اخبار گردشگری

مرمت چهار بنای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد

مسعود شفیعی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح ها با یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال اعتبار با مشارکت بخش خصوصی اجرا می شود.
مجموعه پل‌های تاریخی پاتاوه شامل پنج پل تاریخی است.
قدیمی‌ترین پلی که از مجموعه پل‌های تاریخی پاتاوه باقی مانده پل تخت شاه نشین مربوط به دوره ساسانی است.
مجموعه پل‌های تاریخی پاتاوه در سال ۱۳۵۲ به ثبت ملی رسیده که اواخر دهه ۷۰ کار مرمت و احیای این اثر تاریخی مجموعه پل‌ها شروع شد.
شهر پاتاوه مرکز بخش پاتاوه در شهرستان دنا در ۴۵ کیلومتری شهر یاسوج قرار دارد.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:عملیات اجرایی مرمت بنای تاریخی قلعه عزیزی و حمام کهیار در این استان نیز هم اکنون در حال اجراست.
شفیعی اظهار داشت: مرمت این بناهای تاریخی با یک میلیارد ریال اعتبار با مشارکت بخش خصوصی پس از انجام مراحل مزایده اینترنتی تیر ماه امسال شروع شد.
وی ابراز داشت: ۵۰۰ بنای تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که برای مرمت آنان سالیانه حداقل ۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی گفت: تاکنون ۷۳۱ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:۶۱ آسیاب، ۵۰خانه تاریخی،۴۰ قلعه،۴۰ آب انبار،۲۳ بقعه متبرکه، ۱۹گورستان، ۱۷ استودان، ۱۳ پل، ۱۳ بافت تاریخی، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسرای این استان در فهرست آثار ملی قرار دارد.
شفیعی عنوان کرد: ثبت ملی گرفتن اعتبار برای مرمت و تعیین حریم پیشگیری از تعرض سودجویان از جمله برنامه‌های میراث فرهنگی برای صیانت از بناهای تاریخی کهگیلویه وبویراحمد است.
وی بیان کرد: نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه و دو گور دو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.
کهگیلویه و بویراحمد در دوره‌های تاریخی مختلف با نام‌هایی مانند بلاد شاپور، جبال گیلویه و کهگیلویه شناخته می‌شد.
کهگیلویه و بویراحمد با ۷۱۳هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد و این استان بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.
۸۱۴۳/۱۶۶۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


مرمت


بناهای


اثر تاریخی