اخبار گردشگری

سانحه سنندج عمدی نبود/ تانکر سوخت ۷.۵ ساعت قبل سانحه وارد کشور شد

داریوش امانی در گفت وگو با مهر، درباره حادثه برخورد کامیون حامل سوخت مازوت با اتوبوس مسافری و کشته و زخمی شدن تعدادی از هموطنانمان در سنندج گفت: باید بررسی کرد که چرا این کامیون در آن وقت شب در آن مسیر بوده است؛ باید بر این موارد نظارت باشد.

 

هنوز علت تصادف مشخص نیست

وی با بیان اینکه کارشناسان ما همچنان در سنندج حاضر و در حال بررسی علت تامه حادثه هستند، افزود: هنوز مشخص نیست که علت تصادف، نقص فنی کامیون در بخش ترمز آن بوده است یا مشکل از رمپی است که اتوبوس از آن خارج شده است؛ چون گفته می شود  آن رمپ استاندارد نیست.

 

او گفت: آنچه برای ما مشخص است، این است که هم راننده اتوبوس و هم راننده کامیون هر دو گواهینامه های فنی، کارت سلامت راننده و همچنین معاینه فنی خودروهای سنگین را داشته اند.

 

چرا کامیون سوختی ۷ ساعت و نیم سرگردان بوده است؟

امانی اظهار کرد: در حال حاضر تنها مسأله مورد بررسی این است که چرا کامیون در آن ساعت از شب در آن منطقه از شهر حضور داشته است؛ راننده کامیون سوختی ساعت ۱۶:۳۰ کارت ورود به ایران را در مرز باشماق ثبت کرده است ولی پس از آن تا ساعت ۲۴ معلوم نیست در این ۷ ساعت و نیم کجا بوده و چرا در این ساعت از شب تردد داشته است و چرا آن را نگه نداشته اند.

 

تصادف سنندج یک حادثه نادر بود

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تصریح کرد: این سازمان در بحث بررسی های فنی و استاندارد خودروها، از تجهیزات روز دنیا استفاده می کند. اما این گونه اتفاق ها بسیار نادر است. مثلا تصادفی که در سال ۹۳ در آزادراه تهران ـ قم برای اتوبوس مسافران یزدی رخ داد و تعدادی از هموطنانمان کشته و زخمی شدند، به این صورت بود که لاستیک جلوی اتوبوس ترکید و سبب منحرف شدن اتوبوس به باند مقابل و تصادف با اتوبوس دیگری شد. معمولا چنین رخدادهایی بسیار به ندرت اتفاق می افتد. بنابراین برخی از حوادث به گونه ای است که نمی توان قبلا برای آن فکر یا پیش بینی کرد.

 

امانی درباره ایمنی جاده های کردستان و وقوع تصادفات مشابه برای کامیون های ترانزیتی از کردستان عراق به داخل خاک ایران گفت: اولا این اتفاق در داخل شهر رخ داده است و هیچ ارتباطی با ایمنی راه ها ندارد؛ ثانیا یکی از محورهای ورود به داخل شهر سنندج، شیب بسیار تندی دارد که در ساعات پایانی شب برای خودروهای سنگین بسیار خطرناک است.

 

در تمام محور سنندج نیوجرسی نصب می شود

وی ادامه داد: به همین دلیل تصمیم گرفته ایم محورهای ناایمن مانند جاده های پُرتردد استان کردستان یا آزادراه قم ـ تهران ( پس از حادثه تصادف اتوبوس یزد ) را از جداکننده های کابلی و ریل گارد میان باندهای رفت و برگشت به جداکننده های بتونی (نیوجرسی های مفصلی) تبدیل کنیم. البته در دنیا هم مرسوم نیست همه جاده را حفاظ  بتونی بگذارند ولی ما تصمیم داریم کل محور ۱۲۰ کیلومتری تهران ـ قم و نیز جاده مرز ایران و عراق تا سنندج را حفاظ بتونی نصب کنیم.

 

هزینه ۵۰ میلیارد تومانی نصب نیوجرسی در آزادراه قم ـ تهران

این مقام مسئول تصریح کرد: نصب نیوجرسی در جاده ها در هر کیلومتر ۴۰۰ میلیون تومان هزینه دارد که ایمن سازی مسیر ۱۲۰ کیلومتری تهران ـ قم ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. بنابراین سازمان راهداری بر اساس اعتباراتی که تخصیص می یابد، به وظایف خود عمل کرده است.

 

سانحه سنندج به هیچ وجه عمدی نبوده است

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با تکذیب عمدی بودن سانحه خاطرنشان کرد: بسیاری از حوادث ارتباطی با ایمنی جاده ندارد و به خطای انسانی راننده بازمی گردد وقتی گواهینامه را یک ارگان می دهد، نظارت را ارگان دیگری انجام می دهد و بارنامه را دستگاه سومی صادر کند، دیگر نباید در هنگام حوادث از یک دستگاه بازخواست شود؛ این نوع برنامه ریزی ها دیگر در دنیا رایج نیست.

 

علت واقعی اعتراضات کامیونداران

امانی در خصوص نابسامانی در افزایش کرایه اتوبوس های مسافری گفت: علت اتفاقی که در ماه های گذشته در زمینه اعتراضات کامیونداران رخ داد، این بود که بعد از اجرای هدفمندی یارانه ها، اختیار ایجاد تفاهم بر سر کرایه حمل بار میان صاحب کالا و شرکت های باربری از سازمان راهداری سلب شد و اعلام کردند کرایه حمل بار بر اساس نرخ گذاری و تعرفه دولت تعیین می شود دولت هم مسلما تمایلی ندارد که کرایه را افزایش دهد و درنتیجه این اعتراضات در ماه های گذشته شکل گرفت. چون بالاخره ما تورم داشتیم ناوگان باری هم کاملا خصوصی است و یارانه ای هم بابت خرید لوازم یدکی به راننده داده نمی شود که مجموع این هزینه های اضافه شده در مقابل عدم افزایش کرایه حمل بار، سبب شد تا کامیونداران اعتراض کنند.

 

برخورد با رانندگان اتوبوسی که بیشتر از نرخ مصوب کرایه می گیرند

وی ادامه داد: همین مشکل در بخش مسافری هم وجود دارد در برخی نقاط با کمبود عرضه و در برخی نقاط دیگر با مازاد عرضه و کمبود تقاضا روبه رو هستیم که ممکن است حتی برخی رانندگان اتوبوس برای آنکه خالی تردد نکنند، حتی تا نصف کرایه واقعی را هم به مسافران تخفیف بدهند. اما به صورت سرجمع اگر موضوع کرایه اتوبوس های مسافری بین شهری را بررسی کنیم می بینیم که قیمت فعلی منطقی و میانگین است.

 

به گفته این مقام مسئول در حال حاضردر تابستان به دلیل آنکه میزان تقاضا افزایش یافته است، کرایه اتوبوس تابع قیمت گذاری است و رانندگان اتوبوس حق ندارند بیشتر از نرخ تعیین شده از مسافران اخذ کنند؛ اگر موردی بود که کرایه بیشتر از مسافران مطالبه شد، مردم به سازمان راهداری گزارش کنند تا با رانندگان متخلف برخورد شود.

 

چرا فروش لاستیک دولتی اجرایی نشد؟/ دوره جدید فروش از فردا

امانی درباره علت عدم اجرایی شدن فروش لاستیک به کامیونداران در پایانه های باری سازمان راهداری به نرخ مصوب دولتی گفت: این موضوع هنوز اجرایی نشده و قرار است از روز شنبه عملیاتی شود. البته ما از رانندگان متقاضی دریافت لاستیک دولتی ثبت نام کرده ایم.

 

وی علت عدم اجرای فروش لاستیک کامیون در زمان مقرر که پیشتر اعلام شده بود را مشکلات تولیدکنندگان لاستیک با وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان و اظهار کرد: تولیدکنندگان لاستیک با افزایش قیمت مواد اولیه مواجه شده اند و به دنبال آن هستند تا قیمت لاستیک را افزایش دهند اما ستاد تنظیم بازار با آن مخالفت کرده بود ولی به هر حال با هم به تفاهم رسیده اند و قرار است از شنبه عرضه آغاز شود.