اخبار گردشگری

مدیریت جنگل های هیرکانی باید مطابق استانداردهای یونسکو باشد

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا از معاونت میراث فرهنگی کشور، نشست برنامه ریزی و هماهنگی کمیته کارشناسی پرونده جنگل های هیرکانی با هدف آماده سازی زیرساخت های لازم، پیش از ورود ارزیابان کمیته بین المللی حفاظت از طبیعت (iucn) با حضور معاون میراث فرهنگی کشور، مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی، مدیران ملی پایگاه های جنگل های هیرکانی و معاونان میراث فرهنگی ۴ استان مازندران، گیلان، سمنان و گلستان و کارشناسان مربوطه برگزار شد.
«محمدحسن طالبیان» در این نشست با اشاره به اهمیت جنگل های هیرکانی به عنوان یکی از قدیمی ترین جنگل های زنده دنیا، حفاظت از آن را امری ضروری دانست و گفت: جنگل های هیرکانی یکی از قدیمی ترین جنگل های زنده محسوب می شود که دارای گونه های جانوری و گیاهی ارزشمندی است.
او گفت: از همین رو، بسیار اهمیت دارد که حفاظت و مدیریت آن در چارچوب ضوابط جهانی و مطابق با استانداردهای یونسکو باشد.
طالبیان برنامه ریزی برای سایت های پیشنهادی چهار استان (مازندران، گیلان، گلستان و سمنان) را پیش از ورود ارزیابان یونسکو بسیار جدی عنوان کرد. او گفت: باتوجه به اینکه پرونده هیرکانی در اجلاس آذربایجان مطرح می شود تمام موارد فنی پرونده باید به دقت مورد بررسی قرار گرفته و بدون کوچکترین نقصی ارائه شود.
به گفته معاون میراث فرهنگی کشور، آماده سازی زیرساخت های لازم در چهار استان و برنامه ریزی برای تعیین محل پایگاه ها پیش از ورود ارزیابان اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (iucn) باید هرچه سریعتر انجام شود.
در این نشست که معاونان میراث فرهنگی استان های مازندران، گیلان، سمنان و گلستان هم حضور داشتند، طالبیان خواستار همکاری و هماهنگی هر چه بیشتر معاونان میراث فرهنگی با مدیران ملی پایگاه های جنگل های هیرکانی شد.
او ایجاد وحدت رویه میان دستگاه ها را امری ضروری دانست و ادامه داد: برای آنکه پرونده به نتیجه موفقی دست پیدا کند لازم است که میان دستگاه های مختلف همکاری و وحدت رویه وجود داشته باشد. این درحالی است که جلسات با جوامع و مدیران محلی یکی از اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
طالبیان همچنین به کنترل میدانی نقشه ها با طبیعت، مکان یابی تابلوهای معرفی و اینفوگرافی و تعیین محل نصب بنچ مارک ها(کنترل میدانی) بر روی زمین و نقشه و آموزش و توانمندسازی جوامع و مدیران محلی را از دیگر موضوعاتی دانست که باید پیش از ورود ارزیابان مورد توجه قرار گیرد.
ارزیابان اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت اوایل مهرماه سال جاری برای بازدید از جنگل های هیرکانی به ایران سفر می کنند.
به گزارش ایرنا، تاکنون ٢۲ اثر «تاریخی» و یک اثر «طبیعی» ایران به ثبت جهانی در یونسکو رسیده است که آخرین آن مربوط به «محور ساسانی» ثبت در اجلاس جهانی بحرین به تاریخ ۹ تیر ۹۷ است.
جنگل‌های هیرکانی یک زیست‌منطقه در زیست بوم جنگل‌های مختلط پهن‌برگ حاشیه جنوبی دریای خزر به مساحت ۵۵,۰۰۰ کیلومتر مربع است که در حاشیه جنوبی و جنوب غربی دریای خزر و در دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان است. این جنگل از منطقه هیرکان جمهوری آذربایجان آغاز و تا استان گلستان در ایران امتداد دارد و در ایران مورد حفاظت مشترک سازمان محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی است. این جنگل با قدمت ۴۰ میلیون سال یکی از ارزشمندترین جنگل‌های جهان به شمار می‌آید و از آن به عنوان موزه طبیعی یاد می‌شود. واژه هیرکان شکل یونانی نام گرگان است.
در ۲۱ تیرماه ۱۳۸۵ جمهوری آذربایجان درخواست ثبت جهانی جنگل کاسپینی- هیرکانی را به نام خود به یونسکو ارائه کرد. این اقدام با اعتراض ایران مواجه و اعلام شد که سهم جمهوری آذربایجان تنها ۲۰ هزار هکتار از این جنگل‌هاست درحالی‌که سهم ایران از جنگل‌های هیرکانی ۲ میلیون هکتار است و با این اعتراض قرار شد پرونده مشترک ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی توسط ایران و آذربایجان به یونسکو ارائه شده است.
فراهنگ**۳۰۷۹** ۱۷۰۱

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


هیرکانی


ثبت جهانی