اخبار گردشگری

پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی در نراق بهره برداری شد

به گزارش روز شنبه پایگاه اطلاع رسانی میراث فرهنگی، مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در آیین بهره برداری از این پایگاه گفت: با راه اندازی پایگاه پژوهشی در شهر نراق، برای حفظ و احیا بافت تاریخی با رویکرد تدوین ضابطه های شهرسازی برنامه ریزی و طرح تهیه می شود.
سید محمد حسینی افزود: در مرحله دوم برای احیای قسمت های گوناگون بافت تاریخی نراق برنامه ریزی می شود چرا که با حفظ و احیا می توان این شهر را به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری ایران تبدیل کرد.
وی اظهارکرد: طبق برنامه ریزی های اولیه، مرمت و احیا کاروانسرای حاج مهدی، مرمت بقعه شاه سلیمان و جداره سازی بازار تاریخی نراق در سال جاری در دستور کار این پایگاه پژوهشی در نراق قرار دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: حفظ بافت تاریخی شهر نراق به عنوان سمبل شهرسازی ایران و اسلامی در استان، حفظ ثروتی ملی، ارزشمند و مرجع گونه است چرا که این بافت دارای اجزا و عناصری از قبیل آب انبارها، مساجد، حسینیه ها، حمام ها، محله ها، گذر ها و منازل و مجموعه های تجاری است.
وی اظهارکرد: این آثار تاریخی نراق بر اساس اقلیم، اندیشه، فرهنگ و مذهب جاری در این شهر ساخته شده اند از همین رو یکی از شهرهای دارای بافت تاریخی ارزشمند کشور محسوب می شود.
گفتنی است همزمان با این پایگاه، دفتر انجمن راهنمایان گردشگری شهر تاریخی نراق نیز در دلیجان بهره برداری شد.
شهرتاریخی نراق واقع در ۱۵ کیلومتری مسیر دلیجان – کاشان دارای ۷۰ کیلومترمربع وسعت است که از طبیعت زیبا و آب و هوای معتدل کوهستانی برخوردار است.
این شهر در حوزه قطب گردشگری جنوب استان مرکزی واقع شده که از جمله ظرفیت های گردشگری آن آب انبارهای حاج مهدی نراقی، مسجد جامع نراق، بازار شمس السلطنه، کاروانسرا و پل دودهک، قلعه و غار کهک و غار نخجیر است.
۷۲۷۷/۳۰۷۵

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


افتتاح پایگاه


نراق