اخبار گردشگری

‘حمام تاریخی شیخ صفی’ در مبارکه مرمت شد

پایگاه های ثبت جهانی و گروه حفظ و احیا میراث فرهنگی استان اصفهان روز چهارشنبه به نقل از فریدون اله یاری افزود : حمام تاریخی شیخ صفی پس از اتمام عملیات مرمتی به ساختمان اداری میراث فرهنگی مبارکه تغییر کاربری داده می شود.
وی گفت: برای مرمت این بنا بالغ بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال هزینه شده است.
مدیر گروه حفظ و احیا میراث فرهنگی استان اصفهان نیز به اقدامات مرمتی در حمام تاریخی شیخ صفی اشاره کرد و افزود: شناسایی و مرمت کانالهای دفع رطوبت ، اتصال کانالهای دفع رطوبت جدید به کانالهای قدیمی ، تراشیدن اندودهای قبلی ، گچ و خاک کردن و سفید کاری دیوارها و طاقهای حمام از اقدامات صورت گرفته در این حمام است.
فریبا خطابخش افزود: ایجاد ازاره ها (آن قسمت از دیوار اتاق یا ایوان که از کف طاقچه تا روی زمین باشد)، کف سازی و تاسیسات زیربنایی ، بازسازی و مرمت ورودی به همراه دست اندازهای دو طرف از دیگر اقدامات مرمتی در این بنای تاریخی است.
حمام تاریخی شیخ صفی مبارکه مربوط به دوره قاجار است و در ۱۴ اسفند سال ۱۳۸۵ به شماره ۱۷۸۱۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
وی همچنین ازآغاز مرمت جبهه شمالی خانه تاریخی رضوی مربوط به دوره قاجاریه در شهرستان مبارکه خبر داد و گفت: برای اجرای عملیات مرمتی این بنا هزینه ای بالغ بر ۳۰۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده است.
وی اظهارکرد: مرمت جبهه شمالی خانه رضوی با سبک سازی بام ، تعویض تخته کوبی و تیرهای فرسوده ، پالانه کردن طاقهای قوسی ، قید بندی و شیب بندی و در نهایت ایزولاسیون انجام می شود.
خطا بخش تصریح کرد: در صورت تامین اعتبار ، اقدامات مذکور برای جبهه شرقی این خانه تاریخی هم صورت خواهد گرفت.
د/۷۱۴۱ / ۶۰۲۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


آثار تاریخی


اصفهان