اخبار گردشگری

چشمه علی شهر ری همچنان خشک است

حسن خلیل آبادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قرار بود که تا ۱۵ تیرماه امسال با اتمام مراحل عمرانی شرکت بهره برداری مترو در اطراف این اثر، خشکی آب این چشمه به اتمام برسد.
وی با بیان اینکه با توجه به نظر کارشناسان آب به چشمه باز خواهد گشت گفت: برای علت خشک شدن این چشمه جلسه ای را روز یکشنبه (۲۴تیرماه) با حضور رئیس شورای اسلامی شهر تهران و مسئولان میراث فرهنگی برگزار خواهیم کرد.
براین اساس چند ماهی است چشمه علی شهرری به عنوان یکی از نقاط باستانی معروف و با قدمت هشت هزار ساله خشک شده است؛ علت خشکی حفر تونل خط ۶ مترو تهران اعلام شده و میراث فرهنگی تهدید کرده در صورت حل نشدن مشکل پیگیری حقوقی را در دستور کار قرار خواهد داد.
بر اساس گفته های شرکت مترو رگه های آب های زیرزمینی به دلیل حفر تونل مترو قطع شده است که بعد از مدت کوتاهی این رگه ها جریان اصلی خود را پیدا خواهند کرد و آب به چشمه علی بر می گردد.
رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران همچنین در خصوص مرمت خانه مستوفی الممالک در خیابان ۱۵ خرداد توسط وزارت ارتباطات خبر داد و افزود: مرمت و بازسازی این اثر قاجاری با نظر شهرداری و میراث فرهنگی انجام خواهد شد.
خلیل آبادی ادامه داد: امیدواریم با اجرای طرح مرمتی آن شاهد حفاظت بیشتر از این اثر تاریخی باشیم.
همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعاتی از آغاز بازسازی خانه تاریخی مستوفی الممالک خبرداد که این بنا از حدود دو دهه پیش در اختیار وزارت ICT قرار داشت اما اقدامی برای مرمت و احیای آن انجام نشده بود.
خانه مستوفی الممالک مربوط به اواخر دوره قاجار در ضلع غربی چهار راه گلوبندک واقع شده و این اثر در تاریخ ۲ اردیبهشت ۱۳۵۶ با شماره ثبت ۱۵۰۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

*بسیاری از بناهای میراثی تهران فاقد حریم قانونی است
رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه آثار ارزشمند و ثبتی زیادی در تهران و ری وجود دارند گفت: برخی از این بناها از حریم قانونی بی بهره هستند که در نظر داریم با همکاری شهرداری، شورا و میراث فرهنگی از صدور مجوزهای جدید ساختمانی در اطراف بناها جلوگیری کنیم.
خلیل آبادی ادامه داد: همچنین در خصوص ساختمان های جدید که در اطراف بناهای ثبتی در گذشته دور انجام شده، در صدد هستیم از طریق تعامل با مالکان و ورود میراث فرهنگی از طریق طرح یکسان سازی نمای ساختمان های با بناها ارزشمند و تخریب تا حدودی از هویت تهران دفاع کنیم.
وی اضافه کرد: در حال حاضر در شهر ری هیچ گونه حریم قانونی برای بناهایی از جمله امامزاده عبدالله، ابن بابویه و بازار این شهرستان وجود ندارد که می بایست طرح حرائم توسط میراث فرهنگی تدوین و اجرایی شود.
در حال حاضر بیش از ۳۶۰ اثر ثبتی درسطح شهر تهران وجود دارند.
تهرام/۷۲۴۷//۱۳۴۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


چشمه علی شهر ری