اخبار گردشگری

تکاپو برای میزبانی مطلوب زایران در آیین جهانی قره کلیسا

به گزارش ایرنا این آیین مذهبی با عنوان «باداراک» از فردا به مدت سه روز در قدیمی ترین کلیسای جهان برگزار می شود و زایران ارمنی ضمن زیارت مقبره «تاتائوس مقدس»، آیین عشای ربانی و نیایش و قربانی را به جا می آورند.
قره کلیسا در بین ارامنه جهان بسیار مقدس است و بسیاری از آنان فرزندان خود را برای غسل تعمید به این کلیسا می آورند؛ در این مکان جشن می گیرند، گوسفند قربانی کرده و از خدا و حضرت مسیح (ع) خواسته های خود را طلب می کنند.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی این نهاد در سال جاری با تمام توان در کنار دیگر دستگاه های متولی آیین سالانه قره کلیسا را مدیریت می کند.
جلیل جباری ادامه داد: ایجاد زیرساخت های گردشگری در منطقه، راه اندازی مجموعه پذیرایی، تهیه و توزیع اقلام تبلیغاتی استان و آماده سازی غرفه صنایع دستی از جمله اقداماتی است که این اداره کل برای میزبانی مناسب از زایران این مراسم انجام داده است.
جباری افزود: حفاظت و مرمت قره کلیسا همه ساله به طور مستمر انجام می شود و با همکاری امور پایگاه های جهانی سازمان میراث فرهنگی تلاش می شود تا اقدامات اساسی در این زمینه صورت پذیرد.
فرماندار چالدران نیز گفت: قره کلیسا به عنوان قدیمی ترین کلیسای جهان آماده برگزاری شصت و چهارمین آیین مذهبی ارامنه جهان با عنوان «باداراک» است.
کریم حسین زاده با بیان اینکه دین اسلام دین صلح و برادری است و هیچ گونه تبعیضی برای آیین های سایر ادیان قایل نیست، افزود: برگزاری آیین مذهبی ارامنه جهان ضمن اینکه نشان دهنده زندگی مسالمت آمیز اقوام و ادیان مختلف در ایران و آذربایجان غربی است، صلح و دوستی ایرانیان را به دنیا نشان می دهد.
وی ابراز امیدواری کرد که با رفع نواقص برنامه های گذشته و اجرای صحیح این آیین در روز جاری، شان و جایگاه نظام مقدس جمهوری اسلامی همچون سال های گذشته به خوبی حفظ شود.
وی ادامه داد: ایجاد درمانگاه سیار و استقرار گروه امداد و نجات جاده ای، آتش نشانی، راهداری و پلیس راه در زمان برگزاری این مراسم و راه اندازی غرفه های سیار برای فروش مواد غذایی مورد نیاز زایران از جمله تمهدیدات اتخاذ شده برای برگزاری این آیین است.
مدیر پایگاه امور کلیساهای تاریخی ایران هم گفت: همزمان با اجرای مراسم سالیانه مذهبی در قره کلیسا، مسافران و زایران ارمنی با برنامه های فرهنگی پذیرایی می شوند.
شرلی آویدیان افزود: با هماهنگی های انجام شده با شورای خلیفه گری ارامنه و همچنین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، نمایشگاه عکسی از جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی در محل اصلی کلیسا برای زایران دایر خواهد شد.
وی ادامه داد: امسال دهمین سال ثبت قره کلیسا در فهرست آثار جهانی یونسکو و یازدهمین سال ثبت معنوی مراسم مذهبی آن می باشد و به همین منظور برنامه های ویژه ای را برای زایران و حاضران در مراسم اجرا می کنیم.
وی اضافه کرد: راه اندازی مجموعه پذیرایی، توزیع اقلام تبلیغاتی، کمک به راه اندازی نمایشگاه عکس و آماده سازی غرفه صنایع دستی استان در محل قره کلیسا از مواردی است که امسال میراث فرهنگی آذربایجان غربی به عهده گرفته است و بدون تردید مسافران از خدمات این اداره کل در طول مراسم بهره مند می شوند.
آویدیان با قدردانی از مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان افزود: حفاظت و مرمت قره کلیسا به طور مستمر در طول سال انجام می گیرد و برای اجرای آیین در موعد مشخص آماده می شود؛ بر همین اساس باید هم از مدیرکل و هم همکارانشان در میراث فرهنگی آذربایجان غربی قدردانی شود.
اعضای شورای خلیفه گری ارامنه آذربایجان هم با قدردانی از زحمت های مسوولان در جهت حفظ حقوق اقلیت های دینی ایران، اجرای مناسب برنامه های سالیانه مذهبی قره کلیسا را از حقوق های رعایت شده ارامنه عنوان کردند و گفتند: ما هر سال شاهد اجرای بهتر برنامه های مذهبی در قره کلیسا هستیم.
به گزارش ایرنا، مراسم مذهبی باداراک از ۲۱ تا ۲۳ سال جاری برگزار می شود؛ آیین مذهبی عشای ربانی در قره کلیسای چالدران به طور سالانه با حضور ارامنه از کشورهای ارمنستان، سوریه، لبنان، هلند، فرانسه، اتریش، آلمان، کانادا و دیگر کشورهای جهان برگزار می‌ شود و یکی از هفت ‌آیین مقدس در تمام فرقه‌های مسیحیت است.
ریشه این آیین بین المللی به آخرین شامی برمی‌گردد که مسیح (ع) در شب دستگیری خود توسط سربازان رومی با حواریون خورده و از آنجا که یکی از آنان با نام تاتاووس مقدس در قره کلیسا دفن شده، این کلیسای باستانی از اهمیت ویژه ای برای ارامنه برخوردار است.
ارامنه بر این عقیده هستند که تعمید فرزندانشان در نخستین کلیسای مسیح و محل شهادت حواری آن حضرت با خیر و برکت همراه است و گروه دیگری نیز فرزندان ۱۵ تا ۲۰ ساله خود را با نذر و نیت در آنجا غسل می دهند.
روزهای توقف خانواده ها در قره کلیسا برای برگزاری آیین باداراک متفاوت است؛ آنان طبق رسم باید سه روز در آنجا بمانند ولی کسانی که از راه دور به آنجا رفته اند، گاهی بیش از سه روز می مانند و خانواده هایی هم که راهشان نزدیک است، شاید در روز دوم به این کلیسای باستانی بروند.
بنای قره‌کلیسا (کلیسای تاتائوس مقدس) جزو ۹ اثر ثبت شده جهانی ایران و ۲ اثر ثبت شده جهانی آذربایجان غربی است و بیشتر صاحب‌ نظران آن را قدیمی‌ترین کلیسای جهان می دانند.
قره‌ کلیسا در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی چالدران و بر روی مزار تاتائوس، یکی از حواریون حضرت مسیح(ع) احداث شده است و تاریخچه ساخت آن به عنوان اولین کلیسای جهان مسیحیت بر اساس اسناد موجود به بعد از شهادت تاتائوس مقدس توسط جانشین پادشاه ارمنستان برمی‌گردد.
بعد از شهادت حواری حضرت مسیح (ع) او را در محل کنونی کلیسای تاتائوس به خاک سپرده اند و بعدها روی قبر او نمازخانه کوچکی ساخته اند؛ این نمازخانه در قرن هفتم میلادی به کلیسای بزرگ و مجللی تبدیل شده است.
۸۱۳۵/۳۰۷۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


قره کلیسا


چالدران


باداراک