اخبار گردشگری

سه اثر میراث ناملموس خوزستان در فهرست آثار ملی ثبت شد

محمدحسین ارسطو زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مردادماه هر سال همزمان با دهه کرامت، مردم خرمشهر مراسم آیینی استقبال از ورود کاروان امام رضا(ع) به ایران برگزار می کنند.
وی افزود: در این مراسم، شعرخوانی و حماسه سرایی شاعران با اجرای نمایش، روایت زندگی نامه امام رضا توسط راویان، نواختن موسیقی سنج و دمام انجام می شود.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به تاریخچه برگزاری این مراسم آیینی عنوان کرد: امام رضا(ع) در سال ۲۰۰ هجری قمری به پیشنهاد مأمون برای ولیعهدی از مدینه عازم ایران می شوند که یکی از دو مکان روایت شده ورود آن حضرت مرز شلمچه و مرز آبی در خرمشهر کنونی است که در گذشته «بیان» نام داشته است.
ارسطو زاده در خصوص بازار عیدیا یا (بی بی خِریجِه) توضیح داد: این بازار در نزدیکی امامزاده بی بی خدیجه برپا بوده و بازاری نوروزی ویژه کودکان آن تنها بازار بازمانده بازار محلی عیدیا است که در نخستین روز فروردین ماه هر سال به مدت یک نیمروز(از صبح تا ظهر) در شهرستان بهبهان برپا می شود.
وی با اشاره به ثبت ملی مهارت گلیم بافی هفتکل(گلیم قشقایی) بیان کرد: این هنر یکی از کهن ترین هنر دست بافت های سنتی است که به دلیل ویژگی هایی از جمله حاشیه خاص خود، اهمیت ویژه ای دارد.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی خوزستان ادامه داد: گلیم هفتکل دارای حاشیه معروف به دو رنگ یا سه رنگ است که به آن «مَلیلِه» یا در زبان ترکی «وَنی» می گویند و با سه حاشیه ی باریک معروف به پِیکام، حاشیه ی پهن و نصف حاشیه ای که در متن گلیم است بافته می شود.
ارسطو زاده عنوان کرد: طرح ها و نقوش در گلیم هفتکل از طبیعت و اشیاء پیرامون الهام گرفته که شامل گیاهان، حیوانات، اجرام آسمانی بوده و به سه شکل ساده باف یا دو رو، چاکدار، سوزنی یا رِندی باف، بافته می شود.
قشقایی ها که در گذشته قشلاق خود را در نزدیکی هفتکل خوزستان می گذراندند، به تدریج در این شهرستان یکجانشین شدند.
رنگ های تند و شاد از ویژگی‌های گلیم قشقایی است اما رنگ‌های متضادی نیز در کنار رنگ‌های قرمز و زرد به کار می‌رود.
نقوش هندسی مانند هشت ‌ضلعی، ستاره هشت‌ پره، تصاویر طاووس، بز و آهو بخش اساسی طرح ‌های قشقایی است.
از ابتدای امسال تاکنون سه اثر، سال گذشته یک اثر(سینی قاسم-مربوط به آیینهای عزاداری محرم) و سال ۹۵ ،۱۱ اثر ناملموس خوزستان ثبت شدند.
۹۷۷۰/۶۰۰۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث ناملموس


اهواز


خوزستان