اخبار گردشگری

کهگیلویه و بویراحمد عروس گردشگری تابستانی در جنوب ایران

به گزارش ایرنا، کوه گل، چشمه میشی، تنگ مهریان، تنگ تامرادی، روستای تاریخی کریک، آبشار یاسوج این روزها مقصد گردشگرانی از مناطق جنوبی کشور است.
مناطق گردشگری شهرهای شمالی این استان از جمله بویراحمد و دنا در این روزهای داغ و بی آبی آغوش خود را به روی مسافران گشوده است.

نگاهی به جاذبه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در تابستان
** تنگ مهریان
مهریان نام روستایی دراستان کهگیلویه وبویراحمد است که در شهرستان بویراحمد ، بخش مرکزی و دهستان سررودشمالی قرار دارد.
ارتفاع متوسط آن ازسطح دریا ۱۸۵۰متر است و از نظرطبیعی نیزمیان رودخانه مهریان درشرق و کوه های دناکه درشمال آن قرار دارد محصور شده است.
امازاده‌ای به نام امامزاده شاه حسن(ع) در این منطقه تکمیل کننده جاذبه های این منطقه است.
تنوع درختانی نظیر سپیدار، بلوط، افرا، چنار، کاج، انگور وحشی و بنه بر جاذبه های طبیعی این منطقه افزوده است.

**تنگ گنجه ای‌
این مکان تفریحی که د‌‌‌‌ر ۱۰ کیلومتری شمال غربی یاسوج قرار د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌ منطقه‌ای خوش آب و هوا با رود‌‌‌‌خانه‌ای زلال و پوشید‌‌‌‌ه از جنگل است که از د‌‌‌‌ل کوه‌های د‌‌‌‌نا می‌جوشد‌‌‌‌ و نوازشگر چشمان گرد‌‌‌‌شگران د‌‌‌‌ر بهار و تابستان است.

**روستای تاریخی کریک
روستای کریک نمونه ای از معماری پلکانی است که خانه ها به صورت متراکم و بر روی یک شیب ملایم شکل گرفته اند و بام هر خانه نقش حیاط خانه ی بالادستی را دارد .
تاریخ روستا در قدمت آسیاب ها ، گورستان ها و رشته قنات قدیمی هنوز هم تماشایی است.
آب و هوای خوش روستا با چشم اندازهای طبیعی در دل کوهستان آرامش خاصی را به ارمغان می آورد.
رودخانه های پرآب بشار و پُل کِلو در روستا با انبوه درختانی که در حاشیه آن قرار دارد ، چشمه های پشت آسیاب ، ارتفاعاتی که با جنگل های گسترده ی بلوط و درختان بنه و بادام مزین شده اند ، دره ی کریک و زیبایی های بی بدیلش از جلوه های تماشایی روستای کریک است.

**تنگ تامرادی
گردشگران زیادی این روزها در سایه سار درختان بلوط تنگ تامرادی لحظات تکرار ناشدنی را تجربه می کنند.
وجود چندین آبشار و ارتفاعات اطراف می توانند مقصدی برای علاقه مندان به کوهنوردی در این منطقه ایجاد کرده است.
در ورودی تنگ تامرادی و در مجاورت روستایی به نام حسین آباد، دخمه و مقبره ای وجود دارد که متعلق به دوران هخامنشی است که توجه فرهنگ دوستان را به خود جلب می کند.

** آبشار یاسوج
پارک طبیعی آبشار یاسوج در نزدیکی مرکز شهر با انبوده جنگل ها، آبشار خاطره ای به یادماندنی به ویژه در شب هنگام و صبح گاهان را در دل مسافران به یادگار می گذارد.

** پارک جنگلی یاسوج
پارک جنگلی یاسوج که با ۸۰ هکتار وسعت بزرگ‌ترین پارک جنگلی د‌‌‌‌ر جنوب کشور است د‌‌‌‌ر شمال شهر یاسوج قرار د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌ و پوشید‌‌‌‌ه از د‌‌‌‌رختان بلوط، باد‌‌‌‌ام کوهی، ارزن، کیکم و بنه یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این دیار است.

** برنامه های دولت
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: برنامه ریزی لازم برای فراهم کردن رفاه گردشگران در تابستان امسال انجام شده است.
محمود باقری بدون اشاره به آمار افزود: مناطق طبیعی شهرستان های بویراحمد و دنا در تابستان امسال پذیرای هزاران مسافر بوده است.
**چشم انداز توسعه زیرساخت ها
وی بیان کرد: واگذاری مناطق گردشگری به بخش خصوصی از برنامه های دولت برای پذیرایی بهتر از گردشگران و ایجاد فرصت های شغلی در این استان است.
باقری گفت: منطقه گردشگری تنگ مهریان و گردنه بیژن این استان برای سرمایه گذاری و اجرا آماده واگذاری به بخش خصوصی است.
باقری افزود: این طرح‌ها برای اجرای زیرساخت‌های گردشگری و بهره برداری به مدت زمان محدود به بخش خصوصی واگذار می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سرمایه گذاران پس از اجرای زیرساخت‌های مورد نیاز و برداشت هزینه انجام شده به مدت زمان ۱۵ تا ۲۰ سال از مناطق گردشگری بهره برداری و سپس به دولت بازگرداننده می‌شود.
وی بیان کرد: دولت با پرداخت تسهیلات بانکی با کارمزد اندک از سرمایه گذاران این طرح‌ها حمایت می‌کند.
باقری تصریح کرد: میزان تسهیلات بانکی پس از ارائه طرح توجیهی براساس نیاز مصوب خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: فراخوان منطقه گردشگری کوه گل نیز به زودی ارائه خواهد شد.
باقری گفت: پیش از این مناطق گردشگری باغ فردوس، شلال دان، تنگ تامرادی و تنگ گنجه‌ای به بخش خصوصی واگذار شده بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۳ طرح گردشگری درمناطق مختلف این استان برای واگذاری به بخش خصوصی شناسایی و به کمیته گردشگری ارسال شده است.
کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی بیش از ۷۱۳ هزار نفر در جنوب غربی ایران واقع شده و با استان‌های فارس، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و بوشهر همسایه است.
این استان ۲۸۰ تفرجگاه طبیعی، ۳۰۰ بقعه متبرکه و ۷۵۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد.
حرم بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع)، آبشار یاسوج، چشمه بلقیس چرام، سی سخت، گردنه شلالدان، رود رونه، آبشار کمردوغ، برم الوان، بافت تاریخی دهدشت و سد کوثر از جمله جاذبه‌های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد است.
سالیانه سه میلیون نفر از جاذبه های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد دیدن کردند.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: یاسوج به دلیل گردشگر پذیر بودن در اولویت ساخت و راه اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی بین شهرهای ۱۷ گانه استان است.
عزیز فیلی اظهار داشت: چند مکان در شهر یاسوج برای ساخت و راه اندازی این بازارچه تعیین و پس از بازدید و بررسی های لازم به تصویب نهایی برسد.
وی افزود: دستگاه های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد در ساخت و سازها و طرح های عمرانی خود تا حد امکان تلفیقی از معماری سنتی و پیشرفته استفاده کنند.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این اقدام مهم در زیباسازی مبلمان شهرهای استان مؤثر است و باید بیش از پیش جدی گرفته شود.
فیلی عنوان کرد: کمیته سیما و منظر شهری کهگیلویه و بویراحمد برای پیگیری بهتر این موضوع مهم در استان فعال شود.
وی ابراز داشت: نیازمندی ها برای راه اندازی کاروان فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد توسط مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان تعیین و اعلام تا پیگیری های لازم برای تأمین آنها انجام شود.
فیلی گفت: این کاروان سبب معرفی هر چه بیشتر آداب، رسوم، سنن و فرهنگ غنی کهگیلویه و بویراحمد به مردم دیگر نقاط کشور می شود.
وی اظهار داشت: موضوع تعیین یک زمان مشخص به عنوان «روز و هفته کهگیلویه و بویراحمد» در یکی از نشست های شورای فرهنگ عمومی استان مطرح تا در مورد آن تصمیم گیری شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: تاکنون اقدام ها و رایزنی های لازم برای ساخت و راه اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی در شهرهای مختلف این استان انجام شده است.
محمود باقری اظهار داشت: شهرداری باشت تلاش هایی در زمینه تأمین زمین مورد نیاز برای ساخت و راه اندازی این بازارچه انجام داده در حالی که اقدام خاصی توسط شهرداری دیگر شهرهای استان انجام نشده است.
وی افزود: ساخت و راه اندازی این بازارچه کمک بسزایی به معرفی و فروش هر چه بیشتر انواع تولیدات صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد می کند و دسترسی مردم استان و گردشگران به این محصولات نیز آسان تر خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: استفاده از نمادها و معماری اسلامی – ایرانی در ساخت و سازها و طرح های عمرانی این استان در راستای زیباسازی نما و منظر شهرها و جذب گردشگران بیشتر مورد توجه جدی قرار گیرد.
باقری عنوان کرد: شهرداری ها، شورای اسلامی شهرها، سازمان نظام مهندسی ساختمان و اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه اقدام کنند.
وی ابراز داشت: یک ردیف اعتباری خاص از محل اعتبارات کهگیلویه و بویراحمد برای برگزاری جشنواره ها و برنامه های مختلف فرهنگی و هنری در طول سال لحاظ شود.
باقری گفت: بر اساس یک طرح ملی کاروان فرهنگی باید در فصل تابستان امسال در کهگیلویه و بویراحمد و دیگر استان های کشور تشکیل و راه اندازی شود.
وی اظهار داشت: این کاروان با سفر به نقاط مختلف کشور اقدام به برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی و هنری با هدف معرفی روزافزون توانمندی ها و ظرفیت های متعدد کهگیلویه و بویراحمد می کند.
/۱۶۶۲/۸۱۴۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


تابستانه


کهگیلویه و بویراحمد