اخبار گردشگری

گردشگری روستایی در سمنان توسعه می یابد

محمد جهانشاهی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: توسعه روستاها بر اساس ضوابط تهیه شده توسط بنیاد مسکن استان در قالب طرح های هادی امکانپذیر بوده و نباید مغایر با ویژگی های بافت سنتی روستاها باشد.
وی اظهارداشت: روستاها به واسطه قابلیت هایی که در بخش میراث فرهنگی و گردشگری دارند به عنوان طرح هایی برای رونق اقتصادی معرفی شده اند و ضروری است که از قابلیت های بومی محلی برای افزایش اشتغال استفاده کرد.
جهانشاهی با تاکید به این که استان قابلیت کم نظیری در توسعه روستاهای هدف گردشگری دارد، ادامه داد: طرح های گردشگری متناسب با ظرفیت هر روستا تعریف شود.
وی اضافه کرد : از جمله ایده های قابل اجرا در روستاهای هدف گردشگری گروه های روستاگرد است که می تواند در مناطق مختلف استان اجرا شود.
وی به ضرورت بهسازی منظر روستاهای هدف گردشگری تاکید کرد و گفت: بعد از بهسازی ، این خانه ها می تواند در مالکیت خود روستایی باقی مانده و هنگام مراجعه مسافران به عنوان اقامتگاه بوم گردی در اختیار مسافران قرار گیرد.
جهانشاهی همچنین با اشاره به برخی مشکلات در اجرای طرح هادی روستایی افزود: ضروری است حفظ بافت تاریخی در طرح هادی مورد توجه قرار بگیرد.
مدیرکل میراث فرهنگی سمنان اضافه کرد: در هر جایی حفظ بافت تاریخی مورد بی توجهی باشد برخورد می شود و این اداره کل آماده هم افزایی با دهیاران و بخشداران برای توسعه گردشگری روستاهاست.
وی ادامه داد: اگر بهترین خدمات و امکانات را برای گردشگران فراهم کنیم در این صورت بهترین تبلیغ را برای جاذبه ‌های سمنان کرده‌ایم و در بخش گردشگری باید از ظرفیت‌های موجود در استان نهایت بهره را ببریم.
وی با اشاره به نبود هتل در روستاها و فقدان تمایل سرمایه‌گذاران برای ایجاد مکان هایی با هزینه های بالا در مناطق روستایی، خاطرنشان کرد: برای ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستایی اکنون تسهیلاتی با سود ۶ درصد و در مناطق شهرهای کم‌جمعیت با سود ۱۰ درصد به متقاضیان دارای شرایط اعطا می شود.
وی اظهارکرد: روستاییان در این زمینه با ایجاد تعاونی و با سرمایه‌ای اندک به همراه فراگیری آموزش‌های لازم برای میزبانی از گردشگران، می توانند زمینه اقامت و رونق اقتصادی مناطق سکونت خود را رقم بزنند.
جهانشاهی بابیان این که با ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی، روستاییان می توانند در کنار کار کشاورزی یا دامداری به میزبانی از گردشگران بپردازند، افزود: امکان فروش صنایع دستی و تولیدات روستاییان دیگر فرصت شغلی برای روستاهایی است.
در سمنان تاکنون ۴۰ روستای هدف گردشگری شناسایی شده و ۳۴ اقامتگاه بوم گردی، هفت خانه مسافر، یک متل و سه مجتمع، محوطه و مجموعه گردشگری در منطقه روستایی استان احداث شده است.
۶۴۹ اثر تاریخی استان سمنان شامل بنا، محوطه و تپه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و دروازه ارگ سمنان، مسجد تاریخانه دامغان، مجموعه تاریخی بسطام، آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، مجموعه قصر بهرام گرمسار، بازار آرادان و کاروانسرای ده‌نمک از جمله آثار تاریخی ثبت شده در فهرست ملی است.
۶۰۲۶/۷۳۳۹

انتهای پیام /*


اقتصاد


گردشگری


روستایی


سمنان