اخبار گردشگری

بومیان جزیره قشم با دست ماهیگیری می‌کردند

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، زهره مرادی اظهار کرد: بررسی های اولیه مردم نگاری در جزیره قشم حاکی از استفاده بومیان از شیوه های ابتدایی متعدد برای صید ماهی‌های گیر افتاده در جذر و مد دریا بدون هیچ گونه ابزاری و فقط با دست است.
او اظهار داشت: به طور کلی دانستن دانش بومی «شناخت زمین ریخت شناسی سواحل» و «رفتارشناسی ماهی‌ها» در کنار شناخت «وضعیت اقلیم مثل باد و جهت امواج» از مهمترین عوامل انتخاب شیوه ابتدایی ماهیگیری در این منطقه است.
این پژوهشگر ادامه داد: در این طرح شیوه های مختلف صیادی در جزیره قشم مانند استفاده از نیزه، مشعل آتش، روش دست زیر تال (صخره) و همچنین استفاده از انواع تله های سنگی ماهیگیری و دیگر روشها، مورد مطالعه مردم نگاری و مستند نگاری قرار گرفته است.
رییس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز گفت: طرح تحقیقاتی بررسی الگوهای ابتدایی صید بومیان جزیره قشم به پایان رسید.
علیرضا حسن زاده اظهار داشت: بخش مهمی از میراث فرهنگی ایران را دانش بومی و فرهنگی که با محیط زیست و معیشت مردم مرتبط است، در برمی گیرد.
وی افزود: این طرح با هدف ثبت و ضبط و بررسی مردم شناختی دانش یاد شده توسط مدیریت پژوهشکده مردم شناسی اجرا شد و نتایج آن به زودی منتشر خواهد شد.
عبدالرضا دشتی زاده، رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جزیره قشم نیز ضمن تاکید بر اهمیت دانش بومی به مثابه گنجینه انسانی و فرهنگی مناطق مختلف ایران، اجرای این طرح توسط پژوهشکده مردم شناسی را با هدف شناخت فرهنگ های موجود و زنده در خلیج فارس حیاتی و اضطراری دانست.
ژیلا مشیری، مدیر گروه اسطوره و آیین پژوهشکده مردم شناسی نیز در این مورد گفت: طرح یاد شده با توجه به اهداف خود می تواند اطلاعات ارزشمندی را درباره الگوهای ابتدایی صید بومیان جزیره قشم با تکیه بر مطالعات انسان‌شناختی در اختیار محققان قرار دهد.
او این طرح را در راستای اهداف کلان، راهبردی و کاربردی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری دانست که می تواند باعث افزایش شناخت و آگاهی از دانش بومی و الگوهای فرهنگی خاص هر منطقه به خصوص جنوب کشور شده و راهنمای برنامه ریزان اجتماعی در برنامه ریزی های فرهنگی و اجتماعی برای بهره گیری از الگوهای بومی باشد.
فراهنگ**۳۰۷۹**۱۰۵۵

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


قشم


ماهیگیری