اخبار گردشگری

بسیاری از موزه ها متخصصین حفاظت ندارند

رکنی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره آخرین وضعیت نگهداری اشیای تاریخی در موزه ها گفت: در بسیاری از موزه ها افرادی را برای این کار مامور کرده اند که شغلشان مختص به این مساله نیست مثلا مرمت را هم به کارشناس حفاظت سپرده اند.
وی افزود: ما کمی شلخته ایم و در سیستم ایرانی مان طبقه بندی نداریم؛ مثلا اشیا در موزه ملک نیز تا قبل ازانتقال مخازن مثل بیشتر موزه های کشور در هم ریخته بود و هیچ طبقه بندی و تفکیکی بین آنها وجود نداشت.
رکنی گفت: حداقل کاری که یک امین اموال می تواند انجام دهد این است که اشیا را بر اساس نوع و شرایط نگهداری طبقه بندی کند.
وی ادامه داد: ممکن است من فقط یک سالن داشته باشم، اما حداقل می توانم اینها را بر اساس نوع نیاز به رطوبت، دما و نور دسته بندی کنم تا بتوانم در آینده آنها را در سالن های مجزا یا با پارتیشن جدا کنم.
این کارشناس حفاظت میراث فرهنگی تاکید کرد: دیگر مساله ای که ما در موزه ها داریم این است که خود امنای اموال یا تخصص این کار را ندارند یا اگر داشته باشند ممکن است مسئولیت های مختلف داشته باشند و به این کار نرسند.
وی یادآورشد: این اواخر نیز رایج شده که این مسئولیت را خیلی جدی نگیرند و این سهل انگاری نیز به طور عمده بر اساس نداشتن فرصت کافی است در شرایطی که شغل امین اموالی یک شغل تمام وقت است.
فراهنگ**۳۰۷۹** ۱۴۱۸**۱۳۶۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


موزه ها


حفاظت اشیای تاریخی