اخبار گردشگری

حامیان میراث در بردسیر ۱۶۰ کیلومتر رکاب زدند

به گزارش ایرنا ،این تیم که با دوچرخه آثار تاریخی و نقاط گردشگری استان کرمان را مورد بازدید قرار می دهند ، روز جمعه ۱۵ تیرماه از برج سلجوقی نگار، پیر جارسوز و خانه بهادرالملک بردسیر دیدن کردند.
سرپرست این تیم به خبرنگار ایرنا گفت: ما مسیر کرمان به بهرامجرد، نگار، دشتکار و سپس بردسیر را رکاب زدیم و از بناهای تاریخی این نقاط دیدن کردیم و در مجموع در این سفر ۱۶۰ کیلومتر را طی کردیم.
امید ابراهیمی افزود: برج سلجوقی نگار از وضعیت مطلوبی برخوردار نبود و نیازمند توجه بیشتر و نگهداری مطلوب تری است.
وی گفت :با توجه به سرعت گرفتن روند ساخت و ساز در اطراف خانه بهادرالملک ، می طلبد مسئولان محلی نگاه دقیق تری به آینده های دور دست داشته باشند و یک پیشینه تاریخی باارزش را فدای ساخت و سازهایی که کمتر از یک دهه باقی خواهند ماند، نکنند.
وی با انتقاد از کم توجهی به حریم تاریخی در مجاورت بناهای تاریخی و سهل انگاری های انجام گرفته ، اظهار داشت : آیندگان ما را بابت رفتار امروزمان با گنجینه های فرهنگی و تاریخی قضاوت خواهند کرد و چه بهتر که قضاوتی از سر خرسندی و تکریم داشته باشند.
ابراهیمی هدف تیمش را از این سفرها توجه بیشتر به آثار ارزشمند تاریخی عنوان کرد و ادامه داد: همین که مردم محلی می بینند چند نفر مسافت زیادی را در شرایط سخت رکاب می زنند تا از یک بنای تاریخی دیدن کنند، آشنایی و حس علاقه بیشتری در آنها شکل می گیرد و شاید دلسوزانه تر با این آثار ارزشمند رفتار کنند و در حفاظت از آنها تلاش کنند.
وی افزود: البته امیدواریم مسئولان هم از این حرکت ما تاثیر بپذیرند و با آثار ارزشمند تاریخی و گنجینه های پیشینیان که باعث رشک جهانیان است، مهربان تر باشند.
وی گفت: ما پیش از این برای دیدن بناهای تاریخی کبوترخان، رفسنجان، باغ فتح آباد، باغ شاهزاده ماهان، قلعه گنجعلیخان نیز رکاب زده ایم.
برج نگار مربوط به دوره سلجوقیان است و دارای کتیبه زیبایی به خط کوفی بوده و آجر چینی فیروزه ای دارد.
نگار یکی از نقاط پنج گانه شهری بردسیر است و در فاصله ۲۰ کیلومتری شرق بردسیر قرار دارد.
خانه بهادرالملک بردسیر اثر ثبت ملی است که مربوط به دوره قاجاریه است.
این خانه در حال حاضر محل استقرار اداره میراث فرهنگی بردسیر است.
اخیرا افزایش ساخت و سازها در پیرامون این اثر تاریخی، علاقمندان به آثار تاریخی را نگران کرده است.
بردسیر دارای ۷۰ اثر تاریخی ثبت ملی است و پیشینه ای ۵۰ هزار ساله دارد.
این شهرستان در فاصله ۶۰ کیلومتری غرب کرمان قرار دارد.
۷۴۲۱/ ۵۰۵۴

انتهای پیام /*


فرهنگی


تاریخی


خانه بهادرالملک


بردسیر