اخبار گردشگری

هفت اثر ناملموس کردستان به ثبت رسید

سید محسن علوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این آثار شامل شیوه تهیه رب انار هورامان، شیوه تهیه فرآورده های لبنی، مراسم کوسه وه وی، فن انجام سواخ، مراسم نیشت، ساخت مشکه و تهیه پنیر کوپه هفت اثر ناملموس این استان بوده که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
وی افزود: هر کدام از این آثار روش های بومی، خاص و طبیعی که تمام محصولات بدست آمده محصولی کاملا ارگانیک است که ثبت ملی آنها برای هویت بخشی میان نسل ها و حراست از تنوع فرهنگی و خلاقیت بشری اهمیت دارد.
علوی اضافه کرد: میراث فرهنگی ناملموس یا غیرمادی به معنای رفتارها، نمادها، دانش ها، مهارت ها و تجلّیات شفاهی است که جوامع، گروه ها و در برخی موارد افراد آﻧﻬا را بخشی از میراث فرهنگی خود می دانند، از نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند پیوسته به وسیله جوامع و گروهها در پاسخ به محیط، طبیعت و تاریخشان تغییر می یابند و بازآفرینی می شوند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان یادآور شد: در اسفند سال گذشته هم ۶ اثر طبیعی در جلسه شورای ثبت طبیعی کشور، ثبت ملی شد.
وی تاکید کرد: طی سال ۹۶ با اضافه شدن ۱۶ اثر تاریخی و فرهنگی کردستان در فهرست آثار ملی تعداد آثار ثبت شده این استان به ۸۷۲ اثر رسیده که با هفت اثر جدید تعداد آثار به ۸۷۸ اثر رسید.
کردستان دارای یک هزار و ۵۲۰ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است که ۸۷۸ اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل شامل ۷۷۳ اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۰ مورد میراث طبیعی، ۶۲ مورد میراث معنوی و ۲۳ مورد میراث منقول و است.
۳۰۳۴/۹۱۰۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


آثار ناملموس


ثبت ملی


میراث فرهنگی