجعه کارشناسان ما به استادکاران این صنعت و هنر، هیچ یک از آنان حاضر به همکاری در این زمینه نشده اند.
وی اظهار داشت: اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین مکانی را در عمارت داعی برای آموزش تولید و عرضه محصولات مسی اختصاص داده است که اگر در این خصوص متقاضی وجود داشته باشد آماده خدمات دهی هستیم.
۶۱۰۴*۳۰۱۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


صنایع دستی و گردشگری


مس گری


قزوین