اخبار گردشگری

۱۴۵۰۰ هنرمند صنایع دستی کردستان واجد شرایط بیمه هستند

سید محسن علوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این افراد دارای پروانه تولید انفرادی و گارگاهی هستند، اظهار داشت: بیمه صنعتگران صنایع دستی در شهرها و روستاهای استان پس از مدت ها، فعال شده است.
‘پیش از این سه هزار و ۴۰۰ نفر از هنرمندان صنایع دستی کردستان زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی ئقرار گرفته اند’
وی افزود: با توجه به اینکه شاغلان صنایع دستی از هیچ نوع بیمه ای برخوردار نیستند اخیرا بین معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردگشری با صندوق بیمه روستاییان، کشاورزان و عشایر کشور تفاهم نامه ای برای استفاده این هدف از این خدمات به امضا رسیده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: طی این تفاهم نامه همه هنرمندان و صنعتگران فعال صنایع دستی در روستاها و شهرها تحت پوشش بیمه قرار می گیرند و دو – سوم حق بیمه این هنرمندان از سوی دولت به عنوان سهم کارفرمایی پرداخت می شود.
علوی یادآور شد: حق بیمه صنعتگر براساس توانایی او برای استفاده از مزایای بیمه پرداخت می شود که سهم یک سوم مربوط به هنرمندان سالانه بین ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تا پنج میلیون و ۴۰۰ هزار ریال است.
وی اضافه کرد: در این طرح صنعتگران می توانند مانند سایر بیمه های اجتماعی در کشور از مزایای حقوق بازنشستگی، پیری، از کارافتادگی و فوت استفاده کنند و در صورتی که در آینده زیر پوشش سایر بیمه ها بروند سوابق شان قابل انتقال است.
علوی اظهار داشت: داشتن کارت صنعتگری (پروانه تولید انفرادی یا کارگاهی) از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای متقاضیان فعال با تاییدیه معاونت صنایع دستی استان الزامی است البته سن این افراد نیز نباید بیشتر از ۵۰ و کمتر از ۱۸ سال بدون محدودیت جنسیت باشد.
به گزارش ایرنا، هنرمندان استان کردستان در نزدیک به ۵۰ رشته فعالیت دارند که ۲۱ مورد از این رشته ها صنایع دستی بومی است.
بیش از ۴۰ هزار نفر از هنرمندان کردستان در ۴۵ رشته فعال صنایع دستی بومی و غیر بومی فعالیت می کنند که حدود ۱۵ هزار نفر از این تعداد در سامانه معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارای شناسه فعالیت هستند که از این تعداد، سه هزار و ۶۰۰ نفر بیمه تامین اجتماعی دارند.
کردستان دارای یک هزار و ۵۲۰ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است که ۸۷۸ اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل شامل ۷۷۳ اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۰ مورد میراث طبیعی، ۶۲ مورد میراث معنوی و ۲۳ مورد میراث منقول و است.
۳۰۳۴/۹۱۰۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


صنایع دستی


پوشش بیمه


میراث فرهنگی